Spór Polski i Czech o Turów. Jak sprawa kształtuje się w mediach?

Spór o Kopalnię Węgla Brunatnego w Turowie odbił się szerokim echem zarówno w polskich, jak i czeskich mediach. Dane Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) wskazują, że ten temat w okresie od września 2020 do września 2021 był podejmowany przez dziennikarzy wszystkich typów mediów w obu krajach prawie 120 tys. razy w tym również w social mediach, w których znalazło się ponad 75 tys. wzmianek, wypowiedzi i komentarzy polityków, ekspertów, obywateli czy organizacji proekologicznych.

 

Orzeczenie TSUE I intensyfikacja medialnej dyskusji

 

Gdy minister Michał Kurtyka udzielił w marcu 2020 koncesji na wydobywanie węgla brunatnego w Turowie na kolejne sześć lat, Republika Czeska uznała, że Polska narusza tym prawa Unii Europejskiej. Pół roku później we wrześniu 2020 rząd czeski wniósł w tej sprawie skargę do Trybunału Sprawiedliwości Komisji Europejskiej wówczas w czeskich mediach temat ten zaczęto omawiać regularnie – średnio na poziomie 2,5 tys. publikacji miesięcznie we wszystkich mediach. Od września 2020 do września 2021 u naszych sąsiadów o KWB Turów pojawiło się ponad 30 tys. przekazów mediowych. W Polsce medialnie ten temat był wzmiankowany średnio aż 12 tys. razy miesięcznie natomiast wyraźna intensyfikacja komunikacji nastąpiła w maju 2021 po wydaniu orzeczenia przez TSUE nakazującego zaprzestanie wydobycia węgla do czasu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy krajami. Łącznie do września 2021 odnotowano powyżej 89 tys. materiałów z dotarciem [1] ponad 2,3 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. W tym w tradycyjnych środkach przekazu znalazło się ok. 40 tys. publikacji, a niemal 45 tys. wzmianek na samym Twitterze.

 

 

 

„Przeanalizowane przez nas dane potwierdzają, że spór o kopalnię Turów w przeciągu ostatnich kilku miesięcy stał się niezwykle medialnym tematem. Każdy obywatel Polski w wieku powyżej 15 lat mógł spotkać się z informacjami o kopalni Turów w telewizji, radiu, prasie oraz portalach internetowych nawet 72 razy, a w mediach społecznościowych minimum raz. W Republice Czeskiej natomiast kolejno 58 razy w mediach tradycyjnych i 6 razy w kanałach społecznościowych. Biorąc pod uwagę liczbę ludności danych krajów, są to naprawdę imponujące wyniki”

– komentuje Monika Ezman, Dyrektor ds. Monitoringu Mediów i Kierownik Działu Analiz w IMM.

 

 

Liderzy opinii ws. kopalni Turów w polskich i czeskich mediach

 

Początkowo w mediach omawiano orzeczenie TSUE głównie w kontekście możliwej destabilizacji polskiego systemu energetycznego i bezrobocia w regionie. Szacowano, że straty wyniosłyby 13,5 mld zł. Wszystkie publikacje, które ukazały się w okresie od marca do września 2021 roku dotyczyły kolejno kilku kwestii: wyroku TSUE nakazującego zaprzestanie wydobycia węgla, przebiegu negocjacji dotyczących trwającego sporu, działań PGE mających na celu zmniejszenie oddziaływania kompleksu energetycznego Turów na środowisko, działań rządu polskiego, argumentacji i stanowiska Czechów, oraz działań organizacji proekologicznych i lokalnych społeczności Turowa. W wymienionych obszarach tematycznych najczęściej wypowiadali się i byli wzmiankowani:

 

  • przedstawiciele władzy i polscy politycy w tym głównie premier Mateusz Morawiecki (ok. 2,8 tys. wypowiedzi), minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka (2,6 tys.), wicepremier Jacek Sasin (1,9 tys.),
  • przedstawiciele PGE Polskiej Grupy Energetycznej w tym najbardziej aktywni był prezes PGE Wojciech Dąbrowski (1,6 tys.),
  • eksperci między innymi przewodniczący organizacji związkowej NSZZ Solidarność KWB Turów Wojciech Ilnicki (290) oraz Burmistrz Bogatyni Wojciech Dobrołowicz (300),
  • oraz Czesi głównie minister środowiska Republiki Czeskiej Richard Brabec (489) i polityk, marszałek woj. Liberec Martin Puta (344).

 

W tym samym okresie na rynku mediowym w Republice Czeskiej nt. kopalni Turów najczęściej pojawiały się następujące osoby:

 

  • przedstawiciele rządu i politycy w tym głównie marszałek woj. Liberec w Czechach Martin Puta (1,4 tys.) i minister środowiska Richard Brabec (1,3 tys.),
  • oraz Polacy głównie premier Mateusz Morawiecki (ok. 1,5 tys. wypowiedzi), minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka (812).

 

Kopalnia a środowisko

 

Czeskie media podkreślały negatywny wpływ wydobycia w Turowie na środowisko, a dokładniej utratę wód gruntowych oraz wzrost hałasu i zapylenia. O sytuacjach z tym związanych często w mediach wypowiadał się mieszkaniec Uhelnej, czeskiej wioski obok kopalni Turów Milan Starec. PGE natomiast zobligowało się do budowy przy granicy polsko-czeskiej podziemnego, nieprzepuszczalnego ekranu, który ma zapobiegać potencjalnemu odpływowi wody z czeskich terenów przygranicznych w kierunku odkrywki. Na wiosnę 2021 PGE ruszyło również z kampanią informacyjną pt. „Zielony Ład, a nie Dzika Transformacja”. Miała ona zwrócić uwagę polityków w Brukseli na niepewny los społeczności polskiego regionu, którego byt uzależniony jest od istnienia kompleksu energetycznego w Turowie. O kampanii mówiono w polskich mediach ponad 120 razy. Dotarcie plasuje się na poziomie ok. 700 tys. potencjalnych kontaktów z przekazem. Materiały o najwyższych zasięgach ukazały się między innymi w dzienniku Rzeczpospolita, Tygodniku Powszechnym czy w portalu Onet i Interia.

 

[1] Dotarcie informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym, a więc o jego szacunkowym zasięgu.

 

Pliki do pobrania:

 

 

Kontakt dla mediów:

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574