Temu kibicują Polacy. Sportowy ranking czerwca (raport IMM)

Piłka nożna, pływanie, siatkówka – tak wygląda czołówka rankingu najpopularniejszych dyscyplin sportowych w czerwcu 2012. Na czwartym miejscu ponownie znalazła się koszykówka. Kolarstwo zepchnęło motosporty na dziesiąte miejsce, a boks wyparł z rankingu MMA.

Tylko piłka nożna, tylko EURO
139 tys. razy napisano w internecie w czerwcu na temat piłki nożnej – to prawie 25 proc. więcej materiałów niż w maju. Ten – pozornie – świetny i bezdyskusyjnie dystansujący konkurencję wynik, w porównaniu z fenomenem samego EURO 2012 po prostu nie istnieje. O mistrzostwach wspomniano 353 tys. razy, lecz znaczna część tych publikacji nie miała bezpośredniego związku z futbolem: pisano o przygotowaniu stadionów, autostrad i całych miast, o potencjalnych zyskach, stratach i zagrożeniach, o znaczeniu tej imprezy dla Polski, Europy i świata; dla nas, naszych dzieci i wnuków. Zapowiadano, relacjonowano i czyniono pierwsze podsumowania – wszystko kręciło się w czerwcu wokół EURO, w efekcie inne piłkarskie wydarzenia odnotowały spadek zainteresowania w porównaniu z majem. Warto zauważyć, że wyniki analizy liczby publikacji nie są całkowicie uzależnione od tego, czy w badanym okresie dane wydarzenie miało miejsce czy nie – w dyskusjach internautów powracają rozgrywki z przeszłości lub pojawiają się prognozy dotyczące zbliżających się imprez – dlatego nawet w obliczu EURO warto przyjrzeć się obecności w internecie innych wydarzeń.

Awans Tytonia o dwadzieścia miejsc!
Robert Lewandowski był najpopularniejszym członkiem reprezentacji tak w czerwcu jak i w maju. Reszta zestawienia wygląda jednak zupełnie inaczej – na drugie awansował Jakub Błaszczykowski. Na czwartym miejscu pojawił się Przemysław Tytoń – awansował z dwudziestej czwartej pozycji! Jeszcze w maju w internecie można było znaleźć więcej publikacji na temat Michała Kucharczyka czy Tomasza Jodłowca, którzy ostatecznie w reprezentacji się nie znaleźli. Najwięcej emocji – tak jak w maju – wywołał selekcjoner Franciszek Smuda, który stał się tematem aż 16,4 tys. publikacji.

Olimpiada wypłynęła w Internecie, lecz siatkówka też się stara
Drugim najpopularniejszym sportem czerwca okazało się pływanie – 18,2 tys. publikacji to spory wzrost w stosunku do 11,7 tys. w maju. Najbardziej medialnym tematem dotyczącym pływania okazały się kwalifikacje do zbliżających się Igrzysk Olimpijskich w Londynie. O samej Olimpiadzie napisano w czerwcu 7,7 tys. Zdecydowanie rośnie popularność siatkówki – prawie 18 tys. publikacji to efekt głównie Ligi Światowej (wspomnianej 4,2 tys. razy), ale też m.in. Memoriału Wagnera (ponad 130 materiałów). Wielu internautów twierdzi, że siatkówka to jedyna dyscyplina, w której Polska może liczyć na sukces – temat ten nasilał się przy okazji udziału polskiej reprezentacji w EURO 2012, przez wielu ocenianych niezbyt wysoko.

MMA poza rankingiem
Poza zestawieniem jest w czerwcu MMA – w maju kilka bardzo medialnych imprez wystarczyło, by dyscyplina ta znalazła się na dziewiątym miejscu. W czerwcu nie było już tak dobrze i w miejsce MMA do zestawienia dołączył boks – na razie nieśmiało na 15. pozycji z 2,8 tys. publikacji. Dobrze spisali się kolarze – z dziesiątego miejsca wskoczyli na szóste, odnotowując aż 5,8 tys. więcej publikacji w porównaniu z poprzedni miesiącem. Wyraźnej poprawie uległy notowania judo – Puchar Europy juniorów w judo, który odbył się w austriackim Liebnitz, Otwarty Puchary Polski Judo – Międzynarodowe Mistrzostwa Łodzi w kategorii młodzika i juniora czy Puchar Świata młodzików w judo w węgierskim Gyor – łącznie wygenerowały o 3,3 tys. materiałów więcej niż w maju.

Sportowiec roku, czyli znowu EURO 2012
Dziesiątka najpopularniejszych sportowców – zbudowana na bazie wyników plebiscytu na sportowca roku 2011 – wygląda niemal tak samo, jak w maju. Ponownie bohaterem miesiąca był Robert Lewandowski – na temat największej polskiej nadziei EURO napisano 4,7 tys. publikacji więcej niż w maju, łącznie 11,1 tys. Na drugim miejscu wciąż znajduje się Agnieszka Radwańska, która odnotowała niewielki spadek popularności – napisano o niej 2,2 tys. razy w czerwcu. Na czwartym miejscy był i jest Adam Małysz – z dwukrotnie większą liczbą publikacji niż w maju. Zmiany pojawiły się na piątym i szóstym miejscu – Justyna Kowalczyk wyprzedziła Bartosza Kurka. Z siódmego miejsca na dziesiąte spadł Konrad Czerniak.

WAGs – która najpopularniejsza?
WAGs (z ang. wives and girlfriends) – żony i dziewczyny piłkarzy, czyli najpiękniejsza drużyna mistrzostw. Znane ze skandali, rozrywkowego trybu życia i niezwykłej łatwości w wydawaniu pieniędzy partnerów kobiety po raz pierwszy zawitały w kraju nad Wisłą. Pojęcie to – stosunkowo nowe w polskich mediach – szybko się zadomowiło i znaleźć je można w ponad 830 publikacjach z czerwca. W mediach spekulowano, czy Polska będzie dla „żon i dziewczyn” wystarczająco interesująca, publikowano i komentowano rankingi piękności WAGs, przypominano ich najbardziej spektakularne wyczyny. Do sprawy WAGs poważnie podszedł Kraków, przygotowując dla nich specjalną broszurę informacyjną na temat miasta, a zwłaszcza sklepów. Niekwestionowaną królową WAGs jest Victoria Beckham – w internecie kilkadziesiąt razy odnotowano, że nie pojawi się na EURO 2012. Najczęściej pisano o przyjeździe Shakiry, partnerki obrońcy reprezentacji Hiszpanii Gerarda Pique – na temat jej pojawienia się w Juracie, ciąży, nagrywania płyty w Polsce czy jazdy na rowerze napisano łącznie 1,5 tys. razy. Ponad 500 publikacji dotyczyło Sary Carbonero – dziewczyny Ikera Casillasa. Irina Shayk, partnerka Cristiano Ronaldo, nie pojawiła się co prawda w Polsce na EURO, ale znaleźć ją można w niemal 300 publikacjach związanych z mistrzostwami. Analogiczny wynik osiągnęła Anna Stachurska – narzeczona Roberta Lewandowskiego.

Enea wygrała z T-Mobile – ekspozycja sponsoringu sportowego
W obliczu EURO 2012 piłkarska Ekstraklasa popadła w medialny niebyt, a razem z nią sponsor – T-Mobile. W czerwcu pisano o tym operatorze w kontekście sportowym niemal trzy razy rzadziej niż w maju – zaledwie 2,2 tys. publikacji. Pozwoliło to wyjść na prowadzenie Enei wspierającej żużlowców – 2,3 tys. materiałów. Plus Liga siatkarska odnotowała delikatny wzrost w stosunku do maja – z 1,7 do 2,1 tys. publikacji. Spadki zaliczyła Tauron Basket Liga i PGNiG Superliga.

Zobacz raport na stronie Kompas Social Media.
Zobacz pozostałe raporty również na stronie IMM.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.

O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie ponad 588 910 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiły się nazwy dyscyplin sportowych/nazwiska sportowców. Raport obejmuje materiały od 1 do 30 czerwca 2012 r. Opracowanie odnosi się do raportu z maja 2012 roku, wykonanego na podstawie 173 704 materiałów.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.