Twardziel, a nie playboy

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wizerunek medialny Roberta Kubicy, polskiego kierowcy w wyścigach Grand Prix Formuły 1 w BMW Sauber F1 Team. Jak wynika z analizy, w czerwcu ukazały się 1824 publikacje: 939 w prasie i 885 w Internecie. Najwięcej informacji o Kubicy ukazało się w prasie regionalnej (485), dziennikach ogólnokrajowych (268), pismach lifestylowych (66), poświęconych tematyce biznesowej (49) i o branży motoryzacyjnej (39).

Publikacje w czerwcu zdominował wyścig Formuły 1 w Montrealu, w którym Kubica zajął 1. miejsce. W mediach pojawiły się pełne zachwytu komentarze podkreślające znaczenie triumfu Polaka na torze, na którym rok wcześniej przeżył makabryczny wypadek. Również światowe media dostrzegły wielką wagę sukcesu Roberta Kubicy. Zagraniczni komentatorzy są zgodni: polski kierowca BMW Sauber F1 Team ma szansę na mistrzostwo świata. Również w czerwcu Robert Kubica był gościem specjalnym warszawskiej imprezy Pit Lane Park BMW Sauber F1 Team. Kibice Formuły 1 mieli okazję zobaczyć na żywo pokaz jazdy bolidem F1 i zadać swojemu idolowi pytania.

Kilkanaście publikacji w polskich mediach przedstawia szerzej sylwetkę Roberta Kubicy. Tygodnik Przekrój porównuje styl życia kierowcy do mnicha. Ekspert sportów motorowych, Włodzimierz Zientarski uznał na łamach Przekroju, że słowem najlepiej charakteryzującym Kubicę jest „skoncentrowany”. W artykule zaznaczono, że Robert Kubica jest religijny, nie lubi rozgłosu i z uporem chroni swoją prywatność.

Wykres 1. Wydźwięk przekazów o Robercie Kubicy w czerwcu

 

W wywiadzie z Arturem Kubicą, ojcem Roberta, w Dzienniku czytamy: „Polacy potrzebują kolejnego bohatera, a Formuła 1 jest dobrym miejscem do kreowania bohaterów. Czasami ta popularność przeszkadza, zwłaszcza Robertowi, który nie lubi szumu wokół siebie. Ale potrafi znaleźć się w tym światku i to jako twardziel, a nie playboy”. Media zwracają uwagę na silny, wręcz „twardy jak skała” charakter kierowcy, potrzebę wciąż nowych wyzwań i podwyższonego poziomu adrenaliny oraz konsekwencję w realizacji celów. Kubica ma wizerunek skromnego chłopaka, który nie przepada za publicznymi wystąpieniami i woli, aby przemawiały za niego wyniki na torze, a nie słowa.

Do najczęściej piszących o polskim kierowcy F1 dzienników ogólnopolskich należą: Przegląd Sportowy (49), Polska (36), Gazeta Wyborcza (32), Fakt (31) i Sport (31). Natomiast spośród prasy regionalnej o Kubicy informują najczęściej: Dziennik Polski (29), Polska Gazeta Krakowska (28), Głos Koszaliński i Polska Głos Wielkopolski (ex aequo po 23). Z kolei w Internecie o Kubicy w czerwcu mogliśmy najczęściej poczytać na portalach: WP.pl (173), Onet.pl (143), Interia.pl (112), Gazeta.pl (95) oraz Sportowefakty.pl (73). Zdecydowana większość przekazów ma charakter pozytywny lub neutralny.

 

 

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje blisko 850 tytułów prasowych, 83 stacje telewizyjne i radiowe oraz polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. Instytut Monitorowania Mediów wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.