Rzeczpospolita liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów. Na podium Onet i Wirtualna Polska

Według majowego raportu Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) najbardziej opiniotwórczym medium jest Rzeczpospolita, na którą dziennikarze innych redakcji w kraju powoływali się prawie 1,9 tys. razy. Na drugim miejscu znalazł się portal Onet, do którego inne tytuły odwołały się 1,6 tys. razy, natomiast podium zamyka Wirtualna Polska, która w zeszłym miesiącu cytowana była 1,5 tys. razy. Za sprawą awansu o cztery miejsca i wynikiem 831 wzmianek do zestawienia ogólnego powraca Radio ZET.

 

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w Polsce stale największy udział ma prasa – 33%, reprezentowana przez Rzeczpospolitą, Super Express, Gazetę Wyborczą, Fakt i Dziennik Gazetę Prawną. Pozostałe media rozkładają się podobnie jak w poprzednim miesiącu -udziału telewizji w rankingu ogólnym to 27% – TVN24, Polsat News, TVN oraz TVP Info. Po 20% mają portale internetowe w kolejności Onet, Wirtualna Polska i Interia oraz radio – RMF FM, Radio ZET oraz Polskie Radio 24.

 

Rzeczpospolita awansuje na pierwsze miejsce TOP 15

 

Pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów zajmuje Rzeczpospolita, cytowana przez dziennikarzy innych redakcji prawie 1,9 tys. razy. Dziennik w maju opublikował między innymi rozmowę z prezesem Urzędu Regulacji Energetyki Rafałem Gawinem, który potwierdził spekulacje branży dotyczące wzrostu cen za prąd. Powodem podwyżek mają być problemy z dostawami węgla, związane z brakiem dostępności lub całkowitym zablokowaniem importu z Rosji. Na podium z awansem o jedno miejsce znalazły się kolejno portale Onet (1,6 tys.) i Wirtualna Polska (1,5 tys.). Największy wzrost odnotował Super Express, zmieniając swoją pozycję aż o pięć miejsc i tym samym plasując się na piątym miejscu ogólnego zestawienia. Do rankingu powraca Radio ZET cytowane 831 razy między innymi za sprawą rozmowy z wicepremierem Henrykiem Kowalczykiem.

Super Express i Gazeta Wyborcza awansują na podium zestawienia prasy

 

Rzeczpospolita pozostaje także liderem rankingu tytułów prasowych. Dalej za sprawą awansu o trzy pozycję, plasuje się Super Express z wynikiem prawie 1,4 tys. Podium zamyka Gazeta Wyborcza, na którą inne media w maju powoływały się 1,1 tys. razy. Największy wzrost w zestawieniu prasy Do Rzeczy zmieniło pozycję z miejsca jedenastego na szóste (404 cytowania). Tygodnik najwięcej powołań odnotował pod koniec miesiąca po publikacji wyników sondażu na temat poparcia dla partii politycznych.

TVN24 utrzymuje pierwsze miejsce wśród stacji telewizyjnych

 

Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych utrzymuje TVN24 z wynikiem 1 tys. powołań. Redakcja na początku maja przeprowadziła między innymi rozmowę z Pawłem Borysem, szefem Polskiego Funduszu Rozwoju, w której przyznał on, że wysoka inflacja w Polsce pozostanie odczuwalna przez najbliższe 2-3 lata, mając jednocześnie nadzieję, że w perspektywie przyszłego roku poziom tego wskaźnika zacznie spadać. Pełne zestawienie stacji telewizyjnych przedstawia się podobnie jak w kwietniu, ze zmianami jedynie na pozycjach dziewiątej i dziesiątej, gdzie za sprawą awansów o jedno oczko uplasowały się kolejno Polsat i TVP2.

Radio ZET awansuje na podium rankingu stacji radiowych

 

Liderem najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych niezmiennie pozostaje RMF FM z wynikiem 1,5 tys. cytowań w innych mediach. Na drugie miejsce w rankingu awansuje zaś Radio ZET z liczbą 831 powołań. Na antenie stacji minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk ocenił obecną sytuację gospodarczą kraju, przewidując pik inflacji na jesień tego roku. Zwrócił on również uwagę na wysokie ceny zbóż i olei, a także zapowiedział, że w sytuacji, kiedy wojna w Ukrainie nie wygaśnie, czeka nas kryzys zbożowy. Wzrost swoich pozycji w zestawieniu odnotowały również stacje Polskie Radio Program I (358), Radio Maryja (138) i Radio Poznań (72).

