Mobilna rzeczywistość

Nikt nie ma już wątpliwości, że żyjemy w świecie, gdzie urządzenia mobilne stanowią naszą codzienność. W związku z tym coraz szybciej rozwija się marketing mobilny i co ciekawe święci obecnie wielkie sukcesy. A dlaczego tak jest? Odpowiedź jest banalnie prosta! Na świecie żyje ponad 7,1 miliarda ludzi, a  około 6 miliardów ma dostęp do telefonów komórkowych. Jeśli dodać do tego coraz szybciej rosnąca rzeszę użytkowników tabletów i innych urządzeń przenośnych nasza grupa docelowa staje się naprawdę ogromna!

Skala zjawiska jest imponująca! Potwierdzają to dane ONZ – to zaskakujące, ale do telefonu komórkowego ma dostęp 6 miliardów ludzi, a do toalety jedynie 4,5 miliarda! Liderem w tym niechlubnym rankingu są Indie. Około połowa z 1,2 miliarda mieszkańców tego kraju to abonenci telefonów komórkowych, ale tylko 366 milionów ma dostęp do toalety – to zatrważające!

Jednak dla firm, które koncentrują się na mobilnym marketingu taka liczba użytkowników telefonów i innych urządzeń mobilnych to wielka szansa. Chcąc dotrzeć do tak ogromnej grupy w pierwszej kolejności musimy stworzyć stronę internetową dostosowaną do urządzeń mobilnych. W obecnych czasach to prawdziwe „Must have”! Pamiętajcie, że 46% użytkowników urządzeń mobilnych nigdy nie wróci na stronę niedopasowaną do ich potrzeb.

Internauci pokochali łatwość dostępu do informacji za pomocą urządzeń mobilnych. Nikogo już nie dziwi widok osoby używającej smartfona czy tabletu w środkach komunikacji, restauracji czy na ławce w parku. Dzięki urządzeniom mobilnym w każdej chwili mamy dostęp do naszej poczty, portali społecznościowych, robimy zakupy czy zamawiamy jedzenie – a to wielka oszczędność czasu! Okazuje się również, że użytkownicy urządzeń mobilnych są skłonni wydać na produkty trochę więcej pieniędzy niż Ci korzystający z PC’tów.

Zmiany nastąpiły również w świecie reklam – szczególnie tych mobilnych. Od 2009 do 2012 roku przychody z nich wzrosły czterokrotnie. Globalnie był to wzrost o 22 miliardy dolarów. Specjaliści twierdzą, że tendencja ta utrzyma się w kolejnych latach, a przychody będą rosły jeszcze szybciej.

Coraz popularniejsze jest również przesyłanie użytkownikom zniżek, rabatów czy kuponów za pośrednictwem telefonów komórkowych. Około 30% firm w Stanach Zjednoczonych prowadzi takie akcje.

Wiele kampanii marketingowych opartych jest o marketing mobilny i media społecznościowe. To właśnie do użytkowników takich portali jak Facebook czy Instagram kierowane są konkursy i quizy wykorzystujące urządzenia mobilne. Konkursy nie polegają już tylko na przesłaniu dopracowanych fotografii, ale głównie przesłaniu tych zrobionych komórką czy smartfonem. Przykładem jest GE-inspired prowadzone przez General Electric. Użytkownicy na profilu firmy na Instagramie wrzucają zdjęcia związane z GE, a pozostali głosują na najciekawsze fotografie.

Za pośrednictwem urządzeń mobilnych organizowane są również gry geocatchingowe. Wystarczy mieć urządzenie z odbiornikiem GPS (a większość smartfonów je posiada) by szukać ukrytego pojemnika ze „skarbem”. Pozwala to firmom angażować w swoje akcje wiele osób, niekoniecznie ze sobą zaprzyjaźnionych.

Zatem jeśli szukacie pomysłu na rozwój, a wasza firma nie jest jeszcze „mobilna”, to jest właśnie kierunek w którym należy podążać!