Hejt po meczu, wsparcie po publikacji. Reakcja Igi Świątek wywołała globalną refleksję na temat zdrowia psychicznego

Hejt po meczu, wsparcie po publikacji. Reakcja Igi Świątek wywołała globalną refleksję na temat zdrowia psychicznego

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – dzień, który ma przypominać, jak ważne jest wsparcie emocjonalne i świadomość wpływu słów na kondycję psychiczną człowieka. W tym roku szczególnie silnie wybrzmiewa to w kontekście Igi Świątek, która po porażce w turnieju WTA 1000 w Pekinie stała się celem brutalnego hejtu w mediach społecznościowych.

Instytut Monitorowania Mediów sprawdził, jak szeroko odbiła się ta historia w przestrzeni medialnej. Z danych wynika, że temat w czasie zaledwie pięciu dni (2-6 października 2025) osiągnął prawie 5 mln potencjalnych kontaktów z odbiorcami – 2,8 mln w polskich mediach (prasa, portale internetowe, radio, telewizja i social media) oraz 2,2 mln w portalach zagranicznych. Największy zasięg publikacji poza Polską był w Stanach Zjednoczonych, Włoszech i Rumunii.

Z przeanalizowanych materiałów wynika, że ton relacji medialnych w portalach zagranicznych był krytyczny wobec hejtu, a jednocześnie pełen współczucia i uznania dla odwagi Świątek, która postanowiła nagłośnić problem. Media opisywały, że po przegranej w ⅛ finału z Amerykanką Emmą Navarro, tenisistka otrzymała falę agresywnych wiadomości od kibiców i internautów, w tym od osób obstawiających mecze. Włoskie i francuskie portale (m.in. lequipe.fr, fanpage.it) podkreślały, że 24-latka „zderzyła się z ciemną stroną współczesnego sportu”, a hiszpańskie i portugalskie serwisy cytowały jej własne słowa, że to „smutny element naszej rzeczywistości”. Amerykańskie portale – m.in. Sportskeeda czy Yardbarker – przypominały, że Świątek już wcześniej apelowała: „Zachęcam ludzi, by byli bardziej uważni, kiedy komentują w Internecie”

Po wpisie Polki podobne doświadczenia ujawniły inne tenisistki. Niemka Eva Lys po przegranej z Coco Gauff również poinformowała o fali nienawistnych wiadomości i życzeń śmierci. Z kolei Aryna Sabalenka, obecna liderka rankingu WTA, przyznała, że sama była „zszokowana okrucieństwem niektórych internautów” i że „wszyscy sportowcy mierzą się z ogromem hejtu”. Wcześniej, jeszcze przed publikacją Świątek, o swoich nieprzyjemnych doświadczeniach związanych z obraźliwymi komentarzami opowiadały również inne polskie tenisistki: Magda Linette, Katarzyna Kawa i Maja Chwalińska.

Wobec Igi Świątek od momentu napaści Rosji na Ukrainę w części hejterskich komentarzy w polskich mediach społecznościowych pojawia się określenie „banderówa”. To obelga, której używają osoby próbujące zdyskredytować jej gesty solidarności z Ukrainą (np. granie ze wstążką w barwach niebiesko-żółtych, wypowiedzi wspierające ukraińskich sportowców czy udział w akcjach charytatywnych). Jak podaje IMM, tylko w ostatnich trzech miesiącach w ok. 120 komentarzach w ten sposób określano polską tenisistkę.

Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych IMM, komentuje:

Ten rodzaj hejtu ma wyraźne podłoże polityczno-propagandowe – wpisuje się w szerszą narrację rosyjskiej dezinformacji, która od 2022 roku próbuje stygmatyzować wsparcie dla Ukrainy poprzez kojarzenie go z „banderyzmem”. W rzeczywistości nie ma to żadnego związku z poglądami Świątek, a jedynie ma na celu polaryzowanie opinii publicznej i atakowanie symboli proeuropejskich i prodemokratycznych postaw.

Od lipca 2025 r. Świątek nie jest już aktywna na platformie X (dawniej Twitter) – portalu, który w wielu badaniach wskazywany jest jako medium o największym natężeniu mowy nienawiści. W komentarzach pod jednym z jej ostatnich wpisów na tym portalu ukazało się kilkadziesiąt obraźliwych określeń.

Nieprzypadkowo raport Instytut Monitorowania Mediów publikowany jest właśnie w dniu, który symbolicznie podkreśla wagę zdrowia psychicznego. Iga Świątek od lat angażuje się w inicjatywy na rzecz wsparcia emocjonalnego młodzieży i sportowców, m.in. przekazując rok temu 200 tys. złotych na rzecz UNICEF Polska na projekty dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i nastolatