Branża handlowa – rok w reklamie należał Lidla i Media Expert

W IMM na bieżąco monitorujemy wydatki reklamowe firm i marek w prasie, radio i telewizji. Z danych za okres od 1 czerwca 2018 do 31 maja 2019 roku wynika, że największe wydatki kwoty na reklamę wydały w branży handlowej sieci sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych, które niemal równo podzieliły między sobą udziały reklamowe. Analizując wydatki poszczególnych marek okazuje się, że niekwestionowanym liderem w tym segmencie jest Lidl. Za nim plasuje się Media Expert.

 

Elektromarkety depczą po piętach dyskontom

 

Zarówno elektromarkety jak i sieci  dyskontowe osiągają miesięcznie średnio od 26 do 30 proc. udziału w rynku reklamowym branży handlowej, badanym pod względem kwot cennikowych wydawców netto wydanych na reklamę w prasie, radio i telewizji. Tym samym są głównymi reklamodawcami w branży handlowej.

 

 

Wydatki wahają się w skali roku, ale Lidl niezmiennie pozostaje na pierwszej pozycji z comiesięcznymi wydatkami na reklamę rzędu średnio 53 mln zł miesięcznie (dla porównania średnia miesięczna kwota wydawana na reklamę przez wicelidera kategorii dyskontów –  Biedronkę – to 26 mln zł). Drugi w zestawieniu branży handlowej Media Expert średnio miesięcznie wydaje na ekspozycję reklamową w mediach około 39,5 mln zł.

 

Tab.1 Top 5 dyskontów – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:

 

1

Lidl

644,5 mln zł

2

Biedronka

308,5 mln zł

3

Kaufland

151,8 mln zł

4

PEPCO

22,6 mln zł

5

Netto

12,4 mln zł

 

W kategorii sklepy z elektroniką liderami są trzy marki: MediaExpert, MediaMarkt oraz Euro RTV AGD. Z danych wynika, że przeznaczają co miesiąc przeznaczają podobne sumy na reklamy, inwestując w nie średnio: MediaExpert 39,5 mln zł, MediaMarkt 25 mln a RTV Euro AGD 22,6 mln złotych. Wyraźna jest też dysproporcja między głównymi graczami reklamowymi a resztą stawki:

 

Tab.2 Top 5 marek elektromarketów – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z montoringu reklam IMM:

 

1

Media Expert

472,5 mln zł

2

Media Markt

296,2 mln zł

3

RTV Euro AGD

290,6 mln zł

4

Neonet

137,1 mln zł

5

Komputronik

38,1 mln zł

 

Dla porównania, trzecie w zestawieniu wg specjalizacji sklepy meblowe inwestują znacznie mniejsze kwoty w reklamę, ale podobnie jak w przypadku elektromarketów wyróżniają się trzy silne marki, co miesiąc wydające największe kwoty, średnio: Agata Meble 11 mln zł, IKEA 7 mln zł oraz Black Red White nieco pomad 3 mln zł.

 

Polskie marki meblowe na topie

 

 

Tab.3 Top 5 marek sklepów meblowych – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:

 

1.

Agata Meble

129,7 mln zł

2.

IKEA

88,4 mln zł

3.

Black Red White

40,7 mln zł

4.

JYSK

38,6 mln zł

5.

Komfort

20,8 mln zł

 

Najpopularniejsze sieci budowlane

 

 

Z kolei w kategorii sieci sklepów budowlanych liderami są: Leroy Merlin, średnio miesięcznie wydający na reklamę ok 9 mln zł, Castorama – 5 mln zł  oraz Obi – niecałe 4 mln złotych. W całej kategorii widać było wyraźnie zwiększone nakłady na reklamę wiosną – szczególnie w kwietniu 2019 roku.

 

 

 

Tab.4 Top 5 marek sieci sklepów budowlanych – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:

 

1.

Leroy Merlin

71,2 mln zł

2.

Castorama

63,2 mln zł

3.

Obi

46,3 mln zł

4.

PSB

38,6 mln zł

5.

Jula

26,6 mln zł

 

Podzielone media

 

Z analizy wydatków reklamowych z okresu 1 czerwca 2018 – 31 maja 2019 roku wynika, że sieci budowlane wyraźnie stawiają na reklamę w prasie, sklepy meblowe na telewizję a sklepy z elektroniką preferują reklamy radiowe.

 

Tab.4 Roczne uśrednione wydatki reklamowe w kategoriach w podziale na media. wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM.

 

 

Sklepy budowlane

Sklepy meblowe

Sklepy z elektroniką

Sklepy dyskontowe

prasa

703 700

9 635 643

55 320 965

8 696 171

radio

92 827 007

1 052 423 664

371 459 393

telewizja

253 442 213

165 695 802

759 859 137

 

Podsumowując, o ile sieci budowlane czy sklepy meblowe nie są obecnie konkurentem reklamowym dla dyskontów, o tyle sklepy z elektroniką przysłowiowo depczą sieciom sklepów dyskontowym po piętach.