Wirtualna Polska najbardziej opiniotwórczym medium grudnia. Na podium RMF FM i Onet

Na pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce powraca Wirtualna Polska. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), w grudniu na informacje portalu inne redakcje powoływały się ponad 2,3 tys. razy. Na drugim miejscu znalazła się stacja RMF FM z liczbą ponad 2,2 tys. odwołań w innych tytułach, a podium zamyka Onet, który w ubiegłym miesiącu cytowano 2 tys. razy.

 

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju niezmiennie największy udział ma prasa — 33%, reprezentowana przez Rzeczpospolitą, Gazetę Wyborczą, Super Express, Dziennik Gazetę Prawną oraz Fakt. Taki sam wynik w rankingu ogólnym ma telewizja — TVN24, TVN, Polsat News, TVP Info oraz TVP Sport. 20% udziału w rankingu należy do portali internetowych w kolejności Wirtualna Polska, Onet, Interia. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13%, mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.

Wirtualna Polska ponownie liderem opiniotwórczych mediów

 

Miejsce pierwsze w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów zajmuje Wirtualna Polska z wynikiem ponad 2,3 tys. powołań. W grudniu polskie media najczęściej powoływały się na ujawnioną przez portal informację na temat trzydziestomilionowej premii dla polskiej reprezentacji w piłce nożnej. Na drugiej pozycji znajduje się RMF FM wzmiankowane przez inne tytuły mediowe ponad 2,2 tys. razy. W drugiej połowie miesiąca na antenie stacji wypowiedział się minister Waldemar Buda, który zapowiedział wysokość dopłat do kredytów na lata 2023 i 2024. Podium zamyka Onet z liczbą 2 tys. powołań. Dziennikarze portalu przeprowadzili wywiad z Robertem Lewandowskim, w którym piłkarz odniósł się między innymi do tematu premii, jaką drużyna miała otrzymać od premiera Mateusza Morawieckiego za wyjście z grupy podczas Mistrzostw Świata w Katarze.

 

Wzrost o trzy oczka odnotowało Radio Zet z wynikiem 1,7 tys. cytowań. Stacja radiowa w drugiej połowie miesiąca przeprowadziła rozmowę z Przemysławem Czarnkiem, który zapowiedział, że w perspektywie dwóch, trzech lat szykują się zwolnienia ok. 100 tys. nauczycieli, co będzie wynikać z niżu geograficznego. W związku z tym problemem minister zaproponował wprowadzenie wcześniejszej emerytury dla tego zawodu.

 

Ranking mediów prasowych otwiera Rzeczpospolita

 

Liderem opiniotwórczych tytułów prasowych niezmiennie pozostaje Rzeczpospolita — w grudniu cytowana prawie 1,9 tys. razy. Dziennikarze innych tytułów najczęściej powoływały się na wywiad dziennika z gen. Jarosławem Szymczykiem na temat eksplozji w Komendzie Głównej Policji, w wyniku której doszło do uszkodzenia trzech kondygnacji budynku. Z awansem o jedną pozycję i wynikiem 1,6 tys. wzmianek, na miejscu drugim jest Super Express, na łamach którego premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wpisanie trzynastej i czternastej emerytury na stałe do ustawy. Podium zamyka Fakt, który był cytowany w ubiegłym miesiącu prawie 1,3 razy. W rankingu prasy z awansem aż o dziewięć pozycji znalazła się Gazeta Polska z liczbą 716 odniesień w innych mediach. Dwutygodnik opublikował rozmowę z Jarosławem Kaczyńskim, w którym prezes PiS odniósł się do wysokości kary, jaką musi zapłacić za przeprosiny dla byłego szefa MSZ Radosława Sikorskiego (700 tys. zł), przyznając, że nie posiada takiej kwoty i będzie zmuszony sprzedać dom.

TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju

 

Na miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych powraca TVN24 z wynikiem ponad 1,5 tys. powołań w innych mediach. Dziennikarze stacji jako pierwsi dotarli do informacji, że międzynarodowy zespół biegłych, który powołała Prokuratura Krajowa, nie znalazł w ciałach ofiar katastrofy w Smoleńsku dowodów na wybuch. Na drugie miejsce awansowała kolejna stacja z grupy Warner Bros. Discovery – TVN wzmiankowana przez inne redakcje w kraju 1,1 tys. razy. Podium zamyka TVP Info, na którą media powoływały się w grudniu prawie 1,1 tys. razy.

