
Onet ponownie najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. Rekordowy wynik cytowalności portalu
Najbardziej opiniotwórczym medium maja został Onet z wynikiem blisko 10,4 tys. odniesień w innych mediach. Na drugim miejscu – z liczbą 5,4 tys. wzmianek – znalazła się Wirtualna Polska. Podium zamyka TVN24, osiągając wynik ponad 4,9 tys. cytowań – informuje Instytut Monitorowania Mediów w najnowszym raporcie Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce.
W majowym w zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce największy udział – 41% – zyskały portale internetowe (Onet, Wirtualna Polska, Interia, Kanał Zero). 26% udziału należy do prasy („Super Express”, „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna”). Udziałem wynoszącym 24% może pochwalić się telewizja (TVN24, Polsat News, TVP Info, Polsat). Najmniejszy udział – wynoszący 9% – miały stacje radiowe (RMF FM, Radio ZET).
TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów maja
Najbardziej opiniotwórczym medium w został Onet z wynikiem niemal 10,4 tys. cytowań i awansem o 3 pozycje. W ubiegłym miesiącu dziennikarze portalu opublikowali kilkanaście artykułów na temat kandydatów w wyborach prezydenckich. Według ustaleń redakcji Karol Nawrocki w czasach pracy jako ochroniarz w Grand Hotelu w Sopocie miał uczestniczyć w procederze sprowadzania kobiet do towarzystwa dla gości.
Drugie miejsce, z wynikiem ponad 5,4 tys. wzmianek, należy do Wirtualnej Polski. Dziennikarze WP jako pierwsi dotarli do informacji, że za reklamami w internecie promującymi Rafała Trzaskowskiego i atakującymi jego konkurentów, które według NASK-u mogły być finansowaną z zagranicy próbą ingerencji w wybory, w rzeczywistości stali pracownik i wolontariusze fundacji Akcja Demokracja.
Podium zamyka TVN24 z wynikiem ponad 4,9 tys. odniesień w innych mediach. Na zlecenie TVN24 , TVP Info i Polsat News został zrealizowany sondaż exit poll IPSOS, zgodnie z którym do II tury wyborów prezydenckich mieli przejść Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki.
Awansem o 13 pozycji może pochwalić się Polsat. Stacja osiągnęła blisko 1,2 tys. wzmianek również dzięki informacji o wynikach sondażu exit poll po I turze wyborów prezydenckich.
Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych otwiera „Super Express”
Zestawienie najczęściej cytowanych tytułów prasowych w maju otwiera „Super Express” z blisko 2,9 tys. wzmiankami i awansem o 3 pozycje. Ogromną popularnością cieszyła się zorganizowana przez tabloid pod koniec kwietnia debata prezydencka.
Drugie miejsce należy do „Rzeczpospolitej”, która również wygenerowała niemal 2,9 tys. cytowań. Według doniesień dziennika Karol Nawrocki miał w 2017 roku poręczyć na policji za powiązanego z neonazistami skinheada Grzegorza Horodką, pseud. „Śledziu”.
Ostatnie miejsce na podium należy do „Gazety Wyborczej” z wynikiem blisko 2,8 tys. wzmianek. Dziennik dotarł do nowych informacji na temat „afery mieszkaniowej” i podał, że w 2010 roku Karol Nawrocki pożyczył Jerzemu Ż. 12 tys. zł na zakup kawalerki, z oprocentowaniem wynoszącym 20 proc. w skali roku.
Najczęściej cytowane stacje telewizyjne
Najbardziej opiniotwórczą stacją maja, utrzymując pozycję lidera i osiągając wynik ponad 4,9 tys. wzmianek, został TVN24. Na drugim miejscu – generując ponad 3,8 tys. cytowań – znalazł się Polsat News stacja również zawdzięcza swój wynik publikacji wyników sondażu exit poll po I turze wyborów prezydenckich.
