Wirtualna Polska najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. Na podium Rzeczpospolita i RMF FM

Według czerwcowego raportu Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) najbardziej opiniotwórczym medium w kraju jest Wirtualna Polska, na którą dziennikarze innych tytułów powoływali się prawie 2 tys. razy. Na drugim miejscu znajduje się Rzeczpospolita z wynikiem 1,7 tys. odwołań, a podium zamyka RMF FM, które w zeszłym miesiącu cytowane było przez inne redakcje ponad 1,5 tys. razy. Awans aż o siedem miejsc notuje natomiast Radio Zet, którego wiadomości inne media w Polsce wzmiankowały 1,3 tys. razy.

 

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w Polsce stale największy udział ma prasa – 33%, reprezentowana przez Rzeczpospolitą, Super Express, Gazetę Wyborczą, Fakt i Dziennik Gazetę Prawną. Podobnie jak w poprzednim miesiącu, telewizja ma 27% udziału w rankingu ogólnym – TVN24, Polsat News, TVN oraz TVP Info. 27% udziału mają również portale internetowe w kolejności Onet, Wirtualna Polska, Interia i Wirtualnemedia. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13%, mają stacje radiowe reprezentowane przez RMF FM oraz Radio ZET.

 

Na prowadzenie w rankingu wysuwa się Wirtualna Polska

 

Pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów zajmuje Wirtualna Polska, na którą inni dziennikarze w kraju powoływali się w czerwcu prawie 2 tys. razy. Portal informacyjny zyskał znaczną przewagę między innymi dzięki publikacji reportażu na temat nadużyć, do których dochodziło w Domu Pomocy Społecznej dla dzieci w Jordanowie. W drugiej połowie czerwca dużym echem w mediach odbiła się także sprawa mobbingu w redakcji Newsweeka – to dziennikarze Wirtualnej Polski dotarli do relacji pracowników potwierdzających te doniesienia. Na drugim miejscu znajduje się Rzeczpospolita z liczbą ponad 1,7 tys. cytowań, a z awansem z czwartego miejsca podium zamyka RMF FM (1,5 tys. powołań). Największy wzrost w rankingu odnotowuje natomiast Radio Zet, zmieniając swoją pozycję aż o siedem miejsc i tym samym plasując się na piątej pozycji ogólnego zestawienia. Stacja między innymi opublikowała sondaż realizowany na jej zlecenie przez pracownię IBRiS, który potwierdził potencjalne wyborcze zwycięstwo Zjednoczonej Prawicy. Do rankingu powraca portal Wirtualnemedia cytowany 831 razy, między innymi za sprawą rozmowy z dyrektor programową Niną Terentiew na temat zakończenia produkcji serialu „Świat według Kiepskich”.

Gazeta Polska, Polska Metropolia Warszawska i Perspektywy z awansem do rankingu tytułów prasowych

 

Rzeczpospolita niezmiennie jest liderem zestawienia opiniotwórczych tytułów prasowych, tym razem z wynikiem 1,7 tys. cytowań. Redakcja we współpracy z SW Research przeprowadziła sondaż potwierdzający, że najwięcej osób wskazuje premiera Mateusza Morawieckiego na następcę Jarosława Kaczyńskiego w roli prezesa PiS. Na podium rankingu ponownie znajdują się Super Express oraz Gazeta Wyborcza. Wzrost o siedem pozycji notuje tygodnik Gazeta Polska z liczbą 521 powołań w innych mediach w kraju. W czerwcu na łamach gazety można było przeczytać między innymi wywiad z Jarosławem Kaczyńskim o celach polsko-ukraińskich konsultacji rządowych w Kijowie. Na dziewiątej pozycji w rankingu tytułów prasowych znajduje się Polska Metropolia Warszawska – tytuł awans o osiem pozycji zanotował między innymi dzięki rozmowie z Ryszardem Terleckim na temat ustawy o przełożeniu wyborów samorządowych na wiosnę 2024. Miesięcznik Perspektywy zmienia pozycję z miejsca dziewiętnastego na dziesiąte (234 cytowania). Edukacyjne pismo najwięcej powołań odnotowało w drugiej połowie miesiąca po publikacji ogólnopolskiego rankingu uczelni wyższych.

 

TVN24 utrzymuje pierwsze miejsce wśród stacji telewizyjnych

 

Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych utrzymuje TVN24 z wynikiem prawie 1,2 tys. powołań w innych mediach. Inne media często odnosiły się do wywiadu stacji z rzecznikiem rządu Piotrem Mullerem, podczas którego odradzał on kupowanie węgla w obecnej sytuacji, obiecując obniżkę cen surowca w ramach nowej polityki spółek Skarbu Państwa. Na drugim miejscu znalazła się telewizja Polsat News, na którą inni dziennikarze w kraju powoływali się w czerwcu 822 razy. Z awansem o jedno oczko podium zamyka TVP Info (700). Najczęściej inne redakcje w Polsce odnosiły się do rozmowy przeprowadzonej w programie „#Jedziemy” z premierem Ukrainy Denysem Szmyhalem na temat konsultacji międzyrządowych między Polską a Ukrainą dotyczących otwarcia granic oraz wejścia Ukrainy do unijnego obszaru celnego.

