Najbardziej opiniotwórcze media lutego 2012 – sprawa Madzi z Sosnowca, emerytury i minister Mucha

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
 
Szczegóły lutowego raportu:

Tematyka
W lutym media cytowały inne media głównie w kontekście polityki polskiej oraz ekonomii i gospodarki. Wśród informacji wywołujących najszerszą dyskusję w mediach znalazły się również sprawa Madzi z Sosnowca, kwestia podwyższenia wieku emerytalnego i działalność minister Muchy.

Prasa
Media najczęściej cytowały Rzeczpospolitą i Gazetę Wyborczą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów znalazł się Dziennik Gazeta Prawna.
Rzeczpospolitą cytowano głównie powołując się na doniesienia z polityki i gospodarki Polski oraz opinie w sprawie podwyższenia wieku emerytalnego.
 
Najczęściej cytowane tygodniki to: Wprost, Uważam Rze i Polityka. Tuż za nimi Newsweek..
 
Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media był Forbes.


Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Za TVN24 najczęściej podawano  doniesienia w sprawie 6-miesięcznej Madzi z Sosnowca.
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie w kontekście sprawy małej Madzi z Sosnowca, działalności minister Muchy oraz afery solnej. Na drugim miejscu wśród najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET, a na trzecim – TOK FM.
 
Portale internetowe
W lutym na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazł się portal tvn24.pl. Inne media za tvn24.pl przytaczały najczęściej informacje w sprawie działalności detektywa Rutkowskiego. Drugie miejsce w zestawieniu zajęła  gazeta.pl, za nią onet.pl i money.pl.
 
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC a rozgłośnią radiową – Radio PiN.

Media regionalne

W lutym najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływały się głównie rozgłośnie telewizyjne i radiowe, najczęściej RMF FM i Polsat News. Na drugim miejscu sklasyfikowano Radio Gdańsk. Inaczej niż w przypadku Dziennika Polskiego, na Radio Gdańsk powoływały się przeważnie dzienniki tego samego regionu: Gazeta Wyborcza Trójmiasto i Polska Dziennik Bałtycki.

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

17

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

9

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

8

lubelskie

Dziennik Wschodni

7

mazowieckie

Życie Warszawy

7

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

6

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

4

kujawsko-pomorskie

Gazeta Pomorska

3

łódzkie

Express Ilustrowany/ Polska Dziennik Łódzki

2

lubuskie

Gazeta Lubuska

1

podkarpackie

Nowiny

1

podlaskie

Gazeta Współczesna/ Echo Katolickie

1

świętokrzyskie

Echo Dnia

1

warmińsko-mazurskie

Gazeta Olsztyńska/ Dziennik Elbląski

1

zachodniopomorskie

Głos Szczeciński / Głos Pomorza

1

opolskie


Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

pomorskie

Radio Gdańsk

13

wielkopolskie

Radio Merkury

11

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

10

opolskie

Radio Plus

5

dolnośląskie

Radio Wrocław

4

lubelskie

Radio Lublin

4

lubuskie

Radio Zachód

4

świętokrzyskie

Radio Kielce

3

kujawsko-pomorskie

Radio PiK

2

małopolskie

Radio Kraków

2

łódzkie

Radio Łódź

1

podlaskie

Radio Białystok

1

śląskie

TVS / Radio Katowice

1

warmińsko-mazurskie

TVP Olsztyn

1

mazowieckie

podkarpackie

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 5 014 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 29 lutego 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.