Domowe lody popularniejsze od lodów znanych marek

W IMM przeanalizowaliśmy wzmianki w mediach, które mówiły o konkretnych markach lodów. Wzięliśmy pod uwagę materiały z prasy, portali internetowych oraz ogólnodostępne wpisy w mediach społecznościowych w opublikowane między majem i czerwcem 2018 roku i porównaliśmy je z analogicznym okresem w 2019 roku. Mimo, iż o markach lodów mówi się dużo, to tegorocznymi zwycięzcami bezapelacyjnie są lody domowe.

 

Od 10 maja do 9 czerwca 2019 roku na temat marek lodów pojawiło się pół tysiąca wzmianek. Dla porównania w analogicznym okresie zeszłego roku było ich dwa razy więcej – mimo niższych niż obecnie temperatur.

 

Zarówno w tym, jak i w zeszłym roku najwięcej o lodach mówiono w mediach społecznościowych (średnio 70 proc. wszystkich publikacji) oraz w portalach internetowych (20 proc. publikacji). Wśród platform społecznościowych liderem jest Facebook, gdzie statystycznie pojawia się co trzecia wzmianka o lodach w kontekście konkretnych marek.

 

W obydwu latach najczęściej wzmiankowaną marką były lody Grycan. W przypadku Magnum zanotowaliśmy wysoki udział wpisów na Instagramie, a o marce Koral więcej niż o innych mówiono w portalach internetowych.

 

 

Zarówno w 2019 i 2018 roku największy ekwiwalent reklamowy (AVE) wygenerowały publikacje z marką Grycan – ponad pół miliona złotych miesięcznie.  Z kolei ponad trzy razy wyższy ekwiwalent reklamowy niż w 2018 roku osiągnęły publikacje poświęcone marce Koral – wartość ta wzrosła w analogicznym okresie z niemal 54 do 183 tys. złotych.

 

 

GRYCAN

MAGNUM

KORAL

2019 rok

550 tys. zł

71,8 tys. zł

182,8 tys. zł

2018 rok

667 tys. zł

80 tys. zł

53,8 tys. zł

 

 

Za pomocą admonitunarzędzia do monitoringu reklam IMM – przeanalizowaliśmy również wydatki na reklamę (według oficjalnych cenników netto wydawców, bez uwzględniania rabatów) w prasie, radio i telewizji, jakie ponieśli producenci lodów.

 

W zeszłym roku w badanym okresie najwięcej zainwestowała marka Grycan – 4,2 mln zł.

 


 

W tym roku w analogicznym czasie top reklamodawcą w kategorii została marka Koral przeznaczając na reklamę w mediach tradycyjnych 5,4 mln zł, co przekroczyło zeszłoroczny jak i tegoroczny budżet Grycana – 4,8 mln zł. Trzecie miejsce należy do marki Magnum – 1,7 mln zł.

 


 

 

GRYCAN

MAGNUM

KORAL

2019 rok

4,8 mln zł

1,7 mln zł

5,4 mln zł

2018 rok

4,2 mln zł

3,3 mln zł

2,2 mln zł

 

 

Lody domowe – najpopularniejsze mimo, że nie reklamowane

 

Mimo, że marki lodów wygenerowały wiele publikacji, to i tak prawdziwymi zwycięzcami rankingów są lody domowe.

 


 

O lodach rzemieślniczych zarówno w 2018 jak i 2019 pojawiła się podobna liczba wzmianek – niecałe 500 miesięcznie. Z kolei lody domowe zanotowały bardzo duży wzrost popularności w mediach – w zeszłym roku między majem a czerwcem wzmiankowano o nich ponad 300 razy, a w tym samym okresie 2019 – pojawiło się niemal 1500 publikacji na ten temat. Szczyt zainteresowania medialnego lodami domowymi nastąpił 7 czerwca 2019 roku.

 
 


 

Lody rzemieślnicze

Lody domowe

2019 rok

489

1441

2018 rok

448

326

 

 

Podsumowanie

 

  • Zarówno w 2018, jak i w 2019 roku najpopularniejsze oraz najbardziej reklamowane były trzy marki lodów – Grycan, Koral oraz Magnum. W obu badanych okresach najwięcej publikacji pojawiło się na temat lodów Grycan. W 2018 roku na drugim miejscu znalazła się marka Magnum, a na trzecim – Koral. W 2019 roku miejsca się zmieniły i to Koral znalazł się na drugim miejscu na Magnum na trzecim.

 

  • Publikacje na temat lodów Grycan wygenerowały najwyższy ekwiwalent reklamowy (AVE) – kolejno 667 tys. zł w 2018 roku i 550 tys. zł w 2019 roku. Ciekawy był także wzrost ekwiwalentu reklamowego publikacji na temat lodów Koral – wartość ta wzrosła z niemal 54 w 2018 roku do 183 tys. złotych w roku 2019.

 

  • W 2018 roku w badanym okresie najwięcej w reklamę zainwestowała marka Grycan – 4,2 mln zł. W tym roku w analogicznym czasie top reklamodawcą została marka Koral przeznaczając na reklamę w mediach tradycyjnych 5,4 mln zł, co przekroczyło zeszłoroczny jak i tegoroczny budżet Grycana – 4,8 mln zł. Trzecie miejsce należy do marki Magnum, w która w tym roku wydała 1,7 mln zł na reklamę.

 

  • Warto także wspomnieć o nie reklamowanych, ale o wiele popularniejszych lodach rzemieślniczych oraz domowych. Wzmianek na temat lodów domowych było w badanym okresie 2019 roku więcej niż na temat wszystkich trzech marek lodów razem wziętych. To może wskazywać na to, że mimo milionów wydanych na reklamę, znane marki nie mogą się równać popularnością w internecie z domowymi produktami.