Raport IMM: prezes Tauronu pierwszy raz na szczycie [infografika]

Niemal zawsze w pierwszej 10-tce, lecz nigdy na szczycie – aż do teraz. Dariusz Lubera, prezes Tauronu, był najbardziej medialnym bossem sierpnia. Walka w sierpniu była wyjątkowo zacięta – większość firm opublikowała wyniki finansowe, z reguły dobre, spółki zaprezentowały nowe plany i strategie, nieraz zaskakujące czy dyskusyjne. Na drugim miejscu znalazł się Zygmunt Solarz-Żak, co jest sporym awansem – z 10. miejsca w lipcu. Trzecia pozycja należy do innej przedstawicielki energetyki i nadal jedynej kobiety w zestawieniu – Grażyny Piotrkowskiej-Oliwy, kierującej PGNiG.

IMM przeanalizował ponad 3,1 tys. publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach.

Energetyka
Największy udział w mediach miały w analizowanym czasie wystąpienia szefów firm branży energetycznej – głównie Dariusza Lubery, prezesa spółki Tauron Polska Energia. To opinia Lubery cytowana była w informacjach o planowanych przez URE karach dla spółek energetycznych za próby naruszenia praw odbiorców energii. Sporym zainteresowaniem mediów cieszyły się też zapowiedzi dotyczące aktualizacji strategii w spółce. Nie przeszła bez echa informacja o ofercie złożonej PGE przez firmę Tauron – spółka zarządzana przez Luberę chce współfinansować budowę pierwszej polskiej siłowni jądrowej, by mieć dostęp do energii.

Na drugim miejscu znalazła się Grażyna Piotrkowska-Oliwa, zarządzająca PGNIG. Wiodący koncern wydobywczy w Polsce zanotował stratę na sprzedaży gazu w pierwszym półroczu 2012 r. w wysokości 17 mln zł wobec 1 mld zł zysku w analogicznym okresie ubiegłego roku, jednak – jak tłumaczy prezes firmy – zawiniły czynniki, na które spółka ma bardzo ograniczony wpływ.

Trzecie miejsce zajął Krzysztof Kilian, prezes PGE Polska Grupa Energetyczna. Wypowiedzi Kiliana publikowane przez media dotyczyły głównie wyników finansowych firmy. W pierwszym półroczu br. wszystkie najważniejsze wskaźniki finansowe największej polskiej firmy energetycznej – PGE – wzrosły w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku. Prezes Kilian podkreślił, że spółka zwiększa udział w rynku.

Telekomunikacja
Zygmunt Solarz-Żak kierujący Polkomtelem był najczęściej eksponowanym w mediach prezesem z branży telekomunikacyjnej. Solarz-Żak pojawiał się najczęściej w publikacjach na temat przetargu UKE na częstotliwości 1800 MHz. Sporo miejsca poświeciły media relacjonowaniu „porządków” w spółkach należących do biznesmena – Polkomtel zacieśnia współpracę z Cyfrowym Polsatem.

Drugie miejsce wśród najczęściej eksponowanych bossów telekomunikacyjnych zajął kierujący TP Maciej Witucki, zaś trzecie Mirosław Godlewski z Netii. Godlewski pojawił się w wielu publikacjach na temat umowy serwisowej z Ericssonem, obniżki cen internetu i powrotu Tomasza Kota jako twarzy kampanii reklamowej.

Bankowość
Najczęściej obecną w mediach osobą z branży bankowej był Zbigniew Jagiełło, kierujący PKO BP. Bank opublikował w sierpniu bardzo dobre wyniki finansowe, które jego prezes komentował następująco: „jesteśmy dobrze przygotowani na wyzwania, jakie niesie przyszłość zarówno pod względem biznesowym, kapitałowym jak i płynnościowym”. Zdecydowaną większość publikacji, w których pojawił się Zbigniew Jagiełło, stanowiły przekazy pozytywnie podsumowujące dotychczasową działalność oraz zapowiadające kolejne sukcesy i dobre posunięcia biznesowe. Na tle tych publikacji nie dziwi obecność Zbigniewa Jagiełły w gronie najlepszych prezesów na czas kryzysu wybranych przez „Bloomberg Businessweek Polska”.

Cezary Stypułkowski z BRE Bank SA uplasował się na drugim miejscu w branży. Najczęściej przywoływane były wypowiedzi prezesa dotyczące rebrandingu banku: BRE Bank, MultiBank i mBank mają zostać połączone w jeden organizm pod marką tego ostatniego.

Krzysztof Rosiński z Getin Noble Banku zajął trzecią pozycję. Najczęściej publikowaną informacją na temat firmy i jej prezesa było zatwierdzenie prospektu emisyjnego Getin Noble Banku.

Paliwa
Na pierwszym miejscu zestawienia najczęściej cytowanych i wspominanych bossów branży paliwowej znalazł się Paweł Olechnowicz (Lotos). Tematem wzmianek na temat prezesa były głównie dywagacje na temat przyszłości udziałów koncernu w norweskim złożu Yme. Często powtarzana była też opinia Olechnowicza, że ceny benzyny nie przekroczą 6 zł za litr.

Jacek Krawiec (PKN Orlen) znalazł się na miejscu drugim. Publikacje na temat prezesa Orlenu stanowią pewne urozmaicenie na tle czysto biznesowych informacji dotyczących pozostałych bossów – Jacek Krawiec komentował w mediach, między innymi, rozgrywki Mazury ORLEN Grand Slam.

Trzecia pozycja należy do Andrzeja Magrysia (Statoil Polska).

Ubezpieczenia
Liderem, jeśli chodzi o ekspozycję w mediach branży ubezpieczeniowej, był w sierpniu Andrzej Klesyk, kierujący PZU.  Prezes Klesyk ma szczęście do wypowiedzi, które wywołują zamieszanie w mediach – w sierpniu była to opinia na temat wyników finansowych PZU: Największy wpływ na dobry wynik miało to, że ludzie „nie pukają się” na ulicach. Bardzo prawdopodobne, że realne rozmiary popularności tej wypowiedzi poznamy dopiero w raporcie podsumowującym wrzesień.

Na drugim miejscu wśród szefów firm ubezpieczeniowych uplasował się Jacek Podoba, prezes Grupy Europa SA, a na trzecim Jarosław Parkot dowodzący Wartą TUnŻ SA.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.

O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 3 085 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm (pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 do 31 sierpnia 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych. Materiały z mediów społecznościowych obejmują wyłącznie ogólnodostępne wpisy internautów.