Raport IMM: Kebabami i hot dogami wakacyjna kuchnia stoi.

W czasie kiedy wciąż słychać echa kryzysu Polacy wydają mniej pieniędzy na przyjemności takie jak wyjścia do restauracji. Odbija się to oczywiście na branży gastronomicznej, co obrazują dane przedstawione przez GUS – od 2010 do 2011 roku w Polsce zamknęło swoją działalność około 2 tys. restauracji. Wyjątkiem od tej reguły są restauracje i bary szybkiej obsługi. Sieci należące do AmRest czy McDonald’s prężnie się rozwijają. Okazuje się nie tylko, że sprzedaż szybkich dań rośnie, ale też powstaje coraz więcej lokali tego typu. Szybkie dania budzą spore zainteresowanie Internautów.

 

Na początku wytypowaliśmy 9 haseł związanych z szybkimi daniami. Sprawdziliśmy czy Internauci dyskutują m.in. o kebabach, burgerach, pizzy czy hot dogach. Wyniki nas zaskoczyły!

Okazało się, że wraz z początkiem czerwca zdecydowanie wzrosła liczba publikacji dotyczących szybkich dań. Od 189 wzmianek na początku miesiąca do 843 na początku lipca. Widać zatem wyraźnie, że sezon urlopowy wzmógł zainteresowanie Internautów kebabami, pizzą i hot dogami.

 

W badanym okresie przeanalizowaliśmy ponad 9,6 tys. wzmianek. Co ciekawe najczęściej Internauci dyskutowali o kebabach – prawie 5 tys. razy, hot dogach – prawie 2,7 tys. oraz burgerach ok. 1 tys.. Najmniejsze zainteresowanie budziły frytki belgijskie oraz zapiekanki (poniżej 60 wzmianek).

 

Najchętniej Internauci dyskutowali na blogu photoblog.pl. Tam pojawiło się ponad 2,3 tys. wzmianek.

Na Facebooku wzmiankowano prawie 1,2 tys. razy, a na 3 w kolejności forum.wizaz.pl prawie 500 razy. Okazuje się, że dla użytkowników photoblog.pl, w grupie wiekowej do 18-go roku życia, konsumpcja szybkich dań stanowi stały i ważny element codziennych czynności.

 

Z zestawienia widać wyraźnie, że kebaby i hot dogi zdominowały dyskusję na photoblog.pl, zaś burgery rządzą na Facebooku. Ciekawy jest również odmienny profil mediów w odniesieniu do burgerów. Tylko w przypadku tego dania, 50 proc. wzmianek pojawia się na Facebooku, a nie jak
w przypadku pozostałych dań na photoblog.pl. Tutaj również prawie trzykrotnie większy udział ma Twitter. Co ciekawe około 10proc. publikacji dotyczących burgerów pojawia się na pinterest.com. Jest to m.in. związane z popularnością tych dań a co za tym idzie rozwojem sieci barów w Polsce, które promują swoje produkty dodając zdjęcia w wspomnianym serwisie.

 

Ciekawie przedstawia się również rozkład publikacji w podziale na profile medium. Większość wzmianek pojawiła się w kanale ogólnoinformacyjnym – prawie 6.7 tys. wzmianek. Jednak co zaskakujące
w mediach o profilu spożywczym  dyskutowano szybkie dania jedynie niecałe 240 razy.

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

 

Zobacz pozostałe raporty na stronie IMM, a po więcej inspiracji i ciekawostek zapraszamy na www.facebook.com/IMMonitoring.

 

Autor raportu:

Agnieszka Kalbarczyk, Instytut Monitorowania mediów

 

O badaniu:

Analizę wykonano na podstawie 9674 publikacji z polskojęzycznej części internetu wraz
z ogólnodostępnymi wpisami w mediach społecznościowych, w których pojawiły się informacje na temat szybkich dań (z uwzględnieniem haseł: kebab, pizza, burger, fast food, fast food – wakacje, frytki belgijskie, hot dog, kaszanka z grilla – wakacje, zapiekanka). Pod uwagę brane były publikacje, które ukazały się między 1 czerwca a 1 września 2013 roku.