IMM: Zmiana premiera zdominowała media. „Rzeczpospolita” liderem zestawienia

Na kolejnych pozycjach znajdują się Radio ZET i Fakt.

Gorącym tematem grudnia była zmiana premiera na Mateusza Morawieckiego. W tym miesiącu kontynuowano także temat afery reprywatyzacyjnej oraz reformy sądownictwa w Polsce.

Prasa

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Fakt” oraz „Gazetę Wyborczą”. Pierwszą pozycję w zestawieniu Rzeczpospolita zawdzięcza wypowiedzi marszałka senatu Stanisława Karczewskiego dotyczącej rekonstrukcji rządu.

Telewizja

Wśród stacji telewizyjnych w grudniu na pierwszym miejscu znalazła się TV Trwam, wyprzedzając TVN24 oraz TVPinfo. TV Trwam zawdzięcza swoją pozycję wywiadowi z premierem Mateuszem Morawieckim.

Radio

Liderem wśród stacji radiowych zostało RMF FM. Za nim uplasowało się Radio ZET. Trzecie miejsce przypadło PR1. RMF FM swoją pozycję zawdzięcza rozmowie z Zofią Romaszewską na temat podpisania ustawy o KRS i SN.

Portale internetowe

Najczęściej cytowanym portalem została Wirtualna Polska, która zawdzięcza swoją pozycję najnowszemu sondażowi na temat zaufania do Donalda Tuska. Kolejne miejsca przypadły portalom Onet.pl oraz wPolityce.

Media ekonomiczne

„Dziennik Gazeta Prawna” znalazł się na pierwszym miejscu najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych, wyprzedzając „Forbes” oraz „Puls Biznesu”.

Najczęściej cytowanym tygodnikiem grudnia były „Sieci Prawdy” dzięki nowym informacjom na temat podejrzeń sfałszowania dokumentów przejęcia przez rodzinę Waltzów kamienicy przy Noakowskiego 16.  Na drugim miejscu znalazła się „Gazeta Polska”, a trzecie miejsce zajęło „Do Rzeczy”.

 „Forbes” był najczęściej cytowanym miesięcznikiem dzięki rankingowi najbardziej wpływowych ludzi sportu. Na drugim miejscu znalazł się miesięcznik „Pani” dzięki wywiadowi z Michałem Szpakiem na temat jego wizerunku.  Na trzecim miejscu uplasował się „Playboy”.  

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu zestawienia znalazło się Radio Plus. Swoją pozycję zawdzięcza informacjom na temat ustawy, która ma zakładać przyspieszenie zmian w PKW. Na drugim miejscu znalazło się Radio Kraków. Trójkę zestawienia zamyka Radio Szczecin.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie 5 998 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 do 31 grudnia 2017 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 6 031 razy (2 844 razy w prasie, 2 414 w telewizji i 773 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, oraz prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.

 

Kontakt dla mediów:

Instytut Monitorowania Mediów

Anastasiia Kuzhda, młodszy specjalista ds.PR

akuzhda@imm.com.pl

tel.: +48 22 378 37 50 | fax: +48 22 356 21 01

www.imm.com.pl

ul. Chmielna 85/87, 00-805 Warszawa