Podium opiniotwórczych portali bez zmian

 

Miano liderów w rankingu portali internetowych utrzymują kolejno Onet z wynikiem 1,6 tys. cytowań, Wirtualna Polska (1,5 tys. powołań) oraz Interia, na której informacje dziennikarze innych tytułów mediowych powoływali się w maju 1,1 tys. razy. Aż o sześć miejsc swoją pozycję zmienił serwis OKO.press, uzyskując 384 cytowania w innych mediach. Powołania dotyczyły głównie wyników sondażu Ipsos, przeprowadzonego dla redakcji, z którego wynikało, że gdyby cała prodemokratyczna opozycja pięciu partii utworzyła jedną listę, to taka koalicja zdobyłaby 50 proc. głosów. Przy tej okazji pojawiały się również informacje o apelu lidera Platformy Obywatelskiej, Donalda Tuska o wspólny start w następnych wyborach parlamentarnych.

Do Rzeczy i Tygodnik Solidarność awansuje w rankingu tygodników i dwutygodników

 

W maju pierwsze miejsce w rankingu tygodników i dwutygodników zajmuje Do Rzeczy z liczbą 404 cytowań. Dalej na podium Viva (259) i Sieci (228). Z awansem o cztery miejsca do zestawienia w maju wchodzi Tygodnik Solidarność. Redakcja wówczas powoływała się między innymi na ukraińską agencję Unian, podając informacje o propozycji prezydenta Francji dla Ukrainy, która według niego powinna pójść na ustępstwa dotyczące suwerenności wobec Rosji. TOP 5 zamyka Gazeta Polska z liczbą 166 wzmianek.

 

Forbes trzyma pozycję lidera w zestawieniu miesięczników i dwumiesięczników

 

Forbes z wynikiem 260 cytowań utrzymuje pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Na drugim miejscu podobnie jak w zeszłym miesiącu plasuje się Press, tym razem z liczbą 156 powołań, natomiast podium z awansem o jedno oczko zamykają Perspektywy wzmiankowane w maju 93 razy. Twój Styl zajmuje miejsce czwarte, a zestawienie zamyka Zwierciadło (51).

Wnp awansuje w rankingu portali o profilu ekonomiczno–biznesowym

 

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmują Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Puls Biznesu i Parkiet.

 

Liderem w zestawieniu portali biznesowych pozostaje Money (365 cytowań). Dalej Business Insider Polska (209) i Bankier (106). Awans o jedno miejsce odnotowuje Wnp, między innymi za sprawą doniesień w temacie dostaw gazu z Rosji. TOP 5 zamyka 300gospodarka (45).

 

Radio Poznań liderem rankingu mediów regionalnych, duży awans dla Radia Kraków

 

Na pozycję lidera wśród mediów regionalnych za sprawą awansu o dwa miejsca wysuwa się Radio Poznań z liczbą 72 cytowań w innych mediach. Drugie i trzecie miejsce z różnicą jedynie o jedno powołanie utrzymują kolejno Gazeta Krakowska (67) i Radio Wrocław (66). Radio Kraków odnotowuje wzrost o siedem pozycji i plasuje się na czwartym miejscu z wynikiem 62 odwołań. Dziennikarze głównie wzmiankowali stację za sprawą rozmowy z ministrem kultury i dziedzictwa narodowego Piotrem Glińskim. W rozmowie z radiem wicepremier mówił głównie o sytuacji ukraińskich artystów, którzy uciekli przed wojną do Polski. Zestawienie zamyka Dziennik Wschodni (42).

Do rankingu wydawnictw wchodzi Grupa ZPR Media

 

Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje były cytowane przez dziennikarzy innych tytułów ponad 4 tys. razy. Do spółki należą między innymi takie media jak Onet, Fakt czy Plejada. Na drugim miejscu Telewizja Polsat, której redakcje łącznie pojawiły się 2,7 tys. razy w materiałach innych mediów. Wśród tytułów wydawnictwa znajdują się Polsat, Polsat News, a także Interia. Podium zamyka grupa Wirtualna Polska Media z wynikiem 2,5 tys. wzmianek. Wydawnictwo reprezentują między innymi portale Wirtualna Polska, Pudelek oraz Money. Awans o cztery pozycje odnotowało wydawnictwo Agora, a zaraz za nim również ze zmianą pozycji o dwa oczka pojawia się Gremi Media (Rzeczpospolita, Parkiet). Grupa ZPR Media, do której należą między innymi Super Express czy Radio ESKA, w maju odnotowała wzrost o sześć miejsc względem poprzedniego miesiąca i tym samym weszła do rankingu TOP 10.

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 28 095 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 maja 2022 roku.

 

Pliki do pobrania:

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ozga
Młodszy specjalista ds. komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594