Najbardziej opiniotwórcze media we wrześniu 2005 roku

Badanie przeprowadzono na podstawie 4709 przekazów z prasy, radia i telewizji, w których odnotowano 5677 odniesień do innych mediów. Najwięcej nawiązań odsyłało do Rzeczpospolitej, na którą powoływano się 1182 razy. Jednak Rzeczpospolita wyprzedziła Gazetę Wyborczą tylko 16 cytatami. Życie Warszawy zajęło, jak miesiąc temu, trzecią pozycję. Zaskakuje wysokie czwarte miejsce dziennika Fakt (243), który najczęściej był cytowany w przeglądach prasy i w kontekście sondaży przedwyborczych. W ścisłej czołówce znalazły się również tygodniki Wprost i Polityka, które wyprzedziły Trybunę. W rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy zwyciężyła również Rzeczpospolita.

84 proc. powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 16 proc. – lokalnych. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem ponownie zostało Życie Warszawy.
 
Wśród stacji radiowych nastąpiła zmiana na miejscu lidera – na pierwsze miejsce po dwóch miesiącach przerwy powróciło Radio ZET (166), drugie przypadło stacji RMF FM (72). TVN i TVN 24 okazały się najczęstszym źródłem informacji spośród stacji telewizyjnych. Natomiast w zestawieniu stron internetowych prowadzi nadal Onet.pl, wyprzedzając Interia.pl o 28 cytatów.

Wśród najczęściej poruszanych bieżących tematów we wrześniu znalazły się: kwestia oświadczenia majątkowego Włodzimierza Cimoszewicza, afery sportowe oraz lustracja. W kategorii temat cytatu zwyciężyły odniesienia w przeglądach prasy (1992) oraz dotyczące polskiej polityki (1007). Wśród wszystkich cytatów poświęconych polityce aż 584 odnosiły się do wyborów prezydenckich i parlamentarnych.

Mediami, które z największą częstotliwością korzystały z doniesień innych środków masowego przekazu, są TVN 24 i TVP3. Najczęściej cytowanym tygodnikiem ogólnopolskim we wrześniu okazał się Wprost, który wyprzedził Politykę oraz Newsweek. Pierwsze miejsce wśród tabloidów przypadło Faktowi, drugie zaś zajmuje Super Express.