Raport IMM: Rebranding sposobem na zaistnienie w social media

Poniżej przedstawiamy komentarze do badania. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu do pobrania.

Mainstreamowe media mają wpływ na kształtowanie opinii

W najnowszym Kompasie Social Media, obejmującym okres od maja do lipca 2011, zmienił się całkowicie układ nazwisk w czołówce. Niezmieniona jednak pozostała zasada, że użytkownicy social media mają inne zdanie niż dziennikarze co do tego, kto jest najbardziej interesującym „bossem polskiej gospodarki”. Lider rankingu mediów społecznościowych jest dopiero na 6 miejscu, jeśli chodzi o liczbę artykułów, które ukazały się na jego temat na tradycyjnych stronach internetowych.
Jednak zainteresowanie internautów to zazwyczaj konsekwencja publikacji prasowej lub internetowej. Można to zaobserwować na wykresie ilustrującym liczbę wzmianek w czasie – szczyty następują w momencie publikacji artykułu zawierającego wypowiedzi jednego z „bossów”.
 

W przypadku „bossów” użytkownicy zajmują się przede wszystkim komentowaniem newsów, nie tworzą własnych treści – zaznacza Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. Rozwoju Badań IMM – dodatkowo, w dystrybucji informacji widoczny udział miały też media mainstreamowe obecne na platformach społecznościowych.

Prezesi, o których internauci dyskutowali najwięcej

Najczęściej wymienianym przez użytkowników mediów społecznościowych szefem z badanej listy był Miroslav Rakowski, prezes PTC (udział 28% w całości dyskusji). Rakovski, szef Ery – a obecnie już T-mobile – zapewniał, że zmiana przyniesie polskim użytkownikom wiele korzyści. Komentarze do tej wypowiedzi były dla internautów okazją do dzielenia się osobistymi opiniami i doświadczeniami związanymi z korzystaniem z usług Ery i jej konkurentów.

 

Maciej Szubski, prezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa znalazł się na drugim miejscu rankingu (23% udziału) dzięki wygłoszonej na łamach „Pulsu Biznesu” opinii, że bez nowych ram prawnych w Polsce poszukujący gazu łupkowego Amerykanie „połamią sobie zęby”. Ta wypowiedź wywołała gorącą dyskusję na forum gazeta.pl, była też przekazywana za pośrednictwem Twittera i komentowana przez blogerów.

Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach społecznościowych znalazł się Maciej Witucki, prezes TP (19% udziału). „Maciej Witucki powołany na trzecią kadencję Prezesa Zarządu TP” – tę informację o szefie telekomu podawali sobie internauci w połowie lipca poprzez Facebooka, Blipa i Twittera.

Kto i gdzie mówi o bossach

Najbardziej aktywną platformą komunikacji o „bossach” gospodarki pozostaje forum gazeta.pl (76 komentarzy). Część rozmów rozwijała się w komentarzach pod artykułami, a część z nich stanowiła niezależne wątki. W badanym okresie istotnym źródłem stał się także Facebook (23 informacje), gdzie najczęściej pojawiał się Maciej Witucki. Na Twitterze najlepiej wyeksponowany został nowy szef banku PekaoLuigi Lovaglio.
Najwięcej o analizowanych szefach pisali blogerzy: Paweł Żmuda z blogbox.com.pl, Kira z blomedia.pl oraz Cheedo z minwestycje.net.

 

W liczbach bezwzględnych najwięcej negatywnych komentarzy zebrał Michał Szubski.
Natomiast największy odsetek negatywnych publikacji przypadł w udziale Cezaremu Stypułkowskiemu (40%).
 


 
Zobacz cały raport na stronie IMM

O badaniu:
Bossowie powrócili po latach w nowej, społecznościowej odsłonie w ramach projektu Kompas Social Media. Badanie wykonano na podstawie 6 776 materiałów internetowych, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm . Raport obejmuje okres trzech miesięcy – od 1 maj do 31 lipca 2011 roku. W tym czasie wyselekcjonowano 180 wzmianek na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych.

„Bossowie polskiej gospodarki w mediach społecznościowych” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy produkt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:

Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.