raport o tym się mówi

Raport „O tym się mówi”: Materiał RMF FM na czołowej pozycji w lutym

Lutowe zestawienie publikacji medialnych o największym zasięgu otwiera materiał Krzysztofa Zasady z RMF FM „Mateusz Morawiecki na pisowskiej >>liście Pegasusa<<. Służby miały go inwigilować”. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

Z informacji, do których dotarł Krzysztof Zasada, wynika, że premier Mateusz Morawiecki miał być jednym z polityków Prawa i Sprawiedliwości inwigilowanych za pomocą oprogramowania szpiegującego Pegasus w czasie, gdy nadzór nad służbami sprawowali Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik. Sprawa była szeroko przywoływana i komentowana przez inne media. Wygenerowała 234 powołania, co przełożyło się na zasięg szacowany przez IMM na 17,3 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 
O tym się mówi luty 2024
 
W lutym na podium również publikacje gazeta.pl i Onetu

Niewiele mniejszy zasięg od materiału dziennikarza RMF FM uzyskała publikacja o podobnej tematyce Jacka Gądka z redakcji gazeta.pl. W artykule pt. „Lista Pegasusa krąży po PiS. >>Może zacząć rozsadzać partię od środka<<” jego autor twierdził, że na krążącej liście osób podsłuchiwanych znaleźli się również inni czołowi politycy PiS, w tym Marek Suski, Adam Bielan czy Ryszard Terlecki. Na te ustalenia media powoływały się 201 razy, co wygenerowało zasięg blisko 17,3 mln kontaktów z przekazem.

 

Kwestia inwigilacji zdominowała całe podium lutowego zestawienia „O tym się mówi”, bowiem trzecie miejsce przypadło Jackowi Harłukowiczowi z Onetu za artykuł „Obajtek, CBA i papież. Mamy dowody na to, że szef Orlenu był inwigilowany za rządów PiS”. Dziennikarz opisał kulisy operacji specjalnej o kryptonimie „Vampiryna” prowadzonej wobec prezesa Orlenu przez CBA. Za sprawą tego materiału powstały 62 inne publikacje, a ich łączny zasięg oszacowano na 9,1 mln kontaktów z przekazem.

 

Na czwartym miejscu znalazł się Szymon Jadczak, którego publikacje niemal na stałe zagościły w TOP 5 raportu „O tym się mówi”. Tym razem dziennikarz Wirtualnej Polski ujawnił, że Platforma Obywatelska przez osiem lat zapłaciła 305 tys. za „analizy politologiczne” przedsiębiorcy, który w serwisie X promował polityków PO i atakował przeciwników politycznych, w tym Szymona Hołownię. Informacje zawarte w artykule „Obrażał Hołownię, atakował przeciwników politycznych. PO zapłaciła mu setki tysięcy złotych” były cytowane w lutym 148 razy, co przełożyło się na zasięg 6,9 mln kontaktów z przekazem.

 

Lutowe zestawienie zamyka artykuł Dominiki Wielowieyskiej z „Gazety Wyborczej” pt. „Ministerstwo Cyfryzacji zatrudniło córkę Róży Thun. Tusk kazał ją natychmiast wyrzucić, choć jest uznaną ekspertką”. Sytuację w ministerstwie i reakcję premiera szeroko komentowały polskie media, które powoływały się na ustalenia dziennikarki 100 razy, a zasięg publikacji na ten temat IMM oszacował na 6,2 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 
Metodologia
 

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

 

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

 

Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

 

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

 

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

 

Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl

 
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.
 
O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego
 

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 
O Instytucie Monitorowania Mediów
 

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.