Ranking medialności sieci handlowych – Tesco na pierwszym miejscu

Sieci handlowe – niekomercyjna obecność w mediach

Dane liczbowe obrazujące popularność sieci handlowych w mediach są imponujące: w grudniu 2012 roku Tesco pojawiało się w przekazach medialnych kilkaset razy dziennie, w tym kilkanaście razy dziennie w prasie. Liczby te nie obejmują przekazów sponsorowanych czy reklam, jedynie niekomercyjne artykuły prasowe wzmiankujące firmę oraz publikacje z portali internetowych i dyskusje internautów.

Tesco było siecią najczęściej pojawiającą się w prasie i w dyskusjach internautów, mimo przeciętnych nakładów reklamowych. Na drugim miejscu w rankingu medialności znalazła się Biedronka, na trzecim Lidl. Na temat Biedronki pojawiło się więcej artykułów w portalach internetowych, więcej dyskusji internautów na forach, blogach i w innych mediów społecznościowych, jednak Lidl odnotował więcej publikacji prasowych.

Lidl zainwestował dwa razy więcej w reklamy niż Biedronka, by pojawiać się ze swoimi przekazami reklamowymi w mediach trzy razy częściej – 6,8 tys. materiałów w ciągu miesiąca. Na drugim miejscu pod względem poniesionych wydatków reklamowych wg admonit znalazła się Biedronka, trzecie należy do Tesco.

AGD/RTV: Saturn kontra Media Markt

Euro RTV AGD mimo największej liczby przekazów reklamowych i największych kosztów poniesionych w związku z promocją, znalazł się dopiero na piątym miejscu pod względem medialnej popularności. Jednak należy pamiętać, że Saturn i Media Markt należą do jednego koncernu Media Group. Wydatki reklamowe obu tych sieci – pokrywane poniekąd z jednej „kieszeni” – analizowane odrębnie wydają się niższe niż inwestycje konkurencji, jednak razem są wyższe niż inwestycje głównego konkurenta, Euro RTV AGD.
 
Przy dokładniejszej analizie wydatków w kontekście popularności medialnej uwagę zwracają dane Euro RTV AGD i Komputronik. Mimo bardzo wysokich nakładów reklamowych poniesionych przez sieć, o Euro RTV AGD nie dyskutuje się w mediach. Komputronik natomiast, mimo niskich wydatków reklamowych, cieszy się dużym zainteresowaniem w prasie i internecie.

Najbardziej popularną w mediach siecią z elektroniką jest Saturn. Media Markt zajął drugie miejsce, choć zdobył najwięcej przekazów w prasie. Na trzecim miejscu znalazł się Komputronik.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”, "admonit" lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Zobacz inne raporty również na stronie IMM.

O badaniu:
Analizę ilościową wykonano na podstawie 21 657 publikacji z prasy oraz internetu wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiły się nazwy sieci hipermarketów: Tesco, Auchan, Real, Carrefour i E.Leclerc; dyskontów: Lidl, Biedronka i Kaufland oraz sieci oferujących artykuły elektroniczne – AGD, RTV: Media Markt, Euro RTV AGD, Media Expert, Komputronik, Saturn, Avans, Neonet, Mix Electronics. Analiza przekazów mediowych obejmuje materiały, które nie stanowiły przekazów promocyjnych. Pod uwagę brane były publikacje, które ukazały się między 1 a 31 grudnia 2012 roku. Wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.

Autor badania:
Nina Olszewska – Instytut Monitorowania Mediów
 
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.

O admonit:
Admonit (www.admonit.pl) to nowa usługa Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to narzędzie on-line umożliwiające analizę wydatków reklamowych, liczby i czasu emisji reklam w poszczególnych mediach. Admonit to dostęp do danych w dowolnym czasie i miejscu, jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Aktualizowanie danych w admonit następuje w czasie rzeczywistym. Admonit bada wydatki reklamowe w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych.