Do czego służy monitoring mediów? 7 praktycznych zastosowań

Każdej firmie zależy na utrzymywaniu korzystnego wizerunku oraz pozyskaniu jak największej liczby klientów. Narzędziem wspierającym działania komunikacyjne i promocyjne jest monitoring mediów. Istotne dla Ciebie treści przez całą dobę pojawiają się we wszystkich rodzajach mediów – od telewizji po portale społecznościowe. Dzięki monitoringowi mediów nie ominiesz żadnych ważnych wzmianek na temat swoich produktów i usług. Dowiedz się, do czego służy monitoring mediów i jakie mogą być jego praktyczne zastosowania w Twojej firmie.

 

Monitoring mediów to wyszukiwanie informacji we wszystkich typach mediów, pod kątem zdefiniowanych wcześniej określonych słów kluczowych, np. nazwy firmy, produktu, zjawiska. Wynik monitoringu uzupełniony jest o kluczowe wskaźniki pozwalające na analizę efektów działań prowadzonych na polu public relations, marketingu i mediów społecznościowych.

 

Za pomocą monitoringu mediów uzyskuje się informacje o oczekiwaniach i potrzebach konsumentów. Można też ocenić, w jakiej kondycji są marki konkurencyjne i cała branża. Dzięki wygodnym aplikacjom można na bieżąco reagować na pojawiające się w mediach istotne wzmianki oraz badać wyłaniające się trendy rynkowe. Monitoring mediów da firmie wiedzę o, funkcjonującym w oczach odbiorców, wizerunku jej marki. Wskazówki te warto wykorzystać do budowy strategii komunikacji marki oraz do oceny efektów działań promocyjnych i wizerunkowych.

 

 

Oto 7 zastosowań monitoringu mediów, dzięki którym możesz sprawniej komunikować się z odbiorcami i skuteczniej promować wizerunek firmy:

 

 

1. Zapobieganie kryzysom w mediach

Monitoring mediów pozwala przeciwdziałać kryzysom wizerunkowym, dając marce szansę na reakcję, zanim nadejdzie moment decydujący o eskalacji problemu, w efekcie powodując szkody biznesowe. Powiadomienia z aplikacji do monitoringu mediów umożliwią np. szybką odpowiedź na skargę zamieszczoną w mediach społecznościowych, pozwalając na załagodzenie jej negatywnych konsekwencji. Istotna jest też możliwość skorygowania błędnych szkodliwych informacji, które mogą pojawić się w mediach klasycznych jak prasa czy radio.

 

2. Pomiar efektów public relations

Aplikacje do monitoringu mediów pozwalają na szybkie raportowanie efektów medialnych działań. Klarowny i rzetelny raport pozwoli wykazać sukcesy na polu budowania wizerunku i osiągania korzystnej pozycji medialnej.

 

3. Zdobycie wiedzy o kliencie

Przy wsparciu aplikacji do monitoringu mediów można określić profil idealnego klienta oraz zweryfikować, które kanały komunikacji będą najskuteczniejszymi punktami styku z produktem lub firmą. Monitoring mediów umożliwia sprawne dotarcie do osób innych niż te, które już pośrednio są marce znane, np. oficjalnego profilu w serwisie społecznościowym.

 

4. Nawiązanie współpracy z liderami opinii

Kolejnym z zastosowań monitoringu mediów jest fakt, iż narzędzia te pozwalają precyzyjnie wyselekcjonować dziennikarzy oraz osoby aktywne w internecie, które mają największe szanse na wywarcie realnego wpływu na decyzje zakupowe lub zmianę postrzegania marki u innych konsumentów. Monitorując publikacje branżowe, poznaje się ekspertów w danej dziedzinie oraz ich zainteresowania, dzięki czemu łatwiej nawiązać wartościową relację.

 

5. Poprawianie relacji z konsumentami

Internauci będą komentować, recenzować i rozmawiać o produktach firm niezależnie od woli i wiedzy ich producentów. Dlaczego warto skorzystać z rozwiązań, które ułatwiają obserwację i angażowanie się w ten proces. Dzięki monitorowaniu zagadnień związanych z daną branżą można zidentyfikować osoby zainteresowane skorzystaniem z danej usługi, lecz także znaleźć okazję, by udzielić internautom porad i zachęcić do przetestowania oferty.

 

6. Wsparcie sprzedaży

Z badań wykonywanych przez Instytut Monitorowania Mediów na temat obecności marek w social mediach  wynika, że potrzeby deklarowane przez użytkowników to wciąż w znacznej mierze niezagospodarowane przez firmy pole i sporo utraconych szans – tych na budowanie świadomości marki i tych czysto sprzedażowych. Wpisy, w których treści padła fraza „gdzie kupić…” lub „gdzie kupię”, doczekały się odpowiedzi ze strony firm jedynie w 20 procentach przypadków. Tymczasem jest to doskonała okazja do zbudowania eksperckiego wizerunku firmy, a także wsparcia sprzedaży.

 

7. Oszczędność czasu i budżetu

Każda firma może monitorować media we własnym zakresie, niemniej będzie to czasochłonne przedsięwzięcie, wymagające dużych nakładów pracy i finansów. Efektywnym rozwiązaniem jest zlecenie prowadzenia monitoringu firmie, która się w tym specjalizuje – każdy z dostawców oferuje bezpłatne okresy testowe, z których warto skorzystać i porównać ze sobą kilka ofert przed wyborem tej najodpowiedniejszej do własnych potrzeb.

 

Monitoring mediów służy firmom do kontrolowania różnorodnych aspektów związanych z jej obecnością w mediach. Aktywne wykorzystanie monitoringu mediów pozwala na zbudowanie wartościowych relacji z odbiorcami i skuteczną dystrybucję pożądanych przez markę treści. Stąd już tylko krok do osiągnięcia idealnej sytuacji komunikacyjnej, w której o Twojej firmie będzie mówić się tak, jakbyś sobie tego życzył.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej?

 

Pobierz e-booka „Media360 – od analityki do sprzedaży” i poszerz swoją wiedzę w zakresie:

 

– budowania medialności marek i projektów,

– łowienia insight’ów i odpowiadania na sygnały sprzedażowe,

– tworzenia person w oparciu o social listening,

– monitorowania mediów – do czego służy monitoring i jak otrzymywać wartościowe wyniki,

– mierzenia efektów działań promocyjnych na tle konkurencji.