„Najbardziej opiniotwórcze media w styczniu” – nowa, rozszerzona wersja raportu IMM

W styczniu największą uwagę dziennikarzy przykuł reportaż o neonazistach w Polsce oraz plany rekonstrukcji rządu. W mediach często powtarzały się echa sprawy głosowania nad ustawą dotyczącą aborcji oraz nowelizacji ustawy o IPN.

Prasa

Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera dziennik „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Gazetę Wyborczą” oraz „Fakt”. „Rzeczpospolita” zawdzięcza swoją wysoką pozycję badaniu, które dotyczyło wprowadzenia całkowitego zakazu aborcji oraz informacjom na temat rekonstrukcji rządu.

Najczęściej cytowanym tygodnikiem grudnia okazał się „Tygodnik Powszechny”. Na drugim miejscu znalazła się „Gazeta Polska, a trzecie miejsce przypadło tygodnikowi „Do Rzeczy”. Na tak wysokiej pozycji „Tygodnik Powszechny” pojawił się dzięki wywiadowi z Donaldem Tuskiem.

„Perspektywy” znalazły się w styczniu na pierwszym miejscu wśród miesięczników, dzięki rankingowi szkół średnich. Drugie i trzecie miejsce przypadło kolejno miesięcznikom „Forbes” oraz „Playboy”.

Telewizja

Wśród stacji telewizyjnych najwięcej cytowań uzyskała TVN. TVN24 znalazło się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu uplasowało się TVPinfo. TVN zawdzięcza pierwszą pozycję opublikowaniu reportażu o polskich neonazistach.

Radio

RMF FM jest styczniowym liderem cytowalności wśród stacji radiowych, wyprzedzając Radio ZET oraz PR1. Swoją pozycję zawdzięcza m.in. wywiadowi z Anną Azari, ambasador Izraela w Polsce, oraz jej wypowiedzi na temat nowelizacji ustawy o IPN.

Portale internetowe

Najczęściej cytowanym portalem internetowym w styczniu została Wirtualna Polska, za sprawą publikacji informacji na temat miejsca urodzenia Teresy Czerwińskiej. Kolejne pozycje zajmują Onet.pl oraz Wirtualnemedia.pl.

Media ekonomiczne

„Dziennik Gazeta Prawna” uplasował się na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych w Polsce. Wyprzedził m.in. „Puls Biznesu” oraz „Gazetę Giełdy Parkiet”.

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu znalazło się Radio Szczecin. Na drugim miejscu ex aequo znalazły się Radio Plus oraz „Gazeta Krakowska”. Trzecie miejsce przypadło Radio Kraków.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie 34 120 przekazów z mediów (materiałów prasowych, programów radiowych, telewizyjnych i materiałów z portali internetowych) z okresu od 1 do 31 stycznia 2018. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 34 419 razy (27 128 razy w portalach internetowych, 3 656 w prasie, 2 508 w telewizji i 1127 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism; stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin) oraz portale internetowe na których regularnie pojawiają się nowe treści, z wyłączeniem portali o charakterze agregatorów treści oraz serwisów informacyjnych.

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio, telewizji i portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Od stycznia 2018 roku badanie rozszerzone zostało o analizę cytowań w portalach internetowych. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.  

Kontakt dla mediów:

Instytut Monitorowania Mediów

Anastasiia Kuzhda

akuzhda@imm.com.pl

tel.: +48 22 378 37 50 | fax: +48 22 356 21 01

www.imm.com.pl

ul. Chmielna 85/87, 00-805 Warszawa