IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w sierpniu. Głównym tematem – wybory parlamentarne.

W mediach często poruszane były kwestie afery podsłuchowej w kontekście rozmowy Donalda Tuska z Janem Kulczykiem. Szeroko komentowano także sprawę „kilometrówek” Andrzeja Dudy.

 

Prasa

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych ponownie znalazła się Gazeta Wyborcza, w związku z kolejną odsłoną afery podsłuchowej – zapisów rozmów Donalda Tuska z Janem Kulczykiem, wyprzedzając dziennik Rzeczpospolita oraz tygodnik Newsweek.

 

Wśród tygodników dominował Newsweek, co związane było z dochodzeniem prokuratury w sprawie „kilometrówek” Andrzeja Dudy. Na kolejnych miejscach znalazł się Wprost oraz wSieci. W rankingu po raz pierwszy pojawił się tygodnik Wspólnota. Swoją pozycję zawdzięcza rankingowi „Bogactwo samorządów – ranking dochodów jednostek samorządu terytorialnego 2014”.

Forbes ponownie został liderem w kategorii miesięczników, pokonując Twój Styl. Jego wysoka pozycja jest związana z publikacjami dotyczącymi wyceny majątku Jana Kulczyka.

 

Telewizja

Najbardziej opiniotwórczą stacją telewizyjną została TVN24, wyprzedzając TVN oraz TVP info.

 

Radio

Polskie Radio Program 1 uplasowało się na pierwszym miejscu w sierpniowym rankingu, w związku z emisją komentarza premier Ewy Kopacz dotyczącego projektu ustawy „500 zł na dziecko” zaproponowanego przez Andrzeja Dudę. Na kolejnym miejscu znalazło się radio TOK FM oraz RMF FM.

 

 

Portale internetowe

Najpopularniejszym portalem w tym miesiącu został portal tvn24.pl, przesuwając na kolejne pozycje onet.pl oraz wpolityce.pl.

 

Media ekonomiczne

Liderem najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych ponownie okazał się Dziennik Gazeta Prawna, wyprzedzając Puls Biznesu oraz Forbes.

 

Media regionalne

Radio Wrocław, Polska Dziennik Zachodni oraz Polska Głos Wielkopolski były najczęściej cytowanymi mediami regionalnymi.

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie 4 621 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 sierpnia 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 644 razy (2 917 w prasie, 897 w telewizji i 830 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, oraz prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.