Pierwsze mecze z Janem Urbanem – jak kibice ocenili nowego selekcjonera?

Pierwsze mecze z Janem Urbanem – jak kibice ocenili nowego selekcjonera?

Zgrupowania reprezentacji Polski w piłce nożnej to nie tylko sportowe emocje, ale także potężny temat do dyskusji w mediach. Analiza przeprowadzona przez Instytut Monitorowania Mediów pokazuje wyraźnie, że czerwcowe zgrupowanie kadry – mimo słabszych wyników sportowych – wygenerowało niemal dwukrotnie większy zasięg i zaangażowanie komentujących niż mecze wrześniowe.

Czerwiec przyniósł kibicom rozczarowanie stylem i wynikiem meczu z Finlandią, ale równocześnie wywołał ogromne emocje wokół spraw pozasportowych. Zmiana opaski kapitańskiej, rezygnacja z występów w kadrze Roberta Lewandowskiego oraz głośne wypowiedzi selekcjonera Michała Probierza sprawiły, że reprezentacja była na ustach całego kraju. Według danych IMM statystycznie osoba w wieku od 15 roku życia mogła wtedy mieć kontakt z informacjami o czerwcowym zgrupowaniu 35 razy. Dyskusja wzbudziła też duże zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych. Pod postami odnotowano aż 6,7 mln interakcji (komentarze, reakcje, udostępnienia). 

We wrześniu zasięg informacji o kadrze był dwukrotnie mniejszy (18 kontaktów na statystyczną osobę). Mecze z Holandią i Finlandią oraz konferencja prasowa nowego selekcjonera Jana Urbana wywołały 3,6 mln interakcji użytkowników.

Jak tłumaczy Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych IMM:

Sport kocha emocje, a kontrowersje są jednym z najpotężniejszych paliw medialnych. Nawet jeśli wyniki są słabe, to właśnie one przyciągają uwagę opinii publicznej i napędzają dyskusję w social mediach. W czerwcu mieliśmy do czynienia z mieszanką sportowych rozczarowań i pozaboiskowych historii – od decyzji personalnych, przez zmianę opaski kapitańskiej, po publiczne wypowiedzi selekcjonera. To wszystko tworzyło dynamiczny, wręcz tabloidowy klimat, który przyciągał uwagę nawet tych osób, które na co dzień nie śledzą piłki nożnej. Wrześniowe zgrupowanie było bardziej stonowane i skupione na grze., Widać tu wyraźnie, że nie tylko wyniki sportowe, lecz konflikty, napięcia i wyraziste narracje i przyciągają masową uwagę nie tylko internautów, ale także dziennikarzy.

Potwierdzają to także dane z komentarzy internautów: w czerwcu dominowały wpisy krytyczne wobec selekcjonera i decyzji personalnych, z licznymi emocjonalnymi reakcjami. Wrzesień z kolei przyniósł bardziej wyważone komentarze – z wyłączeniem kontrowersji przy powołaniu Kamila Grosickiego, który ogłaszał wcześniej zakończenie kariery – wielu użytkowników skupiało się na ocenie gry, a mniej na kulisach i konfliktach. We wrześniu odnotowano 4 razy mniej wpisów krytycznych w mediach społecznościowych w porównaniu ze zgrupowaniem czerwcowym.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden efekt wrześniowego zgrupowania. Jak wynika z wcześniejszego badania IMM („Kto zastąpi Michała Probierza? Znamy faworyta kibiców na selekcjonera polskiej reprezentacji) Jan Urban znajdował się dopiero na czwartej pozycji wśród faworytów kibiców do zastąpienia Michała Probierza. Jednak po wrześniowych meczach notowania trenera zaczęły istotnie rosnąć – internauci chwalili selekcjonera nie tylko za wyniki, ale również za sposób komunikowania się z mediami i kibicami.


Oglądam tę konfę Janka Urbana i jaki to jest powiew normalności xdddd Może nie będziemy walczyć o niewiadomo co, bo piłkarzy mamy jakich mamy, ale kurcze to jest taki naturalny charyzmatyczny CHAD


Byłem na konferencjach prasowych kilku trenerów reprezentacji Polski. Zwykle była oblężona twierdza i pełna powaga. Teraz wchodzi Jan Urban, żartuje i potrafi przyznać, że coś poszło nie tak. Duża zmiana, tak czysto po ludzku

Kapitalna była ta konferencja Jana Urbana. Pod każdym względem – i luzu, i merytoryki, i wreszcie przyznawania wprost, co jest czarne, a co białe – bez zakłamywania rzeczywistości.

Metodologia:

Analizę przeprowadzono na postawie przekazów w polskiej prasie radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w dniach 2-10 czerwca oraz 1-7 września 2025 roku.

Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści oraz organicznych zasięgów kanałów mediów społecznościowych. Więcej informacji o wskaźnikach IMM jest dostępnych na stronie internetowej.

Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdej grafice.