Na trzecim miejscu zestawienia IMM uplasowało się TVP Info z wynikiem blisko 1,5 tys. wzmianek i awansem o 2 pozycje. Szerokim zainteresowaniem innych redakcji cieszył się wywiad, którego publicznemu nadawcy udzielił premier Donald Tusk tuż przed II turą wyborów prezydenckich.
Awansem o 6 pozycji może pochwalić się TVP1, która wygenerowała ponad 1 tys. cytowań także za sprawą sondażu exit poll po I turze wyborów prezydenckich.
Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
Pozycję lidera w rankingu najczęściej cytowanych stacji radiowych maja utrzymało RMF FM, osiągając wynik blisko 2,9 tys. wzmianek. Gościem rozgłośni był między innymi poseł PiS Andrzej Śliwka, który w kontekście trwającej kampanii wyborczej zapewniał, że Karol Nawrocki i Sławomir Mentzen pozostają w dobrych relacjach.
Drugie miejsce zajęło Radio ZET, osiągając wynik ponad 1,7 tys. cytowań. Wywiadu stacji udzielił prezydent Andrzej Duda, który komentował trwającą wówczas kampanię wyborczą.
Podium zamyka Polskie Radio Program I z wynikiem 368 cytowań. Na antenie radiowej Jedynki wypowiadał się szef MSZ Radosław Sikorski, który był pytany m.in. o sprawę dewastacji pomnika ofiar zbrodni katyńskiej w Miednoje.
Zmiany na podium najbardziej opiniotwórczych portali
Pierwsze miejsce w zestawieniu IMM najbardziej opiniotwórczych portali maja zajął Onet z blisko 10,4 tys. wzmiankami i awansując na pozycję lidera. Drugie miejsce przypadło Wirtualnej Polsce (ponad 5,4 tys. cytowań).
Podium zamyka Interia z ponad 2,7 tys. wzmiankami. Dziennikarze portalu jako pierwsi dotarli do dokumentu, zgodnie z którym Karol Nawrocki zobowiązał się na piśmie do dożywotniej opieki nad Jerzym Ż.
Awansem aż o 7 pozycji mogą pochwalić się WP Sportowe Fakty. Serwis wygenerował 851 wzmianek m.in. dzięki relacjonowaniu zdobycia mistrzostwa Polski przez Lecha Poznań.
„Newsweek” liderem opiniotwórczości wśród tygodników
Podium najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników otwiera „Newsweek”, awansując o 1 pozycję i zdobywając w maju 694 wzmianki. Na zlecenie gazety zrealizowano sondaż przedwyborczy Opinia24, zgodnie z którym Rafał Trzaskowski w I turze wyborów prezydenckich uzyskałby 30 proc. głosów.
Drugie miejsce należy do „Polityki”, na którą inne redakcje powoływały się 355 razy. Zgodnie z wynikami sondażu IBRiS zleconego przez tę gazetę najwięcej głosów w I turze wyborów prezydenckich – 33,7 proc. – zdobyłby Rafał Trzaskowski. Podium zamyka „Viva” z wynikiem 302 cytowań i awansem o 2 pozycje.
Niewielkie zmiany na podium najbardziej opiniotwórczych miesięczników
Zestawienie IMM najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników w maju otwiera „Forbes”, który wygenerował 266 cytowań i utrzymał pozycję lidera. Magazyn opublikował listę najlepiej opłacanych sportowców na świecie, w którym po raz kolejny pierwsze miejsce zajął Cristiano Ronaldo.
Drugie miejsce należy do branżowego magazynu „Press” z wynikiem 129 cytowań. Na trzeciej pozycji znalazł się „Twój Styl” ze 101 wzmiankami i awansem o 1 pozycję.
Liderzy w rankingu prasy o tematyce biznesowej
Ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o tematyce biznesowej maja otwiera „Rzeczpospolita”, osiągając wynik niemal 2,9 tys. wzmianek.
Na drugim miejscu znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna” z blisko 1,6 tys. wzmiankami. Dziennik poinformował, że w ubiegłym roku o 23 proc. zmniejszyła się liczba wypłat zasiłku rodzinnego na dzieci.
