![Kandydaci w mediach [19–25.05].](https://www.imm.com.pl/wp-content/uploads/2025/05/banner-kampania-prezydencka10.png)
Kandydaci w mediach [19–25.05]. Rozmowy Nawrockiego i Trzaskowskiego z Mentzenem – dwa kluczowe wydarzenia tygodnia
Najważniejsze informacje
- Zasięgi treści dotyczących kandydatów zdobyły kolejne rekordy. Przyczyniła się do tego debata w TVP, lecz kluczowe okazały się przede wszystkim rozmowy Sławomira Mentzena na kanale YouTube z Karolem Nawrockim i z Rafałem Trzaskowskim.
- W trakcie debaty w TVP obaj kandydaci minęli się z prawdą. Fałsze i manipulacje dotyczyły migracji, Unii Europejskiej oraz własnych dokonań politycznych.
- Przewaga Trzaskowskiego nad Nawrockim była niewielka pod względem łącznej liczby uzyskanych zasięgów, ale bardzo wyraźna w samych social mediach (nie tylko na kanałach własnych). Sukces prezydenta Warszawy był możliwy m.in. dzięki zasięgom, jakie zdobyły materiały ze spotkania przy piwie z Mentzenem.
Dane pokazujące zasięg materiałów odnoszących się do kandydatów na prezydenta świadczą o ogromnym zainteresowaniu mediów trwającą kampanią wyborczą. W analizie dotyczącej poprzedniego tygodnia (12–18 maja) jako rekordowe wskazywaliśmy zasięgi rzędu ponad 1 mld potencjalnych kontaktów z treścią. Tydzień później (19–25 maja) zarówno materiały medialne dotyczące Trzaskowskiego, jak i przekazy na temat Nawrockiego przekroczyły już poziom 2 mld kontaktów.
Różnica między Rafałem Trzaskowskim a Karolem Nawrockim w dotarciu do potencjalnych odbiorców pozostaje stosunkowo niewielka. Ponad 300 tys. materiałów odnoszących się do Rafała Trzaskowskiego zdobyło 2,34 mld kontaktów, a blisko 250 tys. treści wzmiankujących Karola Nawrockiego uzyskało 2,15 mld kontaktów. Oznacza to, że statystyczna osoba w wieku od 15. roku życia zetknęła się w mediach z informacją o kandydacie KO około 73 razy, a z przekazem dotyczącym kandydata popieranego przez PiS – 67 razy.
W ubiegłym tygodniu treści na temat Trzaskowskiego w social mediach zdobyły o 51 proc. większy zasięg (402 mln kontaktów) niż te na temat Nawrockiego (267 mln kontaktów). Znacznie mniejsze (nieprzekraczające 10 proc.) różnice między kandydatami można zauważyć w pozostałych rodzajach mediów: w prasie, w telewizji, w radiu i na portalach internetowych.
Przewaga Trzaskowskiego na TikToku i na Instagramie
Przewagę prezydenta Warszawy nad szefem IPN widać także w mediach społecznościowych. Można ją stwierdzić na podstawie analizy wpisów pochodzących wyłącznie z własnych kanałów kandydatów na prezydenta. Przy porównywalnej liczbie wpisów (130 Trzaskowskiego i 128 Nawrockiego) to materiały kandydata KO publikowane w zeszłym tygodniu zdobyły więcej interakcji i wyświetleń.
Po przyjrzeniu się liczbie wyświetleń materiałów własnych kandydatów w podziale na poszczególne media społecznościowe można jednak zauważyć przewagę Nawrockiego w serwisie X. Zdobył on tam 8,6 mln wyświetleń, podczas gdy wpisy jego konkurenta wyświetlono 7,5 mln razy. Trzaskowski ma zdecydowanie więcej wyświetleń niż Nawrocki na TikToku i na YouTubie.
Trzaskowski wyprzedził jednak Nawrockiego na portalu X pod względem liczby interakcji z wpisami (polubienia, komentarze i udostępnienia). Wskaźnik zaangażowania internautów pokazuje na Instagramie blisko dziesięciokrotną różnicę między materiałami kandydata KO i kandydata popieranego przez PiS. Jednocześnie szef IPN zdobył nieco więcej interakcji na YouTubie niż prezydent Warszawy.
Rozmowy z Mentzenem wśród kluczowych momentów tygodnia
Na podstawie analizy liczby kontaktów z materiałami na temat kandydatów w poszczególnych dniach można wyróżnić dwa ważne momenty. Pierwszy z nich to czwartek, 22 maja, gdy doszło do spotkania kandydata popieranego przez PiS ze Sławomirem Mentzenem. Nagranie rozmowy między politykami zdobyło na YouTubie już ponad 4,7 mln wyświetleń. Nawrocki medialnie zrównał się wtedy z Rafałem Trzaskowskim.
W przypadku Trzaskowskiego również możemy zauważyć spory wzrost zainteresowania w dniu rozmowy z Mentzenem, w sobotę 24 maja. Nagranie z niej uzyskało już ponad 4,8 mln wyświetleń. To kolejny szczyt wzrostu medialności widoczny na wykresie.
Wpisy na temat tego spotkania uzyskiwały też istotne zasięgi na kanałach własnych kandydata w mediach społecznościowych (np. 1, 2, 3, 4). Zainteresowanie wzbudziło również spotkanie Trzaskowskiego i Mentzena przy piwie. Uczestniczył w nim Radosław Sikorski, a jego krótka relacja z tego wydarzenia osiągnęła na portalu X ponad 11 mln wyświetleń.
Za Polskę która łączy, nie dzieli. #WygraCałaPolska @trzaskowski_ @SlawomirMentzen pic.twitter.com/GOKurHrWq8
— Radosław Sikorski
(@sikorskiradek) May 24, 2025
W dniu marszów większe zasięgi po stronie Trzaskowskiego
Zainteresowanie kandydatem KO jeszcze bardziej wzrosło w niedzielę, gdy odbył się „Wielki Marsz Patriotów” zorganizowany przez jego sztab. Wpisy na kanałach własnych Trzaskowskiego dotyczące tego wydarzenia również budziły znaczne zainteresowanie (np. 1, 2, 3).
Tego dnia przez Warszawę przeszedł także „Marsz za Polską” Karola Nawrockiego, jednak materiały o tym kandydacie zdobyły wtedy niższe zasięgi niż w piątek i w sobotę. Publikacje dotyczące marszu miały jednak setki tysięcy wyświetleń w oficjalnych profilach Nawrockiego na platformach X i Facebook (np. 1, 2, 3).
Wzrost zainteresowania fact-checkingiem podczas debaty TVP
W dniu debaty prezydenckiej TVP, czyli 23 maja, również można było odnotować wzrost zainteresowania treściami medialnymi w przypadku obydwu kandydatów. Nie był on jednak tak duży, jak w dniach, w których rozmawiali oni ze Sławomirem Mentzenem.
Zainteresowanie odbiorców debaty wzbudziły nie tylko kwestie merytoryczne. Wśród najbardziej zasięgowych wzmianek na temat Karola Nawrockiego znajdziemy takie (np. 1, 2, 3), które odnosiły się do faktu, że na antenie zażył snusa. Sam wpis Pawła Szefernakera (szefa sztabu wyborczego Nawrockiego), wyjaśniający, co kandydat włożył sobie do ust, zdobył blisko 800 tys. wyświetleń.
Rozwiążę tę zagadkę: to był snus (sam @NawrockiKn nazywa to gumą nikotynową), by nie zasnąć podczas tyrad Rafała Trzaskowskiego. A tych, którzy mają jakieś niezdrowe sugestie, zapraszamy na otwarte testy wydolnościowe i zdrowotne.
