Raport „O tym się mówi”: TOP 10 publikacji dziennikarskich w 2023 roku

W 2023 roku najczęściej cytowanym materiałem dziennikarskim, który jednocześnie osiągnął największy zasięg, był materiał Renaty Kijowskiej „Pani Joanna zażyła tabletkę poronną. Do szpitala przyjechali policjanci, zabrali jej laptop i telefon”, który został wyemitowany 18 lipca w „Faktach” TVN – wynika z raportu „O tym się mówi” przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Cykliczne zestawienie powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. W czołówce również publikacje dziennikarzy Gazety Wyborczej i Onetu.

 

W TOP 10 publikacji o najwyższym potencjalnym zasięgu w 2023 roku znalazły się materiały dziennikarzy z redakcji TVN, TVN24, Gazety Wyborczej, Onetu, Radia ZET/Radiozet.pl oraz Wirtualnej Polski.

 

Podium dla dziennikarzy TVN, Gazety Wyborczej i Onetu

Zestawienie „O tym się mówi” za rok 2023 zdominował materiał Renaty Kijowskiej o słynnej sprawie pani Joanny z Krakowa. Uzyskał zarówno najwyższe zasięgi, jak i liczbę cytowań. Na ustalenia reporterki „Faktów” TVN inne media powoływały się aż 607 razy, a łączny zasięg wygenerowanych publikacji osiągnął pułap niemal 100 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Drugie miejsce przypadło Michałowi Kokotowi z Gazety Wyborczej. Jego artykuł o szpiegowaniu Pegasusem prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego cytowano 284 razy. Przełożyło się to na zasięg wynoszący 54,3 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Na ostatnim miejscu podium znalazł się wrześniowy tekst Jacka Harłukowicza z Onetu piszącego o skrywanym majątku żony premiera Morawieckiego. Powoływano się na niego 313 razy, a łączny zasięg tych przekazów Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 49,3 mln.

 

Na kolejnych miejscach dziennikarze Onetu, Gazety Wyborczej, Radia ZET/radiozet.pl, TVN24 i Wirtualnej Polski

„Wawrzyk, Bollywood i specsłużby USA. Ujawniamy kulisy afery wizowej” to tytuł artykułu Andrzeja Stankiewicza z Onetu, który uplasował się na pozycji czwartej wśród najpopularniejszych i najbardziej medialnych materiałów dziennikarskich 2023 roku. Na informacje zawarte w tekście powoływano się 518 razy, co przełożyło się na zasięg 45,5 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Tuż za nim znalazł się cykl trzech publikacji również nawiązujących do „afery wizowej”, a zapoczątkowany tekstem Wojciecha Czuchnowskiego i Pawła Wrońskiego pt. „Dymisja w MSZ po wizycie CBA. Kulisy odwołania Piotra Wawrzyka”. Na ustalenia dziennikarzy powoływano się 434 razy, co przełożyło się na zasięg szacowany na 35,7 mln kontaktów z przekazem.

 

Na kolejnych miejscach znalazły się materiały Mariusza Gierszewskiego i Radosława Grucy (Radio ZET/radiozet.pl) „Mąż E. Witek 2 lata na OIOM-ie. >Moja mama mogła żyć, ale nie było dla niej miejsca<”; reportaż „Franciszkańska 3” autorstwa Marcina Gutowskiego z TVN24, „Afera w NCBiR. Taśmy prawdy i kulisy Partii Republikańskiej” dziennikarzy Onetu – Andrzeja Gajcy i Kamila Dziubki; „>Wyborcza< ujawnia: Agent Tomek w prokuraturze sypie Kamińskiego, Wąsika i propisowskich dziennikarzy” Wojciecha Czuchnowskiego (Gazeta Wyborcza). Roczny raport zamyka tekst Bianki Mikołajewskiej z Wirtualnej Polski pt. „Klub milionerów 2023. Prawie pół miliarda złotych dla 90 ludzi >Dobrej Zmiany<”.

 

Szymon Jadczak z Wirtualnej Polski, choć nie znalazł się w zestawieniu TOP 10 za 2023 roku, okazał się dziennikarzem, którego artykuły najczęściej pojawiały się w miesięcznych zestawieniach raportu „O tym się mówi”. Jego publikacje znalazły się w TOP 5 aż siedmiokrotnie.

 

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

 

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

 

Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w blisko 50 stacjach telewizyjnych (m.in. Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i ponad 200 rozgłośniach radiowych (m.in. Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz 15 tys. portali internetowych.

 

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP10 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

 

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

O Instytucie Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ozga
Specjalistka ds. Komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594