Najbardziej opiniotwórcze media w lutym 2005 roku

W lutym 2005 roku dziennikarze cytowali wiadomości podawane na łamach innych mediów 5575 razy. Najwięcej nawiązań dotyczyło Gazety Wyborczej, na którą powoływano się 1083 razy. Dziennik ten cytowano najczęściej w przeglądach prasy, a także w kontekście polityki i listy Wildsteina. Gazeta Wyborcza zwyciężyła również w rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy. Wysokie czwarte miejsce w rankingu ogólnym zajęła Trybuna, która była najczęściej cytowana w związku z doniesieniami na temat listy Wildsteina (135 z 326 cytatów). Dziennik Fakt również znalazł się wysoko w zestawieniu, wyprzedzając opiniotwórcze tygodniki i Super Express.

Wśród rozgłośni radiowych zwyciężyło Radio Zet, a kolejne miejsca zajmują: RMF FM i PR 3 PR. Wśród stacji telewizyjnych w czołówce utrzymują się TVN i TVP1, a najczęściej cytowanym portalem internetowym był w lutym 2005 roku Onet.pl. Media ogólnopolskie cytowano 4760 razy, zaś media lokalne – 815 razy. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem ponownie zostało Życie Warszawy.

Najwięcej cytatów stanowią przeglądy prasy; na drugiej pozycji uplasowały się materiały dotyczące polityki, a na trzeciej – publikacje dotyczące życia społecznego. W lutym szczególną uwagą mediów cieszyły się lista Wildsteina oraz temat lustracji (odpowiednio 4 i 8 miejsce w tej kategorii).

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, w których ich autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 500 tytułów prasowych, 6 stacji telewizyjnych oraz wybrane programy 5 rozgłośni radiowych. Cały raport dostępny jest na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty