Raport: Kobiety i o kobietach w sieci

8 marca kobiety uczcić można goździkami i rajstopami, udziałem w Manifie lub wspólną modlitwą za ofiary feminizmu – wiele jest sposobów świętowania, wiele też interpretacji słów „kobieta”, czy „kobiecość”.  Instytut Monitorowania Mediów zbadał przekazy internetowe dotyczące kobiet i te stworzone przez kobiety w okresie od 1 marca 2011 do 1 marca 2012 roku.

Kobieta doceniana w sieci   
Słowo „kobiecość” pojawiło się w internecie prawie 23 tys. razy na przestrzeni 12 miesięcy. Najczęściej pojawiające się określenie dotyczące kobiet to „piękna” – 22 tys. publikacji. Na odległym drugim miejscu znalazła się „silna” (2,6 tys. materiałów), następnie „mądra” (2,1 tys. publikacji) i „niezależna” (1,7 tys. postów). Wysoko uplasowały się też „zadbana” i „szczęśliwa”.   

Kobiety o sobie   
Piękno nie bez powodu kojarzy się z kobietami – z analizy przekazów internetowych wynika, że zagadnienia dotyczące urody są dla kobiet ważne.  Lektura publikacji na forach poświęconych urodzie, dla matek – obecnych i przyszłych, osób dbających o linię, wskazuje na to, że kobiety traktują swój wygląd bardzo poważnie, czasem niepokojąco poważnie. „Chcę być piękna” – te słowa pojawiły się w internecie prawie 1,3 tys. razy. 950 publikacji zawierało deklarację „chcę być szczupła”. W 240 materiałach pojawiły się słowa „chcę być atrakcyjna”, ale kilkanaście z nich nie odnosiło się do urody, tylko atrakcyjności zawodowej – np. „chcę być atrakcyjna na rynku pracy”.   

Dla kogo to wszystko?
Na forach dla osób odchudzających się częstą praktyką jest konieczność podania przyczyny walki ze zbędnymi kilogramami. Jako motywację internautki podają często względy zdrowotne lub niezadowolenie z siebie, niekiedy zaś walka o atrakcyjny wygląd jest związana ze staraniem o zainteresowanie obecnego partnera lub szukaniem nowego. Przykłady deklaracji kobiet: „hmmm, na pewno robię to dla siebie oraz dla mojego męża, chce być atrakcyjna. Znajdzie się też kilka osób, którym chce żeby kopara opadła”, „Nie chcę, żeby mój mąż zniechęcił się do mnie, obcując z taką górą kilogramów”,  „Chcę, żeby mój mąż i dziecko byli ze mnie dumni” lub „jak dla kogo?? dla tych wszystkich którzy chodzą ulicami żeby mieli w końcu na kogo popatrzeć”.

Partner jest ważny
„Chciałabym, żeby mój mąż (przyszły, którego jeszcze nie mam) miał takie same cechy charakteru, co mój tata” – zadeklarowała jedna z internautek. Stworzenie udanego związku z odpowiednim kandydatem to jednak dopiero początek drogi. Życzenia „chciałabym, żeby mój mąż/chłopak/partner/narzeczony” pojawiły się ponad 150 razy. W materiałach tego rodzaju internautki pisały głównie o akceptacji i zrozumieniu, niekiedy ujawniały fantazje erotyczne, którymi wstydziły się podzielić z partnerem. Na forach dla kobiet w ciąży ważnym tematem jest udział ojca dziecka w porodzie. Wiele ciężarnych obawia się, że poród rodzinny może spowodować, iż przestaną być postrzegane jak obiekt seksualny. Jednocześnie zdarzają się posty, w których kobiety skarżą się, że już sama ciąża oznacza koniec aktywności seksualnej. Fora dla ciężarnych czy młodych matek to niezwykłe zjawisko w internetowym społeczeństwie – mówi Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów – Niewiele jest miejsc w sieci, które mają tak zintegrowanych, wręcz zaprzyjaźnionych użytkowników. Kobiety wspierają się wzajemnie, pomagają i zwierzają się wirtualnym koleżankom, często narzekając na wiecznie zapracowanych partnerów.

Nie tylko Matki Polki
„Jestem spełnioną…” – tego rodzaju deklaracje pojawiły się ponad 650 razy w internecie, w wielu wariantach: chociażby „żoną i matką” – w ponad 120 materiałach, czy „singielką” – w prawie 60 publikacjach. O spełnieniu zawodowym również pisano wielokrotnie. Interesujące publikacje związane ze spełnieniem to także prezentacje, m.in. Gabinetu Dobrego Samopoczucia czy projektu Pozytywna Egoistka, aktywizujących kobiety warsztatów i szkoleń. O aktywności zawodowej kobiet napisano w prawie 400 tekstach, o bezrobociu pań – w 420. Słowa „jestem feministką” pojawiły się 1050 razy, o Manifie napisano 3,4 tys. razy.

Kobiety singielki
Z naszych badań wynika, że polskie singielki to kobiety dobrze wykształcone, ambitne, skoncentrowane na samorozwoju. Dla nich posiadanie męża lub partnera nie jest kluczowym życiowym priorytetem.  Są wymagające względem siebie i mężczyzn, z którymi chciałyby się związać. W myśl zasady „nic na siłę” wolą życie w pojedynkę niż w związku, który nie jest idealny. O polskich kobietach żyjących w pojedynkę mówi się, że są zaradne i inteligentne, chcą tworzyć związki partnerskie, chcą mieć czas na rodzinę i samorealizację.
Dlatego też w serwisach randkowych szukają mężczyzn, których cechuje inteligencja i poczucie humoru. Cenią  partnerów, z którymi można stworzyć relację, gdzie obie strony są równe – dzielą się nie tylko radościami i smutkami, ale również obowiązkami domowymi
– mówi Ewa Sapieja manager ds. PR Sympatia.pl.

Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.

O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 90 232 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania. Raport obejmuje okres 12 miesięcy: od 1 marca 2011 do 1 marca 2012 r.


Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:

Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.


O Sympatii:
Sympatia.pl to najpopularniejszy polski serwis randkowy. Według danych z badania Megapanel PBI/Gemius w grudniu 2011 r. użytkownicy Sympatii dokonali 350 milionów odsłon, a średni czas przebywania na stronach serwisu wynosił 3 godziny i 29 minut. W serwisie założono już ponad 4 miliony profili i zamieszczono ponad 17 milionów zdjęć. Za pośrednictwem Sympatii poznały się już tysiące par. Sympatia.pl pomaga swoim użytkownikom w nawiązywaniu znajomości online, offline oraz m.in. za pośrednictwem pierwszych polskich aplikacji randkowych na iPhone i Androida.