
Raport „O tym się mówi”: październik zdominowany przez cykl publikacji Wirtualnej Polski
Według raportu „O tym się mówi” cykl artykułów Szymona Jadczaka z Wirtualnej Polski opisujących kulisy sprzedaży strategicznej działki należącej do KOWR, położonej na terenie planowanej inwestycji CPK, zdominował październikowe zestawienie najbardziej zasięgowych publikacji dziennikarskich. Comiesięczny raport przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Tekst zatytułowany „Państwo straciło strategiczną dla CPK działkę. Zgodzili się na to politycy” autorstwa Szymona Jadczaka z Wirtualnej Polski, zapoczątkował lawinę komentarzy i wywołał prawdziwe trzęsienie ziemi w polskiej polityce. W cyklu artykułów dziennikarz opisał sprawę sprzedaży strategicznej działki pod planowany Centralny Port Komunikacyjny, należącej do KOWR. Mimo wyraźnego sprzeciwu władz CPK, które ostrzegały, że teren jest kluczowy dla budowy infrastruktury kolejowej prowadzącej do lotniska, Ministerstwo Rolnictwa – kierowane wówczas przez Roberta Telusa z PiS – wydało zgodę na jej zbycie. Samą transakcję przeprowadził KOWR, a nabywcą został wiceprezes firmy Dawtona. Decyzja podjęta tuż przed zmianą rządu doprowadziła do śledztwa prokuratorskiego oraz do zawieszenia polityków PiS, związanych z nadzorowaniem KOWR-u i resortem rolnictwa. Cykl opisuje kulisy decyzji, jej polityczne tło oraz skutki dla projektu CPK, a jego finałem jest odzyskanie działki na rzecz Skarbu Państwa. O sprawie pisały niemal wszystkie opiniotwórcze media, co przełożyło się na powstanie 2182 materiałów dziennikarskich odwołujących się do ustaleń Szymona Jadczaka, a ich łączny zasięg eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów oszacowali na 129,5 mln kontaktów z przekazem.
Na kolejnych miejscach podium publikacje Onetu i „Gazety Wyborczej”
Temat inwigilacji Pegasusem za rządów PiS powrócił za sprawą kolejnego w zestawieniu artykułu autorstwa Jacka Harłukowicza. Chodzi o tekst z Onetu „Córka Donalda Tuska ze statusem pokrzywdzonej. Chodzi o Pegasusa”. Jak ustalił dziennikarz, Katarzyna Tusk-Cudna, córka premiera Donalda Tuska, otrzymała status osoby pokrzywdzonej w śledztwie dotyczącym nielegalnego użycia oprogramowania Pegasus przez poprzednie władze. Prokuratura bada, czy podsłuchiwanie rozmów Romana Giertycha – adwokata współpracującego z rodziną Tuska – służyło celom politycznym. Zgromadzone dane miały być kopiowane i wykorzystywane wbrew prawu. Informacje Harłukowicza cytowano w innych mediach 500 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący 31,5 mln kontaktów.
Trzecie miejsce w październiku przypadło Marcinowi Rybakowi i Piotrowi Żytnickiemu z „Gazety Wyborczej” za artykuł „Rosyjski wywiad ukrył materiały wybuchowe na cmentarzu. Podejrzane puszki wjechały do Polski”. Według jego autorów rosyjski wywiad wojskowy GRU planował akty terroru na terenie Polski, Litwy i Niemiec. Jego agenci mieli do tego użyć dronów i materiałów wybuchowych ukrytych w puszkach po kukurydzy. Materiały te zostały przemycone i ukryte, a ich odbiór przez kuriera był częścią szerszych rosyjskich działań sabotażowych. O kulisach tej akcji powstało 208 materiałów odwołujących się do ustaleń dziennikarzy „Gazety Wyborczej” o łącznym zasięgu 17,2 mln.
Podejrzane transakcje i obrót ziemią to również temat czwartego najbardziej zasięgowego materiału dziennikarskiego w październiku. Według Mariusza Gierszewskiego z Radia ZET Daniel Obajtek podarował swojemu synowi osiem działek, z czego cztery znajdują się w gminie Choczewo – planowanej lokalizacji pierwszej w Polsce elektrowni atomowej. KOWR, który miał prawo pierwokupu tych nieruchomości, nie skorzystał z niego, a proces decyzyjny rzekomo nie przebiegał zgodnie z procedurami, co budziło pytania. Były prezes Orlenu twierdzi, że zakup ziemi był legalny i nie miał związku z inwestycją jądrową. Na ustalenia Gierszewskiego zawarte w tekście „Osiem działek Obajtka i planowana elektrownia atomowa. KOWR nie protestował” opublikowanym na Radiozet.pl powoływano się w innych mediach 135 razy. Zasięg tych materiałów został oszacowany na 12,4 mln kontaktów z przekazem.
Na piątym miejscu w październikowym raporcie „O tym się mówi” znalazł się artykuł „Bójki, wyzwiska, pijackie ekscesy. Dlaczego w restauracji sejmowej jest ich coraz więcej?” z „Rzeczpospolitej”. Jego autorem jest Wiktor Ferfecki. Autor opisał w nich ekscesy, do których w ostatnich miesiącach dochodziło w restauracji sejmowej. Podczas zakrapianych spotkań polityków pojawiają się bójki, wyzwiska i prowokacje. Najgłośniejszy przypadek miał miejsce 6 sierpnia, gdy posłowie PiS świętowali zaprzysiężenie Karola Nawrockiego. Według relacji senatorów KO, w ich kierunku padały wulgarne słowa, a atmosfera była na tyle napięta, że musiała interweniować Straż Marszałkowska. Ferfecki podkreśla, że podobne skandaliczne incydenty zdarzają się coraz częściej. Sprawę nagłaśniały również inne media, powołując się na „Rzeczpospolitą”. Takich publikacji powstało 122. Ich zasięg IMM oszacował na 12,3 mln.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1800 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.
O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego
Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.
O Instytucie Monitorowania Mediów
Instytut Monitorowania Mediów S.A. (IMM) to w 100% polska firma technologiczna, która od ponad 25 lat rozwija autorskie rozwiązania w zakresie monitoringu i analiz danych z mediów. IMM mierzy i raportuje efekty działań promocyjnych z obszarów marketingu, digital marketingu oraz public relations. Bada widoczność marek oraz wartość ich ekspozycji w mediach klasycznych i społecznościowych. Na podstawie danych z szerokiej bazy źródeł medialnych zespół ekspertów IMM opracowuje pogłębione analizy jakościowo-statystyczne oraz raporty sponsoringowe. Ponadto prowadzi badania i wspiera szereg inicjatyw prospołecznych z obszaru walki z dezinformacją oraz budowania odporności cyfrowej polskiego społeczeństwa. Jest także autorem badania “Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, wyniki którego są publikowane co miesiąc, nieprzerwanie od 2003 roku.
W Polsce IMM jest jedyną firmą na rynku łączącą wyniki monitoringu informacji oraz reklam z wszystkich typów mediów w jednym narzędziu. Dane pozyskuje z ponad 1800 tytułów prasowych, 350 stacji RTV, 420 tys. portali internetowych, ponad 16 mln publicznych profili w social mediach, a także pełnej treści podcastów oraz treści materiałów video, w tym z YouTube’a i TikToka. Baza monitorowanych mediów jest stale aktualizowana. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. Więcej informacji na: www.imm.com.pl.