Portal WP najbardziej opiniotwórczym medium sierpnia 2021

Jak wynika z raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) ranking główny najczęściej cytowanych mediów w kraju otwiera portal WP z wynikiem 4,7 tys. powołań. Miejsce drugie zajął Onet, na który inni dziennikarze powoływali się ponad 4,2 tys. razy. Podium zestawienia zamyka dziennik Rzeczpospolita na poziomie 3,5 tys. cytowań i ze wzrostem o jedno oczko w porównaniu do lipca 2021 roku.

 

W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów za sierpień, niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca, znajdują się między innymi cztery portale internetowe: WP, Onet, Interia i Wirtualnemedia. W prasie nadal obecnych jest pięć tytułów: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express i Fakt. Telewizję stale reprezentuje trzech nadawców: TVN24, Polsat News oraz TVP Info, a grupę stacji radiowych trzy rozgłośnie: RMF FM, Program Pierwszy Polskiego Radia i Polskie Radio 24.

 

Liderem rankingu TOP 15 został portal WP, wyprzedzając tym samym Onet o jedno oczko i 13 proc. więcej wzmianek. Pierwszy raz od kilku miesięcy redakcja Onetu zajęła drugie miejsce z liczbą 4,2 tys. powołań. Aż o osiem miejsc wyżej znalazła się stacja TVP Info, która zajmując 7 pozycję, zanotowała wzrost o prawie 93 proc. w stosunku do lipca – 1,8 tys. cytowań w innych mediach. Na serwis najczęściej powoływano się między innymi w związku z przeprowadzoną na antenie rozmową z prezydentem Andrzejem Dudą, w której redakcja dopytywała o nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji, nazywanej Lex TVN. O 14 proc. więcej materiałów niż w ubiegłym miesiącu zanotował również Dziennik Gazeta Prawna (1,7 tys.), zmieniając tym samym pozycje z miejsca jedenastego na dziewiąte. Redakcja między innymi informowała o dotarciu do informacji, iż partia rządząca PiS rozważa przygotowanie stosownej ustawy, która miałaby zmienić termin wyborów lokalnych z jesieni 2023 na wiosnę 2024 roku.

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

 

W rankingu tytułów prasowych za sierpień 2021 pierwsze miejsce utrzymuje Rzeczpospolita z ponad 25 proc. wzrostem liczby materiałów (3,5 tys.) w stosunku do poprzedniego miesiąca. Dziennikarze gazety dotarli do zarzutów ukrywania majątku przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli i byłego polityka PiS, Mariana Banasia – do tych informacji inne redakcje licznie się odnosiły. Drugie miejsce w kategorii zajęła Gazeta Wyborcza z liczbą blisko 1,8 tys. cytowań. Pozycję trzecią ze zmianą w górę o jedną pozycję zajmuje Dziennik Gazeta Prawna (1,7 tys.). Najwyższy wzrost dotyczy natomiast pisma Wspólnota – zmiana o trzydzieści siedem pozycji w stosunku do lipca br. Na dwutygodnik głównie powoływano się w związku z wydaniem corocznego rankingu zamożności samorządów w Polsce. Aż o dwadzieścia osiem miejsc awansował również magazyn Viva!, na którego łamach ukazał się wywiad z Jolantą Kwaśniewską. Żona byłego prezydenta opowiadała redakcji o trudach bycia Pierwszą Damą.

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

 

Podium kategorii zajęły kolejno TVN24 (3,2 tys. cytowań), Polsat News (2,2 tys.) oraz TVP Info (1,8 tys.). O jedno oczko zmieniła się pozycja stacji TVP1 (399) i Polsat (290), które tym samym zajęły kolejno szóste i ósme miejsce w rankingu. Skok o dwie pozycje w górę zanotował Polsat Sport (174) i zajął miejsce dziewiąte. Zestawienie zamyka natomiast stacja TV Trwam (145), która awansowała o dwa miejsca. Na redakcję głównie powoływano się za sprawą przeprowadzonej na antenie rozmowy z szefem MEiN Przemysławem Czarnkiem, który między innymi deklarował, że jednym z elementów reformy oświaty będzie zdecydowane zwiększenie wynagrodzenia nauczycieli.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

 

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju nieustająco zajmuje RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się w sierpniu 2,8 tys. razy. Miejsce drugie w rankingu ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do poprzedniego miesiąca zajmuje Program Pierwszy Polskiego Radia, który cytowano w innych mediach prawie 1,1 tys. razy. Podium zamyka Polskie Radio 24 z liczbą 944 wzmianek. W zestawieniu znalazły się też aż trzy stacje regionalne: Radio Kraków ze zmianą miejsca o trzy pozycje w górę i wynikiem 137 cytowań, Radio Poznań z awansem o jedno miejsce i liczbą 125 materiałów oraz Radio Wrocław (104), które zamyka ranking.

