
Iga Świątek, Anna Lewandowska, Magda Linette – to najcenniejsze sportsmenki w 2025 roku według najnowszego rankingu IMM i „Forbes Women”
Spośród 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce aż pierwsze siedem z nich związanych jest ze sportem, a światowej klasy tenisistka Iga Świątek już po raz piąty zdobyła pierwsze miejsce w cyklicznym rankingu przygotowywanym przez „Forbes Women Polska” i Instytut Monitorowania Mediów. W TOP 15 sportsmenek znalazło się również aż siedem nowych nazwisk, w tym Aleksandra Mirosław, Julia Szeremeta czy Ewa Pajor.
Coroczny ranking IMM i „Forbes Women” opiera się na analizie obecności medialnej kobiet w prasie, telewizji, radiu, internecie i social mediach. Badanie uwzględnia zarówno liczbę publikacji, jak i ich zasięg oraz charakter przekazu, eliminując treści o negatywnym wydźwięku. Podstawowym wskaźnikiem końcowym jest ekwiwalent reklamowy (AVE), czyli szacunkowa wartość medialna, jaką należałoby zapłacić, gdyby dana publikacja miała formę płatnej reklamy.
W TOP 15 najcenniejszych sportsmenek aż 4 tenisistki
W niemal wszystkich odsłonach zestawienia – poza I edycją z 2020 roku – na pierwszym miejscu uplasowała się Iga Świątek, której wartość została wyceniona przez IMM na 2,1 mld zł, przy liczbie publikacji wynoszącej 451 tys. i ich łącznym zasięgu na poziomie 12,3 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Oznacza to, że statystyczna osoba w Polsce w wieku powyżej 15 r.ż. w badanym przez IMM okresie mogła mieć kontakt z treściami o tenisistce niemal 400 razy. Mimo iż poprzedni sezon nie był dla Igi Świątek tym najlepszym, jej kolejne zwycięstwa oraz sportowa determinacja zyskały uznanie mediów i fanów. Świątek straciła w ubiegłym roku pozycję liderki rankingu WTA, ale także wygrała 15 meczów wielkoszlemowych i zdobyła brązowy medal na Olimpiadzie w Paryżu.
Drugie miejsce wśród sportsmenek zajęła Anna Lewandowska, na temat której w badanym okresie ukazało się 25,3 tys. publikacji o zasięgu medialnym szacowanym na 2,8 mld oraz wartością reklamową wynoszącą 289 mln zł. W 2024 roku Anna Lewandowska otrzymała m.in. nagrodę Osobowość Roku w plebiscycie Kobieca Marka Roku.
Trzecie miejsce należy do Magdy Linette z zasięgiem medialnym wynoszącym 1,3 mld (74,6 tys. publikacji) oraz wartością reklamową na poziomie 285 mln zł. Jednym z największych sukcesów tenisistki w ostatnim roku była wygrana w turnieju WTA 250 w Pradze.
Na czwartym miejscu uplasowała się Magdalena Fręch, która może pochwalić się 62,2 tys. publikacjami medialnymi na swój temat o łącznym zasięgu wynoszącym 1,2 mld oraz ekwiwalencie reklamowym szacowanym na 264 mln zł. W badanym przez IMM okresie tenisistka wygrała turniej WTA 500 w Guadalajarze.
Piąta pozycja należy do Natalii Bukowieckiej (d. Kaczmarek) z zasięgiem medialnym wynoszącym 1,3 mld przy 52,2 tys. publikacjach na jej temat oraz ekwiwalencie reklamowym o wartości 262 mln zł. Lekkoatletka została mistrzynią Europy w biegu na 400 metrów w Rzymie, bijąc 48-letni rekord Polski wynikiem 48,98 s.
Aleksandra Mirosław – na szóstej pozycji rankingu IMM i „Forbes Women” – może pochwalić się z zasięgiem medialnym wynoszącym 1,1 mld oraz wartością reklamową 44,4 tys. publikacji na jej temat szacowaną na 256 mln zł. Zawodniczka zdobyła złoty medal olimpijski we wspinaczce na czas w Paryżu oraz tytuł Najlepszego Sportowca Polski w plebiscycie „Przeglądu Sportowego”. Jest to debiut sportsmenki w rankingu 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych.
Siódme miejsce wśród najcenniejszych sportsmenek zajęła Julia Szeremeta, która także pojawiła się w zestawieniu IMM i „Forbes Women” po raz pierwszy. Zasięg medialny 42 tys. publikacji dotyczących pięściarki IMM oszacował na 1,3 mld, co przekłada się na ekwiwalent reklamowy wynoszący 256 mln zł. Szeremeta zdobyła srebrny medal w boksie podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w kategorii 57 kg. Została także odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz srebrnym medalem „Za zasługi dla obronności kraju”.
Ósme miejsce należy do Ewy Pajor – kolejnej nowej postaci w rankingu 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych. O piłkarce ukazało się 34,9 tys. publikacji, których zasięg wyniósł 909 mln, a wartość reklamowa – 166 mln zł. Zawodniczka zdobyła mistrzostwo Hiszpanii z FC Barceloną, została królową strzelczyń La Liga F, a także wybrano ją Piłkarką Roku w plebiscycie tygodnika „Piłka Nożna”. Z reprezentacją Polski awansowała na Mistrzostwa Europy 2025.
Na dziewiątej pozycji uplasowała się Klaudia Zwolińska – również debiutująca w rankingu. W mediach ukazało się 29,4 tys. publikacji na temat zawodniczki, osiągając zasięg 758 mln i wartość reklamową na poziomie 155 mln zł. Kajakarka górska zdobyła srebrny medal w slalomie K1 na igrzyskach olimpijskich w Paryżu oraz drugie miejsce w Superpucharze ICF w Chinach.
Dziesiąta w rankingu jest Ewa Swoboda, która osiągnęła wynik 27,1 tys. publikacji, zasięg 699 mln oraz wartość reklamową na poziomie 139 mln zł. W 2024 roku sprinterka wywalczyła srebrny medal mistrzostw Europy w Rzymie w biegu na 100 metrów.
Tuż za nią uplasowała się – awansując do TOP 100 najcenniejszych kobiecych marek osobistych – Anita Włodarczyk z 20,3 tys. publikacjami, zasięgiem medialnym wynoszącym 601 mln oraz wartością reklamową na poziomie 122 mln zł. Mistrzyni olimpijska zdobyła srebrny medal mistrzostw Europy w rzucie młotem, uzyskując wynik 72,92 m.
Na dwunastym miejscu – awansując do najcenniejszej setki – uplasowała się Maja Włoszczowska z 9,9 tys. publikacji, 181 mln zasięgiem i wartością reklamową na poziomie 96 mln zł. Kolarka górska była aktywna w komisji zawodniczej MKOl, wręczała medale na igrzyskach olimpijskich w Paryżu oraz komentowała Tour de France kobiet jako ekspertka.
Trzynastą pozycję wśród sportsmenek zajęła Agnieszka Radwańska – 10,3 tys. publikacji, zasięg medialny 54 mln i wartość reklamowa wynosząca 94 mln zł. Tenisistka wystąpiła w turnieju legend podczas Roland Garros oraz dołączyła do sztabu trenerskiego Magdy Linette.
Ewa Chodakowska – z wynikiem 8,4 tys. publikacji, zasięgiem w mediach 752 mln i wartością reklamową na poziomie 88 mln zł – uplasowała się na czternastym miejscu rankingu. Trenerka promowała zdrowy styl życia i organizowała kolejne edycje „Tygodnia Metamorfozy” w Hotelu Arłamów.
Zestawienie TOP 15 najcenniejszych sportsmenek zamyka debiutująca w zestawieniu lekkoatletka Justyna Święty-Ersetic. Wynik 14,2 tys. materiałów w mediach, 179 mln potencjalnych kontaktów z przekazem i wartość reklamową wynoszącą 86 mln zł osiągnęła m.in. dzięki srebrnemu medalowi w sztafecie 4 × 400 m podczas Halowych Mistrzostw Świata w Chinach.
Komentarz eksperta
Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych w IMM podsumowuje:
Tegoroczny ranking 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych zdecydowanie zdominował sport – siedem pierwszych miejsc w zestawieniu sportsmenek to jednocześnie pierwsza siódemka spośród wszystkich badanych dziedzin.
W porównaniu do zeszłorocznej edycji badania swoją pozycję utrzymały tenisistki: Iga Świątek oraz Magda Linette – odpowiednio pierwszą i trzecią, a Magdalena Fręch awansowała z piątego na czwarte miejsce. Z kolei Aleksandra Mirosław specjalizująca się we wspinaczce na czas zrobiła wielki progres – rok temu nie było jej nawet w pierwszej setce rankingu, a w 2025 roku znalazła się w pierwszej szóstce kobiet z całego badania. Spory awans w rankingu odnotowała też bokserka Julia Szeremeta. Spoza kobiet występujących w Igrzyskach, zawodniczką która zyskała najwięcej była Ewa Pajor, która przeszła do FC Barcelony.
Z pełnym rankingiem 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce ‘25 można zapoznać się w najnowszym numerze „Forbes Women”.
Metodologia
Analiza Instytutu Monitorowania Mediów objęła publikacje o wydźwięku neutralnym i pozytywnym, które ukazały się w prasie, radiu, telewizji i internecie w okresie 1.05.2024-30.04.2025 r. Liczba potencjalnych kontaktów z przekazem została oszacowana w zależności od medium: dla prasy na podstawie nakładów, dla portali internetowych na podstawie średniej dziennej liczby unikalnych użytkowników i odsłon, dla radia – słuchalności stacji, dla telewizji – średniej minutowej oglądalności. Ekwiwalent reklamowy (AVE), czyli szacunkowa wartość analizowanych publikacji, został obliczony na podstawie oficjalnych cenników reklamowych, czasu trwania emisji, powierzchni zajętej przez materiał lub liczby odsłon i użytkowników. Jest on wskaźnikiem, który w rankingu IMM i „Forbes Women” określa medialną wartość poszczególnych kobiecych marek.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdej grafice.
Kontakt dla mediów:
Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565