Czy jesteś wpływowy? Klout Score Ci to powie

Analizując media społecznościowe można teoretycznie zbadać jaki wpływ mają poszczególni członkowie społeczności na swoich znajomych zgromadzonych w sieci. Ranking może uwzględniać różne czynniki. Niestety nie istnieje uniwersalny wzór, który umożliwiłby takie kalkulacje. Dlatego też każda firma ustalająca takie wskaźniki opracowuje własna metodą lub korzysta z zewnętrznych danych. Popularnym narzędziem, które, dla tych chcących sprawdzić, czy i jaki mają wpływ na innych, jest Klout. Zanim wybierze się narzędzie służące do „mierzenia” wpływu warto również sprawdzić jak dostawca danych definiuje to pojęcie. Klout opisuje je następująco: „We believe that influence is the ability to drive people to action – „action” might be defined as a reply, a retweet, a comment, or a click.

Po zalogowaniu się do Klout’a za pośrednictwem konta na Twitterze lub na Facebooku aplikacja obliczy Klout Score – czyli wskaźnik z przedziału od 1 – 100. Im wyższa wartość wskaźnika tym większy i silniejszy wpływ użytkownika na jego odbiorców. Obliczając go Klout wykorzystuje 35 różnych składowych sieci na Facebooku, Twitterze, Foursquarze i LinkedInie i w innych sieciach społecznościowych. Nowością jest wyliczanie wskaźnika Klout dla YouTube’a, o czym poinformował serwis Mashable. W ramach Klout’a wyliczane są wskaźniki True Reach, Amplification Probability i Network Score. True Reach, czyli „prawdziwe dotarcie” określa liczbę zaangażowanych w dyskusję z użytkownikiem spośród tych, którzy są fanami i znajomymi. Amplification Score to wskaźnik odzwierciedlający prawdopodobieństwo, że wiadomość użytkownika spowoduje akcje innych osób (retweety, @messages, polubienia, komentarze). Network Score wskazuje jak wpływowe są te osoby z odbierających nasze informacje, które aktywnie słuchają lub angażują się w dyskusje z użytkownikiem. Co jest końcowym efektem wyliczeń Klout’a? „The final Klout Score is a representation of how successful a person is at engaging their audience and how big of an impact their messages have on people.” – czytamy na stronie  klout.com, tu również można znaleźć bliższe informacje o każdym ze składników Klout Score.

Ale czy rzeczywiście możemy w wartościach liczbowych ująć w jakim stopniu użytkownik serwisu społecznościowego wpływa na innych członków społeczności?

Źródło:
B. Parr, Klout Adds YouTube Activity to Its Scoring System, mashable.com, 02.08.2011