 

Radio Wrocław i Radio Szczecin awansują do zestawienia stacji radiowych

 

RMF FM z wynikiem ponad 2,2 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowany 1,7 tys. razy, a podium zamyka Program I Polskiego Radia z wynikiem 516 cytowań. Najwyższy awans, bo aż o osiem pozycji, odnotowała regionalna rozgłośnia Radio Wrocław, na której treści podawane głównie w programie „Rozmowa Dnia” media powoływały się 329 razy. Na antenie programu prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński wypowiedział się między innymi na temat propozycji debaty z Donaldem Tuskiem. Zestawienie TOP 10 zamyka Radio Szczecin z awansem o pięć oczek i liczbą 127 cytatów w innych tytułach w kraju. Stacja jako pierwsza podała informację o prawomocnym wyroku za pedofilię i nakłanianie nieletnich do zażywania narkotyków dla byłego pełnomocnika marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. walki z uzależnieniami.

 

Wirtualna Polska na szczycie TOP 10 portali internetowych

 

Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, na której informacje dziennikarze innych tytułów mediowych w kraju powoływali się w grudniu ponad 2,3 tys. razy. Dalej na podium znajduje się Onet z liczbą ponad 2 tys. cytowań. Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana w grudniu 1 tys. razy, która między innymi przeprowadziła szeroko komentowany w mediach wywiad z prezesem PZPN-u Cezarym Kuleszą na temat wyboru nowego selekcjonera polskiej reprezentacji. Największe awanse w porównaniu do poprzedniego okresu zanotowała redakcja Bussiness Insider (456 odwołań) oraz Gazeta.pl (342 cytowania).

 

 

Gazeta Polska na szczycie zestawienia tygodników i dwutygodników

 

W grudniowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje Gazeta Polska (716 wzmianek). Kolejne miejsce na podium należy do Sieci, do którego tym razem inne tytuły odnosiły się 454 razy głównie w związku z wywiadem z premierem Mateuszem Morawieckim. Na trzeciej pozycji jest Wprost z liczbą 280 powołań w mediach, a następnie Do Rzeczy, które uzyskało zaledwie pięć wzmianek mniej. TOP 5 zamyka Viva (195).

 

Ranking miesięczników otwiera Forbes, do zestawienia powracają Perspektywy

 

Forbes ze skokiem cytowań aż o 96% pozostaje na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Na wynik wpływ miał między innymi opublikowany materiał na temat panującej w Europie ptasiej grypy. Na miejscu drugim jest Twój Styl cytowany w grudniu 94 razy, podium zamyka Press z wynikiem 61 cytowań. W zestawieniu TOP 5 znaleźli się także Zwierciadło (45) oraz Przekrój (17).

Business Insider numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych

 

Pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych ma Business Insider z liczbą 456 powołań głównie za sprawą zacytowanej wypowiedzi przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Jacka Jastrzębskiego na temat kredytów hipotecznych we frankach. Na drugim i trzecim znajdują się Money (386) oraz Bankier (149). Zestawienie z kolei zamykają Obserwatorfinansowy.pl (48) i 300gospodarka (39).

 

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsca stale zajmują Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Puls Biznesu i Parkiet.

Duże zmiany w TOP 5 mediów regionalnych. Radio Wrocław powraca na szczyt zestawienia

 

Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych za sprawą awansu aż o dwanaście oczek wysuwa się Radio Wrocław z liczbą 329 cytowań w innych mediach. Drugie miejsce ze wzrostem o trzynaście pozycji i wynikiem 127 wzmianek zajmuje Radio Szczecin. Podium zamyka Radio Lublin z liczbą 117 odniesień w innych mediach. Stacja jako pierwsza opublikowała rozmowę z ministrem Przemysławem Czarnkiem na temat możliwości wprowadzenia nauki zdalnej w szkołach w związku z falą zachorowań na grypę wśród dzieci. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Głos Wielkopolski (107) i Gazeta Wrocławska (104).

W TOP 10 wydawnictw duży awans Grupy Eurozet

 

Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 5,6 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem ponad 3,2 tys. wzmianek badanych tytułów Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP. Podium zamyka TVN Warner Bros. Discovery (TVN, TVN Turbo, TVN24, TVN24 Biznes i Świat), którego materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 2,6 tys. razy w innych mediach. Największy skok względem poprzedniego miesiąca odnotowała grupa Eurozet (2,1 tys.) reprezentowana przez Radio Zet oraz Radio Plus.

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 36 134 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1- 31 grudnia 2022 roku.

 

Pliki do pobrania:

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ozga
Młodsza specjalistka ds. komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594