 

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

 

Liderem kategorii w sierpniu została redakcja WP, cytowana w sierpniu 4,7 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się serwisy Onet z liczbą 4,2 tys. wzmianek i Interia z wynikiem 1,1 tys. powołań. Czwarte miejsce z liczbą 985 cytowań ponownie zajął branżowy portal Wirtualnemedia. Największy wzrost dotyczy natomiast portalu Businessinsider, który awansował aż o trzy oczka i znalazł się w rankingu na miejscu dziewiątym. Na redakcję licznie się powoływano między innymi w nawiązaniu do rozmowy z liderem AgroUnii, Michałem Kołodziejczakiem, który zapowiadał w niej blokady dróg w kilkunastu miastach w Polsce w ramach protestu rolników.

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

 

Na miejsce pierwsze kategorii awansowało aż o trzynaście pozycji i z wynikiem 247 powołań pismo Wspólnota, które licznie cytowano w związku publikacją cyklicznego rankingu najbogatszych samorządów w Polsce. Za nim tygodnik Newsweek ze wzrostem o jedno oczko i liczbą niewiele niższą – wynoszącą dokładnie 246 cytowań w innych mediach. Na redakcję najczęściej powoływano się za sprawą przeprowadzonego wywiadu z szefem NIK Marianem Banasiem, w którym między innymi rozmawiano o stawianych mu wówczas zarzutach. Podium zamyka natomiast dwutygodnik Viva! z wynikiem 240 wzmianek i wzrostem o jedną pozycję, na który odwoływano się głównie w zakresie przeprowadzonej rozmowy z Jolantą Kwaśniewską. Miejsce czwarte zajął tygodnik Wprost (202), a ranking ze zmianą o jedno miejsce w górę zamyka tygodnik Sieci (182).

 

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

 

Pierwsze miejsce rankingu zajmuje magazyn Forbes ze wzrostem o dwa oczka i cytowany w sierpniu łącznie 221 razy, między innymi za sprawą oficjalnego potwierdzenia, iż piosenkarka Rihanna została miliarderką. Pozycja druga, podobnie jak w lipcu, należy do branżowego tytułu Press z wynikiem 195 powołań w innych mediach. Podium zamyka miesięcznik Twój Styl z liczbą 160 wzmianek. Kolejno miejsce czwarte i piąte ze wzrostami o dwa miejsca zajmują magazyn Elle (60) i Focus (34).

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

 

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za sierpień niezmiennie zajmują redakcje Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej i Pulsu Biznesu z liczbą kolejno 3,5 tys., 1,7 tys. i 387. Czwarte miejsce zajmuje magazyn Forbes, a ranking zamyka Parkiet. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno: Money, Businessinsider, Bankier, WNP oraz Forsal.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

Miejsce pierwsze w kategorii mediów regionalnych w sierpniu 2021 ze wzrostem aż o piętnaście miejsc zajął Kurier Lubelski, na który inne redakcje w kraju powoływały się 228 razy. Głównie cytowania dotyczą wywiadu redakcji z ministrem edukacji i nauki Przemysławem Czarnkiem, w którym polityk między innymi dodał, że jest przeciwnikiem obowiązku szczepień dla nauczycieli i uczniów. Wzrost o trzy oczka odnotowała również stacja Radia Kraków z liczbą 137 wzmianek, plasując się tym samym na miejscu drugim. Pozycja czwarta należy do stacji Radio Poznań (125), piąte miejsce zajęła Gazeta Krakowska (119). Ranking zamyka natomiast Radio Wrocław z wynikiem 104 powołań w innych mediach.

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 47 470 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 sierpnia 2021 roku.

 

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

 

W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów (IMM).

W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów (IMM)”.

 

Pliki do pobrania:

 

 

Kontakt dla mediów:

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574