Fenomen polskich talent show

Z badań Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że najpopularniejszym w Internecie talent show w okresie od 1 stycznia 2012 do 31 marca 2013 roku był X Factor emitowany przez TVN. Internauci wspomnieli o X Factor ponad 27 tys. razy na forach, blogach i w komentarzach do artykułów na portalach internetowych. Na drugim miejscu znalazła się Bitwa na głosy, na trzecim Mam talent.
 
„Teraz mamy do czynienia z apogeum popularności talent show. Za chwilę ten format może być jednak w odwrocie i jesteśmy na to przygotowani” – cytował Edwarda Miszczaka, dyrektora programowego TVN, wprost.pl. Bez względu na to, czy koniec jest bliski czy nie, talent show miały silną pozycję w ostatnim sezonie i pojawią się w jesiennych ramówkach. Która stacja najskuteczniej wypromowała swój program?
Krzywa obrazująca liczbę wzmianek na temat programu w czasie na przykładzie X Factor nie pozostawia złudzeń – popularność jest skorelowana z emisją programu. Najwięcej o X Factor mówiło się w okresie marzec – czerwiec 2012 (II edycja programu) oraz od lutego 2013 (start III edycji).

Do czego służy talent show?
Program typu talent show nie służy tylko do oglądania – razem z pojawieniem się napisów końcowych nie mogą skończyć się emocje i zaangażowanie odbiorcy. Widzów do zaangażowania nie trzeba nakłaniać – wiele pytań rodzi się samoistnie, wiele wątpliwości i innych objawów zainteresowania pojawia się w Internecie, na forach i blogach – rolą nadawcy jest ustosunkowanie się do tego w sposób satysfakcjonujący odbiorcę. Nie bez znaczenia jest też potencjalny uczestnik programu, którego należy skutecznie uświadomić w sprawach organizacyjnych.

Między edycjami temat też wciąż żywy
Zapowiedzi kolejnych odsłon programu, dalsze losy zwycięzców, zmiany składu jury lub działania jurorów – o tym się mówi. Najmniej wzmianek na temat programu odnotowano w okresie sierpień – październik 2012 roku. Najmniej to jednak wciąż około 1000 publikacji w ciągu miesiąca.

 

TVN – podgrzewać atmosferę
Do analizy autopromocji TVN przyjęto następujące programy: Mam talent, X Factor, Top Model, You can Dance. Wszystkie te formaty, choć zróżnicowane tematyką – odpowiednio: poszukiwanie wszechstronnych talentów (Masz talent), śpiew (X Factor), uroda i predyspozycje do pracy modelki (Top Model) oraz taniec (You can Dance), promowane są w taki sam sposób: za pośrednictwem strony internetowej, fanpage’a na Facebooku oraz kanału video.

Warto zwrócić uwagę na fanpage Top Model – choć liczba fanów nie jest rekordowa, wykazują oni największe zaangażowanie, wyraźnie widoczne w natężeniu dyskusji (tabela 1). Na potrzeby badań przyjrzano się postowi opublikowanemu – wg Facebooka – „około godziny temu”. Zebrał w tym czasie 527 polubień, 74 komentarze, w tym 184 polubienia jednego komentarza. Dodatkowo dla celów promocyjnych powstały blogi uczestniczek programu. Co ciekawe, nie wzbudziły one entuzjazmu widzów – zarzucono im sztuczność.

 

TVP – być cały czas w kontakcie z fanami

The Voice of Poland, Bitwa na głosy – TVP postawiła na śpiewające talenty i liczne, zróżnicowane kanały komunikacji: strona internetowa, Facebook – oficjalny fanpage, YouTube, Twitter, Nasza Klasa oraz zaangażowanie innych mediów i eventy. W promocję talent show TVP zaangażowane jest Radio Zet, zaś jurorzy programu należą do najbardziej widocznych osobowości telewizyjnych – to ewenement na tle produkcji konkurencyjnych. Jury VoP  wzięło udział w Familiadzie i  koncercie charytatywnym „Rak. To się leczy”.
Strategia działań na Facebooku jest czytelna: być cały czas w kontakcie z fanami. Prowadzona jest relacja „na żywo”, w trakcie programu pojawia się nawet kilkanaście postów, prezentowani są kolejni wykonawcy, publikowane są komentarze do decyzji jurorów, wpisy są bardzo emocjonalne.

Strona internetowa również wyróżnia się na tle konkurencji pod względem możliwości interakcji z widzami. Forum to wtyczka Facebooka – każda aktywność forowicza jest powiązana z jego kontem społecznościowym, spersonalizowana, opatrzona zdjęciem, imieniem i nazwiskiem. Autorzy postów są jawni  – jest to wyjątkowa praktyka – dlatego jest ich mniej niż na forach talent show TVN, ale wpisy są bardziej merytoryczne, choć wciąż pozostawione bez odpowiedzi.

Polsat – umiarkowanie w autopromocji

Got to Dance i Must be the Music mają zakładki z podstawowymi informacjami na stronie głównej stacji oraz fanpage’e na Facebooku (tabela 3). Istnieje też możliwość oglądania programu w internecie – Ipla.
Widzu, zostań z nami!
Pewne elementy autopromocji są wspólne dla wszystkich produkcji. Każdy omówiony program obecny jest  na Facebooku, choć każdy robi to nieco inaczej, a przede wszystkim z różnymi efektami:

  • The Voice of Poland – najaktywniejszy fanpage;
  • Must be the music – najpopularniejszy talent show na Facebooku (największa liczba fanów);
  • Top Model – najbardziej zaangażowani facebookowicze;
  • Bitwa na głosy – fanpage aktywny i aktualizowany, mimo że ostatnia edycja zakończyła się już dawno – wspiera inne produkcje TVP.


Na forach brakuje jednak moderowania – oprócz forum programów TVP, gdzie forowicze nie są anonimowi, a sama formuła show nie prowokuje tak wielu pytań, jak ma to miejsce w przypadku np. Mam Talent.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

 

Dodatkowe informacje i grafiki – poniżej.

Zobacz inne raporty również na stronie IMM.

O badaniu:

Raport wykonano na podstawie 114 609 materiałów internetowych zawierających informacje na temat poszczególnych talent show z okresu od 1 stycznia 2012 do 31 marca 2013 roku oraz 8 oficjalnych fanpage’y i stron internetowych programów. Stan wg 03 kwietnia 2013 r.

Autor badania:
Nina Olszewska – Instytut Monitorowania Mediów