
Branża handlowa – Lidl i Media Expert z największymi wydatkami reklamowymi w skali roku
W IMM na bieżąco monitorujemy wydatki poniesione przez firmy na rzecz reklam w mediach tradycyjnych. Z danych za okres od 1 czerwca 2018 do 31 maja 2019 roku wynika, że największe wydatki kwoty na reklamę wydały w branży handlowej sieci sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych, które niemal równo podzieliły między sobą udziały reklamowe. Analizując wydatki poszczególnych marek okazuje się, że niekwestionowanym liderem w tym segmencie jest Lidl. Za nim plasuje się Media Expert.
Elektromarkety depczą po piętach dyskontom
Zarówno elektromarkety jak i sieci dyskontowe osiągają miesięcznie średnio od 26 do 30 proc. udziału w rynku reklamowym branży handlowej, badanym pod względem kwot cennikowych wydawców netto wydanych na reklamę w prasie, radio i telewizji. Tym samym są głównymi reklamodawcami w branży handlowej.

Wydatki wahają się w skali roku, ale Lidl niezmiennie pozostaje na pierwszej pozycji z comiesięcznymi wydatkami na reklamę rzędu średnio 53 mln zł miesięcznie (dla porównania średnia miesięczna kwota wydawana na reklamę przez wicelidera kategorii dyskontów – Biedronkę – to 26 mln zł). Drugi w zestawieniu branży handlowej Media Expert średnio miesięcznie wydaje na ekspozycję reklamową w mediach około 39,5 mln zł.
Tab.1 Top 5 dyskontów – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:
1 | Lidl | 644,5 mln zł |
2 | Biedronka | 308,5 mln zł |
3 | Kaufland | 151,8 mln zł |
4 | PEPCO | 22,6 mln zł |
5 | Netto | 12,4 mln zł |
W kategorii sklepy z elektroniką liderami są trzy marki: MediaExpert, MediaMarkt oraz Euro RTV AGD. Z danych wynika, że przeznaczają co miesiąc przeznaczają podobne sumy na reklamy, inwestując w nie średnio: MediaExpert 39,5 mln zł, MediaMarkt 25 mln a RTV Euro AGD 22,6 mln złotych. Wyraźna jest też dysproporcja między głównymi graczami reklamowymi a resztą stawki:
Tab.2 Top 5 marek elektromarketów – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z montoringu reklam IMM:
1 | Media Expert | 472,5 mln zł |
2 | Media Markt | 296,2 mln zł |
3 | RTV Euro AGD | 290,6 mln zł |
4 | Neonet | 137,1 mln zł |
5 | Komputronik | 38,1 mln zł |
Dla porównania, trzecie w zestawieniu wg specjalizacji sklepy meblowe inwestują znacznie mniejsze kwoty w reklamę, ale podobnie jak w przypadku elektromarketów wyróżniają się trzy silne marki, co miesiąc wydające największe kwoty, średnio: Agata Meble 11 mln zł, IKEA 7 mln zł oraz Black Red White nieco pomad 3 mln zł.
Polskie marki meblowe na topie

Tab.3 Top 5 marek sklepów meblowych – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:
1. | Agata Meble | 129,7 mln zł |
2. | IKEA | 88,4 mln zł |
3. | Black Red White | 40,7 mln zł |
4. | JYSK | 38,6 mln zł |
5. | Komfort | 20,8 mln zł |
Najpopularniejsze sieci budowlane

Z kolei w kategorii sieci sklepów budowlanych liderami są: Leroy Merlin, średnio miesięcznie wydający na reklamę ok 9 mln zł, Castorama – 5 mln zł oraz Obi – niecałe 4 mln złotych. W całej kategorii widać było wyraźnie zwiększone nakłady na reklamę wiosną – szczególnie w kwietniu 2019 roku.

Tab.4 Top 5 marek sieci sklepów budowlanych – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:
1. | Leroy Merlin | 71,2 mln zł |
2. | Castorama | 63,2 mln zł |
3. | Obi | 46,3 mln zł |
4. | PSB | 38,6 mln zł |
5. | Jula | 26,6 mln zł |
Podzielone media
Z analizy wydatków reklamowych z okresu 1 czerwca 2018 – 31 maja 2019 roku wynika, że sieci budowlane wyraźnie stawiają na reklamę w prasie, sklepy meblowe na telewizję a sklepy z elektroniką preferują reklamy radiowe.
Tab.4 Roczne uśrednione wydatki reklamowe w kategoriach w podziale na media. wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM.
Sklepy budowlane | Sklepy meblowe | Sklepy z elektroniką | Sklepy dyskontowe | |
prasa | 703 700 | 9 635 643 | 55 320 965 | 8 696 171 |
radio | – | 92 827 007 | 1 052 423 664 | 371 459 393 |
telewizja | – | 253 442 213 | 165 695 802 | 759 859 137 |
Podsumowując, o ile sieci budowlane czy sklepy meblowe nie są obecnie konkurentem reklamowym dla dyskontów, o tyle sklepy z elektroniką przysłowiowo depczą sieciom sklepów dyskontowym po piętach.