Prasa nadal najpopularniejszym źródłem informacji – raport IMM

Prasa
Media najczęściej cytowały w lipcu Gazetę Wyborczą. Na drugim miejscu znalazła się Rzeczpospolita, a Dziennik Gazeta Prawna uplasował się na trzecim miejscu.
Pierwsze miejsce w zestawieniu Gazeta Wyborcza zawdzięcza artykułom dotyczącym krajowej polityki, wśród których media zainteresowała informacja o zagrożonej pozycji Janusza Piechocińskiego. Na drugim miejscu najczęściej cytowanych za Gazetą Wyborczą tematów było życie społeczne obejmujące między innymi doniesienia o antyromskich tekstach w piosenkach zespołu Figo Fagot. Duże zainteresowanie mediów w lipcu wzbudził również konflikt w parafii w Jasienicy, który monitorowała gazeta oraz zachowanie narodowców na wykładzie profesora Baumana.
Rzeczpospolita cytowana była najczęściej w kontekście wydarzeń politycznych oraz rankingów i sondaży – to w rozmowie z "Rz" Janusz Piechociński zaznaczył, że przy następnych wyborach to PSL będzie wybierać koalicjanta a nie być wybierane. Wspomniał również, że Donald Tusk nie panuje nad swoją partią. Wśród rankingów bardzo popularny w lipcu okazał się ranking samorządów przygotowany przez Rzeczpospolitą.
Z kolei Dziennik Gazeta Prawna zawdzięcza trzecie miejsce doniesieniom z zakresu ekonomii, rynku i finansów, emerytur i OFE. Minister finansów zapowiedział w "DGP", że całkowita likwidacja OFE nie jest wykluczona.

 

 

 

Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPinfo. Prezydencki minister Jaromir Sokołowski wypowiadał się w TVN24 na temat ukraińskiego incydentu podczas wizyty Bronisława Komorowskiego. Duże zainteresowanie wzbudził również wywiad z urzędującym prezydentem, w którym poruszany był temat reformy prokuratury.
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, następnie uplasowała się stacja TOK FM, zaś na trzeciej pozycji znalazło się Radio Zet. RMF FM wysoką cytowalność zawdzięcza głównie informacjom na temat odnalezienia zwłok i pochowania na Broad Peak Tomasza Kowalskiego. Radio poinformowało również, że prokuratura twierdzi, iż stacjonarne fotoradary ustawiane przez gminy działają bez podstawy prawnej.
Ksiądz Wojciech Lamański na antenie radia TOK FM zdradził kulisy swojego konfliktu z arcybiskupem Hoserem co przyczyniło się do wysokiej pozycji rozgłośni.

 
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w lipcu portalem internetowym były sportowefakty.pl, za nimi zaś uplasowały się portale onet.pl, wpolityce.pl i gazeta.pl. Portal sportowefakty.pl cytowany był między innymi w kontekście stanu zdrowia Roberta Kubicy. 

 
Media ekonomiczne
Puls Biznesu, Forbes i Parkiet to czołówka najczęściej cytowanych mediów o profilu ekonomia/rynek/finanse.


Media regionalne
W lipcu najczęściej cytowanym medium regionalnym był Polska Dziennik Zachodni, co zawdzięcza informacjom na temat kradzieży podczas pielgrzymek na Jasną Górę oraz możliwości obniżenia odpraw przez kopalnie KW. Tuż za Dziennikiem Zachodnim uplasował się Dziennik Polski.

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

37

małopolskie

Dziennik Polski

33

kujawsko-pomorskie

Gazeta Pomorska

15

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

11

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

10

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

8

opolskie

Nowa Trybuna Opolska

7

mazowieckie

Gazeta Wyborcza Stołeczna

4

świętokrzyskie

Echo Dnia

4

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki

3

lubelskie

Polska Kurier Lubelski

2

lubuskie

Gazeta Lubuska

1

podlaskie

Kurier Poranny, Słowo Podlasia

1

zachodniopomorskie

Kurier Szczeciński

1

podkarpackie

0

warmińsko – mazurskie

0

 

Najczęściej cytowane rozgłośnie  z danego województwa (Tab. 1)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

11

pomorskie

Radio Gdańsk

8

lubelskie

Radio Lublin

6

wielkopolskie

Radio Merkury

5

małopolskie

Radio Kraków

4

mazowieckie

TV Dami

3

dolnośląskie

Radio Wrocław

2

kujawsko-pomorskie

Radio PIK

2

lubuskie

Radio Zachód

1

łódzkie

Radio Łódź

1

warmińsko – mazurskie

TVP Olsztyn

1

opolskie

0

podkarpackie

0

śląskie

0

świętokrzyskie

0

podlaskie

0

 

Tematyka
Najczęściej cytowane informacje dotyczyły polskiej polityki. Na drugim miejscu znalazły się powołania na ekonomię, rynek i finanse a na trzecim na sport.


Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 4 417 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 lipca 2013 r. Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
•    tytułów prasowych,
•    portali internetowych,
•    stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.