Makaron z truskawkami podbił Wimbledon. Iga Świątek z 25 mln zasięgiem w zagranicznych mediach

Gdy Iga Świątek wspomniała na konferencji prasowej, że jej ulubionym daniem jest makaron z truskawkami, nikt nie spodziewał się, że jej spontaniczne wyznanie stanie się światowym viralem. Jak policzyli analitycy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) w ciągu zaledwie kilku dni (5–9 lipca) temat ten dotarł do niemal 25 milionów zagranicznych internautów. To blisko 10 razy więcej niż fenomen astropierogów Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego.

Degustacja na żywo hitem zagranicznego internetu

Jednym z najchętniej komentowanych momentów było nagranie z degustacji na żywo. Dwie dziennikarki ESPN zjadły makaron z truskawkami – jedna uznała, że jest okropny, a druga dała mu ocenę 4/10. Internauci podzielili się na kilka obozów. Niektórzy byli zdziwieni albo wręcz zniesmaczeni („to potworne”, „to powinno być zakazane”), inni pisali, że chętnie by spróbowali („brzmi jak coś pysznego”). Pojawiło się też wiele żartów – zwłaszcza zestawiających to danie z kuchnią włoską („zbrodnia przeciwko spaghetti”).

 

Makaron Igi Świątek stał się również pretekstem do głębszej dyskusji o sensie konferencji prasowych. W felietonie na łamach „The Guardian” dziennikarz zauważył, że Świątek musiała odpowiadać siedem razy z rzędu na pytania o truskawki, a inne zawodniczki były pytane przykładowo o zgubiony bagaż. Tekst wywołał szeroką debatę o poziomie sportowej publicystyki i interakcji ze sportowcami.

 

Nie tylko zasięg, ale i zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych w wątek polskiego dania robi wrażenie. Posty w zagranicznych kanałach zgromadziły ponad 339 tys. interakcji. Wśród nich znalazły się zarówno głosy zachwytu („to musi być pyszne”), jak i ostrej krytyki („to powinno być nielegalne”). Humorystyczne komentarze o „zbrodni na włoskiej kuchni” tylko napędzały viralowy potencjał historii.

 

Oficjalne konta organizatorów Wimbledonu zebrały największe zaangażowanie – szczególnie na YouTube, Instagramie i platformie X (łącznie ponad 262 tys. interakcji). Duże zainteresowanie wywołały też wpisy ESPN (81 tys. interakcji na Instagramie, TikToku i YouTubie) i światowej organizacji tenisowej WTA (118 tys. interakcji na Instagramie).

 

Spośród zagranicznych odbiorców, najwięcej osób zetknęło się z tematem słynnego makaronu w Wielkiej Brytanii – to tam zasięg przekroczył 11 milionów. Duże zainteresowanie było też w Stanach Zjednoczonych (5,8 mln), Indiach (3,6 mln), Włoszech (904 tys.) i Niemczech (680 tys.). 

 

Informacje o nietypowym polskim daniu pojawiły się m.in. w takich mediach jak BBC.com, gdzie zasięg treści osiągnął 2,6 mln. Makaron z truskawkami podbił także TheGuardian.com (zasięg na poziomie 1,5 mln), BBC.co.uk (zasięg 1,2 mln) czy HindustanTimes.com (zasięg 1,1 mln).

 

Źródło: nytimes.com

 

Marki tworzą real time marketing, bazując na viralowej historii

Słynny makaron z truskawkami stał się także pretekstem do tworzenia kreatywnej komunikacji real time marketingowej dla wielu marek. Kontekst popularności ulubionego dania sportsmenki wykorzystała m.in. Lubella, podkreślając chęć kibicowania polskiej tenisistce i nawiązując do niecodziennego przepisu.

 

Źródło: instagram.com/lubella_uwielbiam

 

Makaron Lubelli z owocowym dodatkiem pojawił się także  w ramach współpracy reklamowej na profilu Michała Marszała, a także wielu innych influencerów, pokazujących na stories, jak przygotowują ulubione danie Igi Świątek, bazując na makaronie polskiej marki.

 

Źródło: instagram.com/lubella_uwielbiam

 

Lidl, wykorzystując swój luźny styl komunikacji, pytał swoich obserwatorów, czy wolą jeść makaron z truskawkami widelcem, czy może „paletkom”, co stanowi jednocześnie nawiązanie do innego popularnego mema na temat Igi Świątek.

 

Źródło: instagram.com/lidlpolska

 

Żabka i Astropierogi

Mimo że „kosmiczne” pierogi astronauty Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego nie osiągnęły aż takiej popularności w mediach zagranicznych (eksperci IMM oszacowali zasięg tych treści na 2,8 mln potencjalnych kontaktów z przekazem w badanym okresie), marki w swojej komunikacji starały się nawiązać i do tego tematu. Zrobiła to m.in. Żabka, w której ofercie sprzedażowej rzeczywiście znajdują się słynne Astropierogi.

 

Źródło: facebook.com/zabkapolska

 

Warto zauważyć, że makaron z truskawkami Igi Świątek osiągnął blisko 25 mln zasięg w o wiele krótszym okresie niż  astropierogi Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, co tylko pokazuje, jak ogromny potencjał viralowy miało spontaniczne wyznanie na temat jednego z ulubionych dań tenisistki.

 


 

Metodologia

Analizę przeprowadzono na postawie przekazów w zagranicznych portalach internetowych i social mediach. Badanie „makaronu z truskawkami Igi Świątek” dotyczyło okresu 5-9.07.2025 r. Badanie „astropierogów Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego” przeprowadzono w dniach 25.06-9.07.2025 r.

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdej grafice.

 

Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565

 

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg