Kandydaci w mediach [19–25.05].

Kandydaci w mediach [19–25.05]. Rozmowy Nawrockiego i Trzaskowskiego z Mentzenem – dwa kluczowe wydarzenia tygodnia

Najważniejsze informacje
 

  • Zasięgi treści dotyczących kandydatów zdobyły kolejne rekordy. Przyczyniła się do tego debata w TVP, lecz kluczowe okazały się przede wszystkim rozmowy Sławomira Mentzena na kanale YouTube z Karolem Nawrockim i z Rafałem Trzaskowskim.

 

  • W trakcie debaty w TVP obaj kandydaci minęli się z prawdą. Fałsze i manipulacje dotyczyły migracji, Unii Europejskiej oraz własnych dokonań politycznych.

 

  • Przewaga Trzaskowskiego nad Nawrockim była niewielka pod względem łącznej liczby uzyskanych zasięgów, ale bardzo wyraźna w samych social mediach (nie tylko na kanałach własnych). Sukces prezydenta Warszawy był możliwy m.in. dzięki zasięgom, jakie zdobyły materiały ze spotkania przy piwie z Mentzenem.

 

Dane pokazujące zasięg materiałów odnoszących się do kandydatów na prezydenta świadczą o ogromnym zainteresowaniu mediów trwającą kampanią wyborczą. W analizie dotyczącej poprzedniego tygodnia (12–18 maja) jako rekordowe wskazywaliśmy zasięgi rzędu ponad 1 mld potencjalnych kontaktów z treścią. Tydzień później (19–25 maja) zarówno materiały medialne dotyczące Trzaskowskiego, jak i przekazy na temat Nawrockiego przekroczyły już poziom 2 mld kontaktów.

Kandydaci - zasieg na przestrzeni czasu [19–25.05.2025]

Różnica między Rafałem Trzaskowskim a Karolem Nawrockim w dotarciu do potencjalnych odbiorców pozostaje stosunkowo niewielka. Ponad 300 tys. materiałów odnoszących się do Rafała Trzaskowskiego zdobyło 2,34 mld kontaktów, a blisko 250 tys. treści wzmiankujących Karola Nawrockiego uzyskało 2,15 mld kontaktów. Oznacza to, że statystyczna osoba w wieku od 15. roku życia zetknęła się w mediach z informacją o kandydacie KO około 73 razy, a z przekazem dotyczącym kandydata popieranego przez PiS – 67 razy.

Kandydaci - mapa medialna i kanaly wlasne [19–25.05.2025]

W ubiegłym tygodniu treści na temat Trzaskowskiego w social mediach zdobyły o 51 proc. większy zasięg (402 mln kontaktów) niż te na temat Nawrockiego (267 mln kontaktów).  Znacznie mniejsze (nieprzekraczające 10 proc.) różnice między kandydatami można zauważyć w pozostałych rodzajach mediów: w prasie, w telewizji, w radiu i na portalach internetowych.

 

Przewaga Trzaskowskiego na TikToku i na Instagramie

 

Przewagę prezydenta Warszawy nad szefem IPN widać także w mediach społecznościowych. Można ją stwierdzić na podstawie analizy wpisów pochodzących wyłącznie z własnych kanałów kandydatów na prezydenta. Przy porównywalnej liczbie wpisów (130 Trzaskowskiego i 128 Nawrockiego) to materiały kandydata KO publikowane w zeszłym tygodniu zdobyły więcej interakcji i wyświetleń.

 

Po przyjrzeniu się liczbie wyświetleń materiałów własnych kandydatów w podziale na poszczególne media społecznościowe można jednak zauważyć przewagę Nawrockiego w serwisie X. Zdobył on tam 8,6 mln wyświetleń, podczas gdy wpisy jego konkurenta wyświetlono 7,5 mln razy. Trzaskowski ma zdecydowanie więcej wyświetleń niż Nawrocki na TikToku i na YouTubie.

 

Trzaskowski wyprzedził jednak Nawrockiego na portalu X pod względem liczby interakcji z wpisami (polubienia, komentarze i udostępnienia). Wskaźnik zaangażowania internautów pokazuje na Instagramie blisko dziesięciokrotną różnicę między materiałami kandydata KO i kandydata popieranego przez PiS. Jednocześnie szef IPN zdobył nieco więcej interakcji na YouTubie niż prezydent Warszawy.

Kandydaci - kanały własne – wyświetlenia i interakcje [19–25.05.2025]

Rozmowy z Mentzenem wśród kluczowych momentów tygodnia

 

Na podstawie analizy liczby kontaktów z materiałami na temat kandydatów w poszczególnych dniach można wyróżnić dwa ważne momenty. Pierwszy z nich to czwartek, 22 maja, gdy doszło do spotkania kandydata popieranego przez PiS ze Sławomirem Mentzenem. Nagranie rozmowy między politykami zdobyło na YouTubie już ponad 4,7 mln wyświetleń. Nawrocki medialnie zrównał się wtedy z Rafałem Trzaskowskim.

 

W przypadku Trzaskowskiego również możemy zauważyć spory wzrost zainteresowania w dniu rozmowy z Mentzenem, w sobotę 24 maja. Nagranie z niej uzyskało już ponad 4,8 mln wyświetleń. To kolejny szczyt wzrostu medialności widoczny na wykresie.

 

Wpisy na temat tego spotkania uzyskiwały też istotne zasięgi na kanałach własnych kandydata w mediach społecznościowych (np. 1, 2, 3, 4). Zainteresowanie wzbudziło również spotkanie Trzaskowskiego i Mentzena przy piwie. Uczestniczył w nim Radosław Sikorski, a jego krótka relacja z tego wydarzenia osiągnęła na portalu X ponad 11 mln wyświetleń.

