Niezapominajki, czyli alerty z monitoringu. 5 pytań o powiadomienia.

Platformę z wynikami monitoringu mediów zawsze warto mieć pod ręką. Jeżeli jednak w danym miejscu i czasie nie możemy skorzystać z wybranego narzędzia, trzeba pomyśleć o alertach.

W Instytucie Monitorowania Mediów proponujemy kilka wersji powiadomień: jeżeli pracujesz na komputerze stacjonarnym, laptopie bądź tablecie, wyskakujące okno powiadomi cię o każdej nowej wzmiance w wynikach. Jeżeli wolisz pracę ze smartfonem, lepiej skorzystać z mobilnej wersji platformy. A jeżeli w danym momencie w ogóle nie korzystasz z aplikacji – informacje o wzmiankach wyślemy ci mailem bądź SMS-em.

                             

Dzięki automatycznym powiadomieniom nie zapomnisz o żadnej publikacji, która pojawi się w social media, internecie, lub w mediach tradycyjnych. Informację o pojawieniu się ważnego wpisu lub artykułu otrzymasz w czasie rzeczywistym – od razu, gdy pojawi się w mediach i zostanie zmonitorowany. Alert może być sygnałem do podjęcia pilnych działań komunikacyjnych lub miłą informacją o przychylnej wzmiance na Twitterze albo…  na pierwszej stronie opiniotwórczego dziennika.

 Alerty trzeba najpierw dobrze dopasować do swoich potrzeb. W tym celu warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

 

1. Jak często chcę otrzymywać powiadomienia?

Co 15 minut, raz dziennie, czy tylko w piątki na koniec dnia? Powiadomienia mogą być wysyłane w dowolnej chwili. Dobierz ich częstotliwość w zależności od monitorowanego hasła – tak, aby ich ilość nie paraliżowała twojej pracy, oraz tak, aby o ważnej wzmiance nie dowiedzieć się za późno.

 

2. Czy muszę od razu wiedzieć o każdej wzmiance, która pojawi się w moim monitoringu?

Odpowiedź prawdopodobnie brzmi: nie. Ustaw alert tak, by wysyłany był tylko wtedy, gdy we wzmiance pojawią się określone słowa kluczowe. Przykład? Jeżeli monitorujesz wszystkie wzmianki o Samsungu Galaxy S6, większość wyników z Facebooka będzie udostępnieniem wielu tych samych artykułów z serwisów gadżeciarskich lub technologicznych. Nie musisz pilnie wiedzieć o każdym z nich. Alert może być wysyłany tylko wtedy, gdy we wpisie o smartfonach Samsunga pojawi się jednocześnie wzmianka np. o konkurencyjnych iPhone’ach. To świetna metoda na szybką reakcję, kiedy w mediach społecznościowych ktoś porównuje nasze produkty z innymi ofertami na rynku.

 

3. Czy muszę otrzymywać alerty na każdy temat, który monitoruję?

Jeżeli monitorujesz wiele tematów (marek, nazwisk, lub zagadnień problemowych), koniecznie zdecyduj, które z nich wymagają ustawienia natychmiastowych powiadomień. Nie przesadź z liczbą alertów – zwłaszcza tych SMS-owych. Zarezerwuj je dla naprawdę istotnych wyników monitoringu. Wybierz tematy, które z reguły wymagają szybkiej reakcji: np. te, w których wyjątkowo łatwo o sytuację kryzysową.

 

4. Czy muszę natychmiast wiedzieć o publikacjach w każdym medium?

W zależności od zadań, które stawiasz przed monitoringiem mediów, ważniejsze mogą okazać się albo publikacje w mediach społecznościowych, albo przekazy z radia, prasy bądź telewizji. Wybierz tylko te media, które uznasz za kluczowe. W niektórych przypadkach nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zaznaczyć też TV. Kto wie, może twój trafny komentarz z Facebooka lub najnowszy film z YouTube trafi do „Świat się kręci” lub „Szkła Kontaktowego”? 🙂 

 

5. Czy chcę jak najszybciej wiedzieć o wpisach krytycznych lub pozytywnych?

Prawdopodobnie tak – zwłaszcza o tych negatywnych. Zawężenie alertów tylko do wpisów o wybranym wydźwięku zapewnia nam spokojną głowę. Nie będziemy niepokojeni powiadomieniami, gdy sytuacja w mediach nie wymaga naszej interwencji i reakcji. Alert pojawi się dopiero wtedy, gdy w wynikach twojego monitoringu znajdą się słowa takie jak „kryzys”, „chałtura”, „nie działa”, „niesmaczny” czy „skompromitowany”, by wymienić tylko te łagodniejsze negatywnie nacechowane słowa. 🙂

 

Pamiętaj, że standardowe powiadomienia z monitoringu mediów są wysłane na adresy mailowe. Warto jednak zwrócić uwagę na to, by alerty docierały do nas bez względu na to, gdzie akurat się znajdujemy. Jeżeli spodziewamy się, że w danym miejscu i czasie nie będziemy mieli dostępu do internetu, warto pomyśleć także o ustawieniu powiadomień SMS-owych.

Sprawdź, jak wyglądają alerty i monitoring wszystkich mediów. Uzyskaj dostęp do testów.