Najnowszy ranking opiniotwórczości – mimo przeszkód rynkowych prasa nadal najsilniejsza

Gazeta Wyborcza powtórzyła wynik sprzed miesiąca i drugi raz z rzędu była najczęściej cytowanym medium w Polsce. Na drugim miejscu w zestawieniu generalnym znalazły się powołania na informacje opublikowane w Rzeczpospolitej. Na podium znalazła się również telewizja TVN24. Za nimi tygodniki: Polityka oraz Newsweek.
W październiku trwał w najlepsze sezon powyborczy. Ta tematyka zdominowała większość informacji. Przy tej okazji w mediach znalazło się jeszcze miejsce do komentowania kolejnych etapów zmian kadrowych w PiS. Na ile był to medialny temat świadczy fakt, że dzięki „nieoficjalnemu wywiadowi” z europosłem Cymańskim na czele rankingu najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazł się po raz pierwszy w historii raportu wprost24.pl.
Wybory parlamentarne zaktywizowały regionalne rozgłośnie radiowe i telewizyjne. Pierwszy raz w rankingu mediów lokalnych mamy do czynienia z tak silną reprezentacją rozgłośni RTV. W październiku w zestawieniu znalazło się ich więcej niż tytułów prasowych.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.

Szczegóły raportu:

W październiku 2011 roku media najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą (992) i Rzeczpospolitą (814). Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów znalazła się TVN24 (435).
W rankingu piętnastu najczęściej cytowanych mediów znalazło się w sumie 11  tytułów prasowych (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Polityka, Newsweek, Dziennik Gazeta Prawna, Wprost, Nasz Dziennik, Super Express, Fakt, Uważam Rze, Puls Biznesu), 2 stacje telewizyjne (TVN24 i TVN) oraz 2 stacje radiowe (RMF FM, Radio Zet).


 
Tematyka
W październiku media cytowały inne media głównie w kontekście polityki polskiej oraz rankingów i sondaży. Na trzecim miejscu wśród najbardziej medialnych tematów pojawiła się kwestia rozłamu w PiS.
 
Prasa
Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Gazety Wyborczej. Do rankingu zakwalifikowały się: 4 dzienniki ogólnopolskie, 4 tygodniki oraz 2 tabloidy.
Gazetę Wyborczą oraz Rzeczpospolitą cytowano głównie powołując się na informacje z polityki polskiej oraz rankingi i sondaże. Na Gazetę Wyborczą najczęściej powoływały się stacje telewizyjne i radiowe: Polsat News i TVN24.
 

Najczęściej cytowane tygodniki to: Polityka, Newsweek i Wprost. Tuż za nimi Uważam Rze.
 
Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media w październiku był Forbes.
 

Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej Polsat News. W październiku za TVN24 i TVN najczęściej podawano informacje dotyczące polityki polskiej. Powołania na Polsat News to z kolei głównie odniesienia do rankingów i sondaży.
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie w odniesieniu do wyborów parlamentarnych oraz informacji związanych z rozłamem w PiS. Na drugim miejscu najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET, dzięki „wpadce sejmowej” posła Biedronia. Na trzecim miejscu – TOK FM i polityka polska.

Portale internetowe
W październiku bardzo duże zmiany w rankingu najbardziej opiniotwórczych portali internetowych. Zwycięzcą zestawienia najczęściej cytowanych portali internetowych został wprost24.pl. Aż 90% powołań na ten portal dotyczyło rozłamu w PiS. A dokładnie – wywiadu przeprowadzonego przez wprost24.pl z Tadeuszem Cymańskim, którym to wywołał burzę nie tylko w mediach.
Tuż za wprost24.pl znalazły się wirtualnemedia.pl  i gazeta.pl.
 
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC a rozgłośnią radiową – Radio PiN.

Media regionalne
W październiku odnotowaliśmy wzmożoną aktywność mediów regionalnych. Pierwszy raz w siedmioletniej historii badania w rankingu mediów regionalnych przeważają rozgłośnie radiowe i telewizyjne. Na rekordowo wysokim, drugim miejscu zestawienia tuż za Życiem Warszawy znalazło się Radio Szczecin, dzięki wywiadom ze świeżymi parlamentarzystami z Pomorza. Na trzeciej pozycji Dziennik Polski a za nim znów rozgłośnie: Radio Kielce, Radio Gdańsk, Radio Zachód i Radio Dla Ciebie. Radio Kielce swą popularność zawdzięcza chętnie cytowanemu w innych mediach wywiadowi z Henryką Krzywonos. A szczególnie jego efektom, czyli pozwaniu działaczki Solidarności przez agenta Tomka. Chętnie też przywoływano wyniki sondażu przedwyborczego przeprowadzonego dla Radia Gdańsk.

 

 

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

mazowieckie

Życie Warszawy

30

małopolskie

Dziennik Polski

19

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

11

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

8

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

7

lubelskie

Dziennik Wschodni

5

kujawsko-pomorskie

Gazeta Pomorska

4

łódzkie

Express Ilustrowany

4

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

3

świętokrzyskie

Echo Dnia Kieleckie

2

zachodniopomorskie

Kurier Szczeciński

2

lubuskie

Gazeta Lubuska

1

podkarpackie

Nowiny

1

podlaskie

Echo Katolickie

1

opolskie

warmińsko-mazurskie

Najczęściej cytowane rozgłośnie z danego województwa (Tab. 2)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

21

świętokrzyskie

Radio Kielce

17

pomorskie

Radio Gdańsk

14

lubuskie

Radio Zachód

7

mazowieckie

Radio dla Ciebie

7

wielkopolskie

Radio Merkury

6

kujawsko-pomorskie

PiK/ Radio GRA

2

podlaskie

Radio Białystok

2

warmińsko-mazurskie

Radio Olsztyn

2

łódzkie

Radio Łódź

1

małopolskie

Radio Kraków

1

opolskie

Radio Plus

1

dolnośląskie

lubelskie

podkarpackie

śląskie

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Badanie przeprowadzono na podstawie 6 452 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 października 2011 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.