— Paweł Szefernaker
(@szefernaker) May 23, 2025
Debata wywołała też wzrost zainteresowania fact-checkingiem wypowiedzi polityków. W czasie jej trwania Rafał Trzaskowski poprosił Stowarzyszenie Demagog o weryfikację jednej z wypowiedzi Karola Nawrockiego, dotyczącej liczby mieszkań komunalnych budowanych średnio co roku w Warszawie. Słowa kandydata popieranego przez PiS okazały się zgodne z prawdą.
Sprawdzamy ósmą wypowiedź! CC: @trzaskowski_
#FactCheckLive
„Tylko 60 rocznie [mieszkań komunalnych – przyp. Demagog] pan [Rafał Trzaskowski – przyp. Demagog] buduje.” – @NawrockiKn @pisorgpl
– W latach 2018-2024 łącznie samorząd oddał do użytku 423 mieszkania komunalne w… https://t.co/d08WpLpW83 pic.twitter.com/jrwDdpzn5A
—
DEMAGOG (@DemagogPL) May 23, 2025
Stronę Demagog.org.pl, gdzie można było śledzić prowadzony na żywo fact-checking wypowiedzi polityków, odwiedzono tego dnia ponad 3 mln razy.
Trzy wypowiedzi Rafała Trzaskowskiego ocenione jako fałsz wykorzystał potem sztab Karola Nawrockiego w krótkim spocie. Nie znajdziemy w nim jednak informacji, że także jedna ze sprawdzonych na żywo wypowiedzi szefa IPN okazała się fałszem, a inna – manipulacją.
Trzaskowski manipulował faktami na temat swoich zasług a Nawrocki – informacjami o migracji
Rafał Trzaskowski podczas debaty ponownie niesłusznie przypisał sobie zasługę zdobycia 200 mln zł z unijnych funduszy na oddziały onkologiczne w warszawskich szpitalach. Mylił się też co do przepisów obowiązujących na poziomie UE, gdy twierdził, że nie ma już Zielonego Ładu, a zboże z Ukrainy ma już nie trafiać do państw Unii Europejskiej. Błędnie wskazał też na brak niektórych wątków w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego.
Z kolei Karol Nawrocki podawał fałszywe i zmanipulowane informacje na temat migracji. Stwierdził on, że w okresie rządów Donalda Tuska zachodnią granicę Polski przekroczyło 10 tys. „nielegalnych migrantów”. W rzeczywistości liczba ta dotyczy osób zawróconych na granicy przez niemieckie służby. W większości byli to Ukraińcy, którzy w Polsce mogą przebywać legalnie.
Szef IPN zwrócił też uwagę na wzrost liczby wydanych pozwoleń na pracę dla cudzoziemców. Pominął fakt, że liczba tych pozwoleń w 2024 roku była niewiele większa niż w 2023 i nie jest rekordowa na tle pozostałych lat z okresu rządów Zjednoczonej Prawicy.
Metodologia
Badanie obejmuje analizę medialności kandydatów (w prasie, w radiu, w telewizji, na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych) oraz aktywności w ich własnych kanałach w mediach społecznościowych w okresie od 19 do 25 maja 2025 roku. Dane dotyczące obecności medialnej kandydatów pozyskano w ramach monitoringu prowadzonego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM), na podstawie zasięgów wszystkich treści medialnych, rozumianego jako liczba potencjalnych kontaktów z przekazem.
Analiza działalności kandydatów w mediach społecznościowych (liczba postów własnych oraz wyświetlenia i interakcje pod nimi) obejmuje wyłącznie treści opublikowane w badanym okresie.
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu monitorowanych mediów oraz innych badań CSR Instytutu Monitorowania Mediów są dostępne na stronach: www.imm.com.pl oraz www.imm.com.pl/aktualnosci, www.imm.com.pl/raporty.
Materiały do pobrania:
Więcej informacji:
Instytut Monitorowania Mediów:
Katarzyna Ozga
kozga@imm.com.pl
tel.: +48 698 634 594
Stowarzyszenie Demagog:
Aleksandra Żychska
aleksandra.zychska@demagog.org.pl
tel.: +48 608 113 123