 

Radio Kraków awansuje do zestawienia stacji radiowych

 

Liderem najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych niezmiennie pozostaje RMF FM z wynikiem 1,5 tys. powołań w innych mediach. To w rozmowie z dziennikarzami stacji poseł Prawa i Sprawiedliwości Marek Suski potwierdził doniesienia dotyczące planów odejścia z rządu wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego. Podobnie do poprzedniego miesiąca drugie miejsce w rankingu utrzymuje Radio ZET ze znacznym wzrostem cytowań do 1,3 tys. Wzrost swoich pozycji w zestawieniu odnotowują rozgłośnie Polskie Radio Program I (496), Radio Plus (440) i Polskie Radio Program III (224). Z kolei Radio Kraków wchodzi do czerwcowego rankingu z wynikiem 155 wzmianek w innych tytułach mediowych, awansując od razu o trzy miejsca względem maja. Na początku czerwca stacja przeprowadziła wywiad z wicemarszałkiem Sejmu Ryszardem Terleckim, który przekazał między innymi informacje na temat planowej ustawie wspierającej kredytobiorców.

 

 

Wirtualna Polska liderem, do zestawienia dołącza Business Insider

 

Na pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych awansuje Wirtualna Polska, na której informacje dziennikarze innych tytułów mediowych powoływali się w czerwcu prawie 2 tys. razy. Dalej na podium znajdują się Onet z liczbą prawie 1,4 tys. cytowań oraz Interia z liczbą 849 wzmianek. Awans w najnowszym rankingu notuje portal Money (378). Skok o trzy oczka w górę i wejście do TOP 10 notuje także Business Insider. Portal opublikował między innymi wywiad z członkiem Rady Polityki Pieniężnej Ludwikiem Koteckim, który określił szanse na zakończenie podwyżek stóp procentowych na bardzo małe.

 

 

Gazeta Polska i Wprost awansują w rankingu tygodników i dwutygodników

 

W najnowszym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje Gazeta Polska z liczbą 521 cytowań. W czerwcu ogólnopolski tygodnik awansował aż o dwanaście pozycji, głównie za sprawą wywiadu z Jarosławem Kaczyńskim. Prezes PiS powiedział, że Niemcy są w Europie niezwykle destrukcyjnym elementem i nie traktują Polski jak równoprawnego partnera. Dalej na podium są Do Rzeczy (338) i Viva (231). Z awansem o dziewięć miejsc do zestawienia wchodzi Wprost (190). Tygodnik w drugiej połowie czerwca opublikował listę najbogatszych Polaków, która była chętnie omawiana przez inne media w kraju.

 

 

Perspektywy nowym liderem w zestawieniu miesięczników i dwumiesięczników

 

Miesięcznik Perspektywy z wynikiem 234 cytowań awansuje z trzeciego miejsca na pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Na drugiej pozycji plasuje się Forbes, tym razem z liczbą 219 powołań, natomiast podium zamyka dwumiesięcznik Press wzmiankowany w czerwcu 184 razy. W TOP 5 znajdują się także Twój Styl (69) oraz Zwierciadło (64).

 

300gospodarka awansuje w rankingu portali o profilu ekonomiczno–biznesowym

 

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsca stale zajmują Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Puls Biznesu i Parkiet.

 

 

Liderem w zestawieniu portali biznesowych pozostaje Money (378 cytowań). Na drugim i trzecim miejscu znajdują się Business Insider (277) i Bankier (106). Awans o jedno miejsce odnotowuje portal 300gospodarka (52), który w czerwcu informował o przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie nowelizacji przepisów w ustawie o finansach publicznych. TOP 5 zamyka Wnp (49).

 

Polska Metropolia Warszawska liderem rankingu mediów regionalnych

 

Pozycję lidera opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje Polska Metropolia Warszawska z liczbą 285 cytowań w innych mediach. W czerwcu na łamach dwudnika ukazał się wywiad z premierem Mateuszem Morawieckim, który potwierdził, że rząd nie planuje wprowadzić dodatkowych podatków dla właścicieli aut spalinowych. Drugie miejsce z przeskokiem o dwie pozycje zajmuje Radio Kraków, wzmiankowany 155 razy. Podium zamyka Radio Wrocław (136). Dziennikarze innych redakcji w kraju chętnie powoływali się na informacje lokalnej stacji z programu „Rozmowy Dnia”, w którym gościł między innymi premier Mateusz Morawiecki. W rozmowie z dziennikarzami rozgłośni premier panującą inflację określił mianem „Putinflacji” i zaznaczał, że jest ona konsekwencją wojny w Ukrainie i wysokich cen surowców. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Radio Poznań (113) i Gazeta Krakowska (92).

Eurozet awansuje w zestawieniu grup mediowych

 

Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje były cytowane przez dziennikarzy innych tytułów prawie 4 tys. razy. Do spółki należą między innymi takie tytuły jak Onet, Fakt, Forbes czy Newsweek. Na drugie miejsce awansuje grupa Wirtualna Polska Media z wynikiem 3,1 tys. wzmianek. Wydawnictwo reprezentują między innymi portale Wirtualna Polska, Pudelek oraz Money. Podium zamyka Telewizja Polsat, której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 2,1 tys. razy w innych mediach. Wśród tytułów wydawnictwa znajdują się Polsat, Polsat News, a także Interia. Na miejscu szóstym, z awansem o pięć pozycji, znajduje się grupa Eurozet, do której należą między innymi Radio Zet, Melo Radio oraz Radio Plus.

 

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 29 385 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 czerwca 2022 roku.

 

Pliki do pobrania:

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ozga
Młodszy specjalista ds. komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594