Podium zamyka „Puls Biznesu” z wynikiem 494 odniesień w innych mediach. Gazeta podała, że w I kwartale 2025 r. Polacy kupili w Hiszpanii blisko tysiąc domów i apartamentów.
Najbardziej opiniotwórcze portale o tematyce biznesowej
Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych portali o tematyce biznesowej otwiera Business Insider, który wygenerował 656 cytowań. W maju wywiadu serwisowi udzielił minister finansów Andrzej Domański, który komentował m.in. sprawę zmian w podatku Belki.
Drugie miejsce zajął Money (438 wzmianek). Według doniesień portalu jedną z przedwyborczych obietnic Rafała Trzaskowskiego miało być podniesienie kwoty wolnej od podatku z 30 do 60 tys. zł. Ostatnie miejsce na podium należy do serwisu Bankier z wynikiem 303 wzmianek.
Podium mediów o tematyce sportowej
Najbardziej opiniotwórczym medium o tematyce sportowej w maju został TVP Sport, który osiągnął wynik ponad 1,1 tys. wzmianek w innych mediach. Na antenie stacji koniec kariery sportowej zapowiedział skoczek narciarski Kamil Stoch.
Drugie miejsce zajął serwis Sportowe Fakty (851 cytowań i awans o 3 pozycje). Na trzecim miejscu, generując 761 wzmianek, znalazł się „Przegląd sportowy”. Po tym jak zagraniczne media rozpowszechniły fałszywą wypowiedź Szymona Marciniaka po meczu Inter–Barcelona, polski sędzia zdementował ją w oświadczeniu na łamach gazety.
Medonet najbardziej opiniotwórczym tytułem o tematyce zdrowotnej
W rankingu najczęściej cytowanych mediów o tematyce medycznej w maju pierwsze miejsce zajął Medonet, osiągając wynik 244 wzmianek i awansując z 2. miejsca. Z zainteresowaniem innych redakcji spotkał się m.in. artykuł dotyczący renty chorobowej po 50 roku życia. Drugie miejsce zajął Rynek Zdrowia ze 160 wzmiankami. Na trzecim miejscu uplasowała się „Medycyna Praktyczna” z wynikiem 39 cytowań.
Nowy lider w zestawieniu mediów regionalnych
Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych maja, awansując o 2 pozycje, otwiera „Dziennik Zachodni” (226 wzmianek). Reporter gazety opisywał zniszczenia, jakich dokonali pseudokibice na Stadionie Miejskim w Gliwicach po meczu między Piastem Gliwice a Górnikiem Zabrze. Drugie miejsce zajęła „Gazeta Krakowska” (217 cytowań). Podium zamyka „Głos Wielkopolski” z wynikiem 203 wzmianek.
Ringier Axel Springer Polska liderem rankingu wydawnictw
Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw maja utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, „Fakt”, „Forbes”, Medonet, „Newsweek”, Noizz, Onet, Plejada i „Przegląd Sportowy” były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce blisko 15,6 tys. razy.
Na drugim miejscu – awansując o 2 pozycje – znalazł się Cyfrowy Polsat reprezentowany przez Polsat News, Interię, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie blisko 8,4 tys. razy.
Podium zamyka grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem niemal 7,9 tys. wzmianek badanych tytułów: ABC Zdrowie, Auto Kult, Dobre Programy, Gadżetomania, Money, O2, Pudelek, Wirtualne Media, Wirtualna Polska, Sportowe Fakty, Fotoblogia.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 71 416 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
Badanie dotyczy okresu 1-31 maja 2025 roku.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdym wykresie.
O raporcie:
Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r.
Analiza obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wszystkie programy w stacjach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVN Turbo, Polsat, Polsat News, Polsat News 2) i rozgłośniach radiowych (m.in. PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, RMF FM, Radio Zet, TOK FM i Muzo.fm ) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści. Raport nie obejmuje materiałów z kanałów społecznościowych i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.
Kontakt dla mediów:
Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565