RMF FM najbardziej opiniotwórczym medium czerwca 2018

Prasa
Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera dziennik „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Fakt” oraz „Gazetę Wyborczą”. „Rzeczpospolita” zawdzięcza swoją wysoką pozycję informacjom na temat referendum konstytucyjnego. Na wysokiej pozycji znalazł się też „Fakt” dzięki ujawnieniu nowych informacji związanych z aferą posła Stanisława Pięty.

Najczęściej cytowanym tygodnikiem czerwca była „Gazeta Polska”. Pozycję lidera „Gazeta Polska” zawdzięcza wywiadowi z Jarosławem Kaczyńskim o ustawie IPN. Na drugim miejscu znalazły się „Sieci Prawdy”, a trzecie miejsce zajął tygodnik „Wprost”.

„Perspektywy”, dzięki rankingowi szkół wyższych, znalazły się na pierwszym miejscu wśród w miesięczników cytowanych w czerwcu. Drugie i trzecie miejsce należy kolejno do miesięczników „Forbes” oraz „Press”.

Telewizja

TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję sondażowi poparcia partii politycznych zrealizowanemu przez Kantar Millward Brown. Na kolejnych miejsca uplasowały się TVN oraz Polsat News.

Radio

RMF FM, dzięki informacjom na temat referendum konstytucyjnego, zostało liderem cytowalności wśród stacji radiowych, wyprzedzając Radio ZET oraz PR1.

Portale internetowe

Najbardziej opiniotwórczym portalem internetowym w czerwcu został Onet.pl za sprawą wywiadu z Jarosławem Kaczyńskim na temat odpowiedzialności rządu Donalda Tuska za katastrofę smoleńską. Kolejne pozycje zajęły Wirtualna Polska oraz wPolityce.pl.

Media ekonomiczne

„Dziennik Gazeta Prawna” znalazł się na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych w Polsce. Wyprzedził m.in. „Puls Biznes” oraz Forbes.

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu uplasowało się Radio Gdańsk. Kolejne miejsca należą do Radia Plus oraz Dziennika Zachodniego.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.

Badanie przeprowadzono na podstawie 25 886 przekazów z mediów (materiałów prasowych, publikacji w portalach internetowych oraz programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 do 30 czerwca 2018 roku. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 26 646 razy (20 525 razy w portalach, 3 432 razy w prasie, 1 984 w telewizji i 705 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Od stycznia 2018 roku badanie rozszerzone zostało o analizę cytowań w portalach internetowych. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.