Raport IMM – najbardziej opiniotwórcze media pierwszej połowy 2018 roku

Prasa

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik  „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Gazetę Wyborczą” oraz „Fakt”. „Rzeczpospolita” swoją pozycję zawdzięcza informacjom dotyczącym rekonstrukcji rządu, ustawy o IPN i referendum konstytucyjnego.

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tygodników znalazła się „Gazeta Polska”, za nią tygodnik „Newsweek” oraz „Sieci Prawdy”. Na wysoką pozycję „Gazety Polskiej” wpłynęły głównie cytowania z wywiadów, których udzielił tygodnikowi Jarosław Kaczyński.

Najczęściej cytowanym miesięcznikiem były „Perspektywy”, wyprzedzając magazyn „Forbes” oraz „Press”. „Perspektywy” pierwsze miejsce zawdzięczają m.in. opublikowanemu rankingowi szkół wyższych.

Telewizja

Ranking stacji telewizyjnych w pierwszym półroczu 2018 roku zdominowały TVN24 i TVN, wyprzedzając TVPinfo oraz Polsat News.

Radio

W pierwszej połowie 2018 roku najczęściej cytowaną stacją radiową było RMF FM, wyprzedzając Radio Zet oraz PR1. Inne media najczęściej podawały za RMF FM informacje dotyczące protestu opiekunów osób niepełnosprawnych w Sejmie oraz referendum konstytucyjnego. Dziennikarze za RMF FM cytowali również informacje z wywiadów z Anną Azari, ambasador Izraela w Polsce oraz Witoldem Waszczykowskim, byłym szefem MSZ, w sprawie konfliktu z Izraelem w kwestii nowelizacji ustawy o IPN. Cytowano także wypowiedź Konrada Szymańskiego w kontekście wizyty w Warszawie kanclerz Niemiec Angeli Merkel.

Portale internetowe

Najczęściej cytowanym portalem w pierwszej połowie 2018 roku była Wirtualna Polska. Dziennikarze powoływali się na informacje z Wirtualnej Polski,  m.in. cytując wypowiedź Naftaliego Bennetta, ministra edukacji Izraela, na temat jego wizyty w Polsce i ustawy o IPN; oraz w kontekście wywiadu z Łukaszem Skorupskim. Kolejne pozycje zajmują Onet.pl oraz wPolityce.pl.

Media ekonomiczne

Wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych pierwsze miejsce zajmuje „Dziennik Gazeta Prawna”, który wyprzedził „Puls Biznesu” oraz „Forbes”.

Media regionalne

Radio Plus zostało liderem rankingu najczęściej cytowanych mediów regionalnych. Radio zawdzięcza swoją pozycję m.in. rozmowie z kardynałem Kazimierzem Nyczem oraz wypowiedzi Wojciecha Hermelińskiego o pracy urzędników. Na drugim miejscu znalazło się Radio Gdańsk, a za nim uplasowało się Radio Kraków.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.

Badanie przeprowadzono na podstawie 170 340 przekazów z mediów (materiałów prasowych, publikacji w portalach internetowych oraz programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 stycznia do 30 czerwca 2018 roku. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 176 628 razy (137 215 razy w portalach, 21 177 razy w prasie, 13 464 w telewizji i 4 772 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Od stycznia 2018 roku badanie rozszerzone jest o analizę cytowań w portalach internetowych. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.