Najbardziej opiniotwórcze media czerwca – sezonu ogórkowego brak

Prasa
Media najczęściej cytowały w czerwcu Gazetę Wyborczą. Na drugim miejscu znalazła się Rzeczpospolita, tygodnik Polityka uplasował się na trzecim miejscu.


Pierwsze miejsce w zestawieniu Gazeta Wyborcza zawdzięcza artykułom dotyczącym krajowej polityki, wśród których prym wiedzie wywiad z Aleksandrem Kwaśniewskim, w którym wypowiadał się on między innymi o zbliżającym się Kongresie Kobiet. Na drugim miejscu najczęściej cytowanych za Gazetą Wyborczą tematów był głośny reportaż Mariusz Szczygła w "Dużym Formacie", w którym przedstawił nauczycielkę, która po zatarciu wyroku w sprawie zabójstwa dziecka wróciła do pracy w szkole i została ekspertką MEN. Do treści przedstawionych w reportażu odniósł się między innymi Donald Tusk oraz minister edukacji Krystyna Szumilas. Trzecie miejsce wśród tematów to finansowanie partii politycznych.
Rzeczpospolita cytowana była najczęściej w kontekście wydarzeń politycznych oraz rankingów i sondaży – to "Rz" zajęła się lekturą najnowszych oświadczeń majątkowych naszych europosłów oraz zwróciła uwagę na "dziurawą" ochronę w Kancelarii Premiera. Podobnie jak w maju media chętnie cytowały również wyniki rankingu szkół przygotowanego z "Perspektywami".


Tygodnik Polityka miejsce na podium zawdzięcza w czerwcu głośnemu wywiadowi z Donaldem Tuskiem, w którym premier wspomina o możliwej koalicji pomiędzy PO a SLD, a także analizuje krajową scenę polityczną i stosunki wewnątrz swojej partii. W analizowanym okresie chętnie cytowany był również ranking europosłów.
 
 

 
 
 
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVP2. TVN24 w czerwcu uruchomiła falę komentarzy oddając głos na antenie Janowi Rokicie, który poskarżył się na działania komornika, który wszedł na pensję polityka. Popularnym tematem odwołań była również informacja o starcie Jarosława Gowina w rywalizacji o fotel szefa PO, którą podała stacja.

 
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, na kolejnych miejscach znalazły się Radio ZET i TOK FM. RMF FM wysoką cytowalność zawdzięcza głównie sprawom politycznym, w których uwagę przykuwa wypowiedź Jarosława Gowina dotycząca szkód, jakie może za sobą nieść koalicja PO-SLD. Media cytowały również wypowiedzi Leszka Balcerowicza na temat OFE, a także informacje o szczegółach morderstwa w Krakowie.
 

 
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w czerwcu portalem internetowym były sportowefakty.pl, za nimi zaś uplasowały się portale onet.pl  i tvn24.pl.
Portal sportowefakty.pl cytowany był w kontekście nieporozumień w świecie czarnego sportu, czyli żużlu w związku ze skandalem, który miał miejsce w Lesznie.

 
 
Media ekonomiczne
Puls Biznesu, Forbes i money.pl to czołówka najczęściej cytowanych mediów o profili ekonomia/rynek/finanse.

 
 
Media regionalne
W czerwcu najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski, zaś Nowa Trybuna Opolska utrzymała się na drugim miejsce w dalszym ciągu służąc za źródło informacji na temat afery obyczajowej w opolskiej policji.

 

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

38

opolskie

Nowa Trybuna Opolska

20

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

9

mazowieckie

Gazeta Wyborcza Stołeczna

6

kujawsko-pomorskie

Gazeta Pomorska

6

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

6

lubelskie

Polska Kurier Lubelski

6

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki

5

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

4

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

3

zachodniopomorskie

Kurier Szczeciński

1

podkarpackie

Gazeta Wyborcza Rzeszów

1

lubuskie

Gazeta Wyborcza Zielona Góra

1

świętokrzyskie

Echo Dnia

1

warmińsko – mazurskie

0

podlaskie

0

 

 

Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Radio Kraków

16

pomorskie

Radio Gdańsk

8

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

8

dolnośląskie

Radio Wrocław

3

kujawsko-pomorskie

TVP Bydgoszcz

3

lubelskie

Radio Lublin

3

łódzkie

Radio Łódź

3

warmińsko – mazurskie

Radio Olsztyn

3

wielkopolskie

Radio Merkury

2

podkarpackie

TV Rzeszów

2

mazowieckie

Radio Plus Radom, Radio Dla Ciebie

1

śląskie

Radio Katowice, CTV Jaworzno

1

łódzkie

Radio Ziemi Wieluńskiej

1

świętokrzyskie

Radio Kielce

1

lubuskie

Radio Zachód

1

podlaskie

Radio Białystok

1

Tematyka
Najczęściej cytowane informacje dotyczyły polskiej polityki. Na drugim miejscu znalazły się powołania na wyniki rankingów i sondaży, na trzecim doniesienia ekonomiczne.


Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 4479 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 czerwca 2013 r. Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
•    tytułów prasowych,
•    portali internetowych,
•    stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.