Monitoring mediów społecznościowych, czyli Twoja firma vs social media

Monitoring mediów społecznościowych to przydatne narzędzie, dzięki któremu dotrzesz do wzmianek na temat Twoich produktów lub usług. Monitorowanie social media pomaga dbać o dobry wizerunek firmy i reagować na negatywne wypowiedzi internautów. Jeśli zastanawiasz się, jak wykorzystać monitoring mediów społecznościowych w swoich działaniach, zapoznaj się z tym tekstem.

 

Na świecie żyje obecnie około 7,7 biliona ludzi, spośród nich 4,3 biliona korzysta z internetu, a 3,4 biliona używa mediów społecznościowych.

Według danych udostępnionych przez Gemius/PBI, w lutym 2019 z internetu korzystało 28,5 mln Polaków. Łącznie wykonali oni 52 mld odsłon, a przeciętny internauta spędzał w sieci blisko 1 godz. 50 min. dziennie.

 

Stwierdzenie, że w wirtualnym świecie treści do przeanalizowania jest bardzo dużo, nie oddaje w pełni skali zjawiska. Zobacz, ile dzieje się w internecie w ciągu jednej sekundy.

 

 

Pokazuj ludzką twarz marki w mediach społecznościowych

 

 

Nawet jeśli są powody, dla których nie zdecydowałeś się jeszcze na stworzenie oficjalnego profilu Twojej firmy lub marki na Facebooku, nie masz konta na Twitterze i nie jesteś aktywny na Instagramie, to niemal na pewno są tam obecni Twoi dotychczasowi i potencjalni klienci. Użytkownicy internetu przeznaczają na media społecznościowe, aż 33 proc. czasu spędzanego online (czyli ponad 2 godziny dziennie).

 

Utrzymuj stały kontakt z klientami. Jeśli rozmawiają z nami, nie mają czasu na rozmowy z konkurencją. - Jack Welsch

 

Media społecznościowe stanowią przestrzeń do interakcji pomiędzy firmą, a jej klientami. Nabywcy chętnie korzystają z możliwości zgłaszania w komentarzach swoich zastrzeżeń i sugestii odnośnie produktów marki. Dzięki social mediom otrzymujesz szansę pokazania bardziej ludzkiej twarzy Twojej marki, choćby poprzez okazywanie życzliwości i indywidualnego podejścia. Możesz to wyrażać np. dziękując za zamieszczane przez internautów pozytywnych komentarzy – reagowanie na pozytywne sygnały płynące od internautów wzmacnia ich siłę.

 

Komentarze internautów związane z otwarciem w Elblągu nowego sklepu Castoramy.

Źródło: facebook.com

 

Jako marka w mediach społecznościowych skupiaj uwagę na potrzebach i problemach klientów, którzy oczekują zainteresowania, ale też potrafią docenić otrzymane od firmy wsparcie. Aktywne poszukiwanie szans do nawiązania kontaktu: odpowiadanie na pytania i służenie radą przyczynią się do zbudowania Twojego eksperckiego wizerunku. Podążając za głosem nabywców swoich produktów zdobywasz naturalną przewagę nad konkurentami, ignorującymi toczące się na ich temat w sieci dyskusje.

 

Źródło: facebook.com

 

Szybkość reakcji i rzeczowość odpowiedzi przekładają się na zaufanie do marki. Im większe zaangażowanie ze strony Twojej firmy odczują klienci, tym większe będą szanse na zbudowanie z nimi wartościowej relacji. Dobre relacje mogą zaprocentować lojalnością i przywiązaniem do oferowanych przez Ciebie produktów i usług.

 

Źródło: facebook.com

 

Neutralizuj negatywne głosy

 

Ze względu na możliwość otrzymania sugestii, odpowiedzi na pozytywne komentarze czy pytania z prośba o radę, obserwowanie mediów społecznościowych jest z punktu widzenia marki niemal koniecznie. Prowadzenie profilu w social mediach wymaga także mierzenia się krytyką i komentarzami o negatywnym wydźwięku. Klienci bywają niecierpliwi, oczekują szybkich reakcji – szczególnie, gdy są kierowani silnymi emocjami, złością i rozczarowaniem.

Dwadzieścia lat trwa budowanie reputacji, a pięć minut jej zrujnowanie. Gdy o tym pomyślisz, będziesz postępował inaczej.

 

Monitoring mediów społecznościowych i monitoring internetu (nieprzychylne komentarze pojawiają się przecież także poza oficjalnymi kanałami marki), stanowią wsparcie w radzeniu sobie z kiełkującymi konfliktami. Platforma IMM umożliwia monitorowanie wydźwięku wpisów internetowych. Daje także łatwy dostęp do wszystkich komentarzy – bezpośredni link przeniesie Cię w miejsce dyskusji i pozwala na podjęcie działań służących złagodzeniu sytuacji.

 

Źródło: facebook.com

 

Prawdopodobnie każdej firmie przychodzi mierzyć się z trudnymi sytuacjami i opiniami niezadowolonych klientów. W odpowiedzi na czyhające w ukryciu kryzysy, udostępniamy możliwość ustawienia powiadomień mailowych lub smsowych. Automatycznie poinformują Cię o pojawiających się negatywnych komentarzach. Zyskasz szansę na zareagowanie, zanim atmosfera wokół Twojej marki zdąży się znacznie popsuć, a złe opinie o produktach lub usługach zaczną być powielane w całym internecie. Monitoring mediów społecznościowych to cenne narzędzie, które pozwoli Ci być na bieżąco ze wszystkimi wzmiankami.

 

Nie bój się analizy danych

 

Jeśli internet jest jak wielki, ciemny las, w którym łatwo się zagubić, to nasz moduł analityczny jest jak zestaw survivalowy z latarką i GPS-em.

 

Duże ilości materiałów przedstawiamy w postaci czytelnych wykresów – najważniejsze i najbardziej przydatne wskaźniki masz w zasięgu ręki. Możesz poznać najpopularniejsze publikacje i najbardziej merytoryczne dyskusje nawiązujące do Twoich produktów i usług. Sprawdzisz zasięg najważniejszych materiałów, uzyskasz automatyczną ocenę wydźwięku i poznasz ekwiwalent reklamowy.

 

Panel analityczny to m.in.:

 

– Liczba publikacji w analizowanym okresie

– Share of voice

– Wartość ekwiwalentu reklamowego (AVE)

– Wartość dotarcia

– Wydźwięk publikacji – udział procentowy

– Publikacje w podziale na media

– Interakcje w social mediach

– Najaktywniejsi autorzy

– Mapa benchmarkowa – medialność na tle konkurencji

 

Dysponowanie danymi analitycznymi pozwoli oceniać Ci dotychczasowe działania i planować przyszłą aktywność w internecie i mediach społecznościowych. Wyciągaj wnioski z przeprowadzanych kampanii, porównuj, obserwuj reakcje i wykorzystuj wiedzę. Osiągaj jeszcze większe korzyści z obecności swojej marki w sieci w przyszłości!

 

Moduł analityczny IMM – przykładowe wykresy

 

Dzięki modułowi analitycznemu Twoja praca z danymi dotyczącymi obecności Twojej marki w mediach będzie przebiegać znacznie sprawniej. Jedna z prawdopodobnie najbardziej ułatwiających pracę funkcji jakie otrzymujesz w ramach biuletynu IMM, to możliwość automatycznego generowania raportów. Zaznaczasz interesujący Cię zakres dat, wskazujesz hasła, których potrzebujesz, wybierasz media społecznościowe oraz format pliku i gotowe!

 

Nie masz jeszcze dostępu do platformy? Skorzystaj z bezpłatnego okresu testowego.

 

Zamów darmową wersję testową

 

Monitoring mediów społecznościowych bez tajemnic

 

Chociaż nasz monitoring jest w dużej mierze intuicyjnym narzędziem, to najlepszym sposobem na poznanie jego pełnego potencjału i wszystkich dostępnych funkcji będzie udział w darmowym szkoleniu, które cyklicznie organizujemy w warszawskiej siedzibie IMM. Zapisz się, spotkajmy się!

 

Zapisz się