Najbardziej opiniotwórcze media czerwca: Euro 2012 rządzi niepodzielnie

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
 
Szczegóły czerwcowego raportu:

Tematyka
Piłka, piłka i jeszcze raz piłka – w czerwcu EURO 2012 zdominowało media, które wzajemnie się cytowały nie tylko w związku z rozgrywkami i wynikami, ale też w kontekście inwestycji infrastrukturalnych, problemów z wypłaceniem należności podwykonawcom, bójek kibiców oraz długów miast-gospodarzy. Na drugim miejscu znalazły się tematy ekonomiczne, ale z bardzo niewielka przewagą w stosunku do miejsca trzeciego, czyli sportu. W obliczu mistrzostw polityka straciła na znaczeniu – osiągając dopiero czwarte miejsce w zestawieniu.
 
Prasa
Media najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą i Rzeczpospolitą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów znalazł się Dziennik Gazeta Prawna.
Źródłem zainteresowania mediów informacjami podanymi przez Gazetę Wyborczą była przede wszystkim publikacja na temat odnalezionej przez Natalię Lebiediewą w Mińsku tzw. białoruskiej listy katyńskiej. Drugim najpopularniejszym tematem, w związku z którym media nawiązywały do Gazety Wyborczej, było EURO 2012 – głównie w kontekście kibiców.
Z kolei Rzeczpospolita przywoływana była najczęśćiej w kontekście ekonomicznym. Dziennik zbadał m.in., jak negatywnie Euro 2012 odbije się na finansach – zarówno zadłużonych z powodu mistrzostw miast-gospodarzy, jak i firm zatrudnionych przy inwestycjach. Zaległości z wynagrodzeniami dla podwykonawców miały stać się przyczyną blokady Stadionu Narodowego – tę informację za Rzeczpospolitą podawały cytowały media.
 
 
Najczęściej cytowane tygodniki to: Wprost, Newsweek i Polityka. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był magazyn Forbes.
 
 
 
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVP1. TVN24 pozycję lidera zawdzięcza EURO 2012 – dużym zainteresowaniem innych mediów cieszyły się związane z mistrzostwami wypowiedzi gości programu „Kropka nad i” – między innymi Bronisława Komorowskiego, Wojciecha Fibaka czy Robert Lewandowskiego.
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Powrót na szczyt był możliwy dzięki wątkom sportowym – EURO 2012 oraz spekulacjom dotyczącym nowego selekcjonera polskiej reprezentacji. To RMF FM przeprowadziło wywiad na ten temat z Grzegorzem Lato. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET – za tą radiostacją przytaczano wypowiedzi na temat EURO 2012, z jednej strony Zbigniewa Bońka, przekazującego pochwały dla Polski jako organizatora mistrzostw, z drugiej na przykład Jerzego Stuhra czy Marcina Dańca, rozczarowanych postawą polskiej reprezentacji). Na trzecim miejscu znalazło się radio Eska Rock.

 

Portale internetowe
Pierwsza piątka najczęściej cytowanych portali internetowych w Polsce to: onet.pl, gazeta.pl, sport.pl, sportowefakty.pl oraz tvn24.pl.

W czerwcu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazł się onet.pl. Popularność portalowi zapewniło wyliczenie, ile kosztowała emisja spotu ministra rolnictwa Marka Sawickiego w czasie EURO 2012.

Media biznesowe
Najczęściej powoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, telewizją – TVN CNBC, a rozgłośnią radiową – Radio PiN.
 

Media regionalne
W czerwcu najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się między innymi w kontekście likwidowanych uzdrowisk państwowych oraz strat Małopolskich Przewozów Regionalnych w czasie EURO 2012. Następne miejsca zajęły Radio Gdańsk i Polska Głos Wielkopolski.
 

 

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 4 868 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 czerwca 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów
prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.