Najbardziej opiniotwórcze media w maju 2005 roku

5706 – tyle odniesień do innych mediów ukazało się w maju 2005 roku w prasie, radiu i telewizji. Najwięcej nawiązań dotyczyło Gazety Wyborczej, na którą powoływano się 1480 razy. Wyborcza zwyciężyła również w rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy. Rzeczpospolita, kwietniowy lider zestawienia, spadła na drugie miejsce. Na trzeciej pozycji znajduje się Życie Warszawy. Stacje telewizyjne, które były dla innych mediów najczęstszym źródłem informacji, to TVN i TVP1. Natomiast w rankingu najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych ponownie zwyciężyło Radio ZET. W zestawieniu stron internetowych zdecydowanie prowadzi Onet.pl, drugie miejsce zajmuje Interia.pl.

Zazwyczaj cytowano media ogólnopolskie – 4976 razy, zaś media lokalne – 730. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem ponownie zostało Życie Warszawy. Najwięcej cytatów stanowią informacje z przeglądu prasy; na drugiej pozycji uplasowały się materiały dotyczące afer w policji (CBŚ, Komenda Główna – prowokacja wobec Gazety Wyborczej) – 600 odniesień.

W maju odnotowano także dużą liczbę odniesień do Rzeczpospolitej i Wprost w kontekście sprawy Jolanty Kwaśniewskiej, jej powiązań z Edwardem Mazurem i powołania jej na świadka przez komisję śledczą ds. Orlenu (288 publikacji). Wiele cytatów dotyczyło również afer sportowych – zarzutów o łapówkarstwo w Polskim Związku Narciarskim i Polskim Związku Piłki Nożnej (odpowiednio: 32 i 56 materiałów). Na pierwsze miejsce wśród tygodników ogólnopolskich awansował Wprost, który wyprzedził Politykę i Newsweek, a także debiutujący Ozon (12 cytowań). Pierwsze miejsce wśród tabloidów przypadło Faktowi, drugie zaś zajmuje Super Express. Wśród gazet najczęściej powołujących się na doniesienia innych środków masowego przekazu pierwsze miejsce przypada rzeszowskim Super Nowościom, a drugie Gazecie Wyborczej. Wśród rozgłośni radiowych w czołówce są PR 1 PR i Radio PiN, a wśród stacji telewizyjnych – TVN24 oraz TVP1.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, w których ich autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 500 tytułów prasowych, 6 stacji telewizyjnych oraz wybrane programy 5 rozgłośni radiowych. Cały raport dostępny jest na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty