Raport IMM: szefowie polskiej energetyki najpopularniejsi w mediach [infografika]

Poniżej przedstawiamy komentarze do badania. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu na stronie IMM oraz na Kompas Social Media.

Energetyka nadal na topie
Grudzień był kolejnym miesiącem, w którym szefowie firm energetycznych byli najlepiej wyeksponowani w mediach. Ponad połowa analizowanych publikacji odnosiła się do prezesów z sektora energii . Na drugiej pozycji znaleźli się przedstawiciele branży telekomunikacyjnej, gdzie zwyciężył Maciej Witucki z TP, tuż za telekomami uplasowała się branża bankowa ze swoim najbardziej medialnym bossem – Zbigniewiem Jagiełło (PKO BP).
 

 
Karuzela z prezesami, miotła w spółkach skarbu państwa – medialne tematy

W grudniu czołowymi tematami w mediach były zmiany kadrowe w dwóch firmach energetycznych skarbu państwa. Z fotelem prezesa pożegnał w połowie miesiąca Tomasz Zadroga z PGE , a tydzień później swoją rezygnację ogłosił Michał Szubski z PGNiG.  Rezygnacji Zadrogi towarzyszyły liczne domysły na temat przyczyn tej decyzji. Jak zawsze w takich momentach, w mediach rozpoczęły się spekulacje na temat obsadzania wakujących stanowisk. Stawiano również pytania, czy to początek tzw. karuzeli stanowisk w pozostałych państwowych firmach.
Natomiast przed ogłoszeniem tych rewelacji głośno było o PGE w kontekście energetyki jądrowej. Polska Grupa Energetyczna zawiesiła bowiem swoje zaangażowanie w budowę elektrowni na Litwie.

Z kolei o szefie PGNiG mówiono dużo tuż po ogłoszeniu rezygnacji Szubskiego, która oficjalnie miała być spowodowana niekorzystną dla spółki decyzją URE. Urząd nie zatwierdził podwyżek cen gazu, których chciała spółka.

Prezes Tauronu, Dariusz Lubera najczęściej pojawiał się w mediach  w związku z kupnem od Vattenfall Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego. 

Obecność w prasie to sposób na medialny sukces
Okazuje się, że nawet niewielka liczba publikacji prasowych ( 9 proc. całości informacji na temat bossów) może mieć istotny wpływ na medialność prezesa. To popiera tezę, że prasa mimo słabnącej  pozycji ekonomicznej nadal jest silna jako medium opiniotwórcze. Wywiady w dzienniku Parkiet oraz ranking Najcenniejszych Polskich Marek 2011 Rzeczpospolitej były często komentowane w Internecie i social media.

Wywiad, którego prezes Telekomunikacji Polskiej Maciej Witucki udzielił w połowie grudnia dziennikowi Parkiet, był szeroko komentowany w mediach elektronicznych. Media podchwyciły chętnie temat rebrandingu TP na Orange oraz planów rezygnacji spółki z telefonii stacjonarnej.
W drugiej połowie grudnia Parkiet rozmawiał też z Mirosławem Godlewskim. Media cytowały wypowiedzi prezesa na temat nowej strategii Netii i planów telekomu po sfinalizowaniu transakcji nabycia przez Netię Telefonii Dialog oraz Crowley Data Poland.

Bankowość
Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień znaleźli się przedstawiciele sektora bankowego.
Najczęściej w tym kontekście mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP). Bank PKO BP wygrał w kategorii marek finansowych w Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek 2011 przygotowanym przez dziennik Rzeczpospolita.  Przy tej okazji prezes przypominał, że kierowana przez niego instytucja została doceniona również za granicą. Należący do Financial Times Group the Banker przyznał mu tytuł Banku Roku 2011.
Jagiełło komentował mediom również decyzję o wycofaniu z oferty banku kredytów hipotecznych w walutach obcych.

 
Ubezpieczenia
Najwyżej wśród bossów firm ubezpieczeniowych w mediach uplasował się Andrzej Klesyk, szef PZU. Klesyk był wymieniany m.in. jako członek kapituły konkursu „Najcenniejszych Polskich Marek”. Ósmą edycję zestawienia przygotował dziennik Rzeczpospolita.

Prasa, internet a może media społecznościowe – gdzie najlepiej się pojawić?

Pięciu najbardziej medialnych polskich szefów grudnia większość publikacji na swój temat mogła znaleźć w Internecie (ponad 80 proc.) Najlepiej wyeksponowanym bossem w mediach społecznościowych był szef Tauronu (10 proc.) a największy udział informacji na swój temat w prasie miał Zbigniew Jagiełło (13 proc.)

Ciekawie wygląda ścisła czołówka w poszczególnych mediach – dwa pierwsze miejsca w każdym rodzaju mediów zajęli Tomasz Zadroga i Michał Szubski, natomiast brązowymi medalistami zostali: w prasie Zbigniew Jagiełło, w Internecie Dariusz Lubera a w mediach społecznościowych Maciej Witucki.


 
Społecznościowi bossowie na przestrzeni 2011 roku – Szymon Majewski w banku i nagłe dymisje w energii
Porównując skalę dyskusji o szefach polskich firm na przestrzeni roku w mediach społecznościowych, wyraźnie widać jak zmienne było zainteresowanie internautów poszczególnymi branżami. Wysokiej liczby komentarzy na temat Zbigniewa Jagiełły w kontekście współpracy reklamowej banku z Szymonem Majewskim nie udało się pobić. Nawet drastyczne i niespodziewane zmiany kadrowe w energetyce spotkały się z mniejszym zainteresowaniem. W przeciwieństwie do emocjonalnych dyskusji na temat banku, przekazy „energetyczne” przybierały postać informacyjną. 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.

 


Autor:

Magdalena Grabarczyk – Tokaj, Kierownik ds. Rozwoju Badań IMM


O badaniu:
Bossowie powrócili po latach w nowej, społecznościowej odsłonie w ramach projektu Kompas Social Media. Badanie wykonano na podstawie 2 928 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm . Raport obejmuje okres trzech miesięcy – od 1 do 31 grudnia 2011 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych.

„Bossowie polskiej gospodarki w mediach społecznościowych” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.

O Kompasie Social Media:

Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.