W dniu marszów większe zasięgi po stronie Trzaskowskiego

 

Zainteresowanie kandydatem KO jeszcze bardziej wzrosło w niedzielę, gdy odbył się „Wielki Marsz Patriotów” zorganizowany przez jego sztab. Wpisy na kanałach własnych Trzaskowskiego dotyczące tego wydarzenia również budziły znaczne zainteresowanie (np. 1, 2, 3).

 

Tego dnia przez Warszawę przeszedł także „Marsz za Polską” Karola Nawrockiego, jednak materiały o tym kandydacie zdobyły wtedy niższe zasięgi niż w piątek i w sobotę. Publikacje dotyczące marszu miały jednak setki tysięcy wyświetleń w oficjalnych profilach Nawrockiego na platformach X i Facebook (np. 1, 2, 3).

Kandydaci - zasięg wg rodzaju mediów [19–25.05.2025]

 

Wzrost zainteresowania fact-checkingiem podczas debaty TVP

 

W dniu debaty prezydenckiej TVP, czyli 23 maja, również można było odnotować wzrost zainteresowania treściami medialnymi w przypadku obydwu kandydatów. Nie był on jednak tak duży, jak w dniach, w których rozmawiali oni ze Sławomirem Mentzenem.

 

Zainteresowanie odbiorców debaty wzbudziły nie tylko kwestie merytoryczne. Wśród najbardziej zasięgowych wzmianek na temat Karola Nawrockiego znajdziemy takie (np. 1, 2, 3), które odnosiły się do faktu, że na antenie zażył snusa. Sam wpis Pawła Szefernakera (szefa sztabu wyborczego Nawrockiego), wyjaśniający, co kandydat włożył sobie do ust, zdobył blisko 800 tys. wyświetleń.

Debata wywołała też wzrost zainteresowania fact-checkingiem wypowiedzi polityków. W czasie jej trwania Rafał Trzaskowski poprosił Stowarzyszenie Demagog o weryfikację jednej z wypowiedzi Karola Nawrockiego, dotyczącej liczby mieszkań komunalnych budowanych średnio co roku w Warszawie. Słowa kandydata popieranego przez PiS okazały się zgodne z prawdą.

Stronę Demagog.org.pl, gdzie można było śledzić prowadzony na żywo fact-checking wypowiedzi polityków, odwiedzono tego dnia ponad 3 mln razy.

 

Trzy wypowiedzi Rafała Trzaskowskiego ocenione jako fałsz wykorzystał potem sztab Karola Nawrockiego w krótkim spocie. Nie znajdziemy w nim jednak informacji, że także jedna ze sprawdzonych na żywo wypowiedzi szefa IPN okazała się fałszem, a inna – manipulacją.

Kandydaci całkowity zasięg vs wyniki sondaży [19–25.05.2025]

Trzaskowski manipulował faktami na temat swoich zasług a Nawrocki – informacjami o migracji

 

Rafał Trzaskowski podczas debaty ponownie niesłusznie przypisał sobie zasługę zdobycia 200 mln zł z unijnych funduszy na oddziały onkologiczne w warszawskich szpitalach. Mylił się też co do przepisów obowiązujących na poziomie UE, gdy twierdził, że nie ma już Zielonego Ładu, a zboże z Ukrainy ma już nie trafiać do państw Unii Europejskiej. Błędnie wskazał też na brak niektórych wątków w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego.

Chmura słów Trzaskowski [19–25.05.2025]

Z kolei Karol Nawrocki podawał fałszywe i zmanipulowane informacje na temat migracji. Stwierdził on, że w okresie rządów Donalda Tuska zachodnią granicę Polski przekroczyło 10 tys. „nielegalnych migrantów”. W rzeczywistości liczba ta dotyczy osób zawróconych na granicy przez niemieckie służby. W większości byli to Ukraińcy, którzy w Polsce mogą przebywać legalnie.

Chmura słów Nawrocki [19–25.05.2025]

Szef IPN zwrócił też uwagę na wzrost liczby wydanych pozwoleń na pracę dla cudzoziemców. Pominął fakt, że liczba tych pozwoleń w 2024 roku była niewiele większa niż w 2023 i nie jest rekordowa na tle pozostałych lat z okresu rządów Zjednoczonej Prawicy.

 

Metodologia

Badanie obejmuje analizę medialności kandydatów (w prasie, w radiu, w telewizji, na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych) oraz aktywności w ich własnych kanałach w mediach społecznościowych w okresie od 19 do 25 maja 2025 roku. Dane dotyczące obecności medialnej kandydatów pozyskano w ramach monitoringu prowadzonego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM), na podstawie zasięgów wszystkich treści medialnych, rozumianego jako liczba potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

Analiza działalności kandydatów w mediach społecznościowych (liczba postów własnych oraz wyświetlenia i interakcje pod nimi) obejmuje wyłącznie treści opublikowane w badanym okresie.

 

Szczegółowe informacje dotyczące zakresu monitorowanych mediów oraz innych badań CSR Instytutu Monitorowania Mediów są dostępne na stronach: www.imm.com.pl oraz www.imm.com.pl/aktualnosci, www.imm.com.pl/raporty.

 


Materiały do pobrania:

 

Więcej informacji:

 

Instytut Monitorowania Mediów:
Katarzyna Ozga
kozga@imm.com.pl
tel.: +48 698 634 594

 

Stowarzyszenie Demagog:
Aleksandra Żychska
aleksandra.zychska@demagog.org.pl
tel.: +48 608 113 123

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg