Znicz przegrał z wydrążoną dynią. Niespodziewane zwycięstwo Halloween w Polsce.

W tym roku w Polsce częściej mówiono o Halloween niż o Wszystkich Świętych. A jeszcze rok temu to silnie zakorzenione w polskiej tradycji święto nie dawało się wyprzeć okolicznościowym imprezom z dynią w roli głównej. Analiza internetowych publikacji z października 2012 roku nie pozostawia złudzeń – kostiumy dla dorosłych i dla dzieci, kolekcje ubrań i biżuterii specjalnie na Halloween, przepisy na potrawy z dyni i halloweenowe party wyparły znicz i zadumę. Wzięliśmy tę sprawę pod lupę.

Wyraźnie widoczny odwrócony trend
Z USA przywędrowały już do nas i rozgościły się na dobre Walentyki, fast foody, według niektórych również stonka ziemniaczana, lecz Halloween wydawało się zbyt dalekie i obce, by zdetronizować silnie zakorzenione Wszystkich Świętych. Tak sytuacja wyglądała jeszcze rok temu. Liczba publikacji dla „Wszystkich Świętych” (w październiku) spadła w ciągu roku z prawie siedmiu do niecałych pięciu tysięcy. Odwrotnie niż w przypadku Halloween, o którym w październiku br. napisano niemal 9 tys. razy. Rok wcześniej liczba przekazów wyniosła nieco ponad 5 tys.


Jak wygląda Halloween po polsku?
Halloween wpłynęło na oferty wielu sklepów: proponują one specjalne kolekcje odzieży i akcesoriów na imprezy, oraz oczywiście różnorodne przebrania. W cenie są przepisy na dania z dyni i „przerażające” smakołyki. To kolejny znak, że przyjęcia z okazji Halloween przyjęły się już dość powszechnie. Co, jeśli nie impreza? Przeglądy horrorów, czy strasznych książek na Halloween – ten wieczór nie musi być nudny, nawet jeśli spędzamy go w domu. Coraz więcej przebranych dzieci krąży po domach w nadziei na słodycze – tradycyjne zawołanie amerykańskich dzieci przyjęło się w Polsce w kilku wariantach: „cukierek albo psikus” albo „łakocie albo psikusy”. Halloween skierowane jest głownie do dzieci – w niejednym domu kultury odbędą się z tego okazji zabawy i bale przebierańców. Radość związana ze świętowaniem stanowi zapewne podstawę rosnącej popularności Halloween.
Dla odmiany w przekazach na temat Wszystkich Świętych dominują informacyjne komunikaty na temat promocji na znicze, dojazdów na cmentarze, pojawiają się też oferty dotyczące sprzątania grobów.

Zobacz pozostałe raporty również na stronie IMM.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 29 774 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów,w których pojawiły się słowa „Halloween/Wszystkich Świętych/Zaduszki/Święto Zmarłych”. Raport obejmuje materiały od 1 do 30 października opublikowane w 2011 i 2012 r. Pod uwagę wzięte zostały tylko przekazy z portali z rozszerzeniem „.pl”.