Żywa dyskusja o żywym karpiu

Karp pojawia się w Polsce tylko raz do roku, ale za to w dwóch odsłonach. Jako tradycyjna potrawa na wigilijnym stole oraz jako temat społeczny. Kompas Social Media Instytutu Monitorowania Mediów zbadał skalę i charakter dyskusji na temat karpia w polskim Internecie. Co jest dla nas ważniejsze: dobro karpia czy tańsza ryba? Poszukiwanie wyśmienitego przepisu czy raczej znalezienie odpowiedzi na pytanie „Jak zabić karpia, aby nie dostać kary?” I komu w Polsce karp kojarzy się z aborcją?

Karp też człowiek – czyli pomoc prokuratora generalnego i „bluźnierstwa ekologów”

Co roku w połowie grudnia organizacje ekologiczne apelują o zerwanie z „tradycją” kupowania żywego karpia. W tym roku również prokurator generalny Andrzej Seremet przyłączył się do akcji, przypominając zapis zmienionej dwa lata temu ustawy o ochronie zwierząt. W polskich miastach urządzano happeningi w obronie karpi: w Bielsku-Białej owijano się folią, w Katowicach zorganizowano „Dzień Ryby”, a w Warszawie wystawiono nawet sztukę „Człowiek i karp”. W sieci zawrzało.

Tylko jednego dnia – 15 grudnia 2011 roku – pojawiło się prawie tysiąc informacji dotyczących karpia. Duża część z nich to emocjonalne komentarze odnoszące się zarówno do „losu karpia w rękach prokuratorów” jak i do „drogi krzyżowej karpia” zaprezentowanej pod Sejmem.

Co ma karp do aborcji? W polskim Internecie wiele wspólnego

Środowiska skupione wokół prawicowych publicystów i mediów internetowych emocjonalnie komentowały happening pod Sejmem, gdzie drogę karpia od sklepu na wigilijny stół porównano do drogi krzyżowej. Rozgorzała również dyskusja wokół tematu ochrony życia zwierząt i życia poczętego, pod chwytliwym tytułem „Brońmy karpia, zabijajmy dzieci”. W dyskusjach osób zaangażowanych w tematykę „praw karpia” wyraźniej niż argumenty obrońców wybijały się głosy deprecjonujące wartość tej inicjatywy. To typowe dla internetowych komentarzy: negatywizm, chęć wylania swej żółci i „dokopania” komukolwiek, nawet karpiowi. O dużej dawce emocji w dyskusjach na temat świątecznej ryby świadczy skala i charakter słów używanych przez internautów do opisywania wydarzeń ostatniego tygodnia: tradycja czy morderstwo, rybia męka, ekomądrości, głupota, okrucieństwo, cierpienie w milczeniu, bluźnierstwo, dramat, kontrowersyjna hucpa, krwawe święta, godna śmierć, kpina z prawa.

Prośba o radę – gdzie tani karp i jak zabić zgodnie z prawem?

„Zaangażowana” ideologicznie i społecznie dyskusja na temat praw karpia to jaskrawy, ale tak naprawdę niewielki wycinek polskiej rzeczywistości internetowej poświęconej w ostatnim czasie tematyce karpia. Wśród interesujących wątków zauważonych przez analityków Kompasu wyłaniają się zapytania internautów: „Jak zabić karpia, żeby nie zapłacić kary?” (również na forach prawnych i wędkarskich) oraz „Gdzie tani karp?” (tu swoisty placement dzięki internautom miały m. in. Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland, Real i Tesco).

Ale najważniejsze jest zdobycie wyjątkowego przepisu na rybne danie

 

Najwięcej komentarzy i informacji (ponad 60 proc. całości) dotyczyło jednak karpia w kontekście przepisów kulinarnych oraz obecności ryby jako nieodzownego elementu wigilii. Pojawił się również temat korzystania z usług cateringowych przy urządzaniu świąt.

Karpiowe dni i miejsca dyskusji

Forumowicze gazeta.pl wygenerowali największy karpiowy ruch w sieci – ich wypowiedzi to aż 15 proc. całej dyskusji w badanym okresie. To właśnie oni komentowali żywo kwestie obyczajowo-prawne związane z karpiem. Przeciwwagą były panie zgromadzone na forach bobas.pl, f.kafeteria.pl i diety.onet.pl, gdzie dyskusja toczyła się wokół przepisów kulinarnych i świątecznych tradycji. Z mediów mainstreamowych najwięcej uwagi karpiowi poświęciły: polskatimes.pl oraz wyborcza.pl.  Informacje o karpiu można było znaleźć również na blipie i wykopie. Najwięcej komentarzy (34 proc. całości) związanych z karpiem napisano 15 grudnia – dzień po happeningu pod Sejmem. W kolejnych dniach zainteresowanie internautów sprawą stopniowo malało.

 

Autor:

Magdalena Grabarczyk – Tokaj, Kierownik ds. Badań IMM.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.

O badaniu:

Badanie wykonano na podstawie 2679 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiła się fraza „karp”. Raport obejmuje okres od 10 grudnia do 18 grudnia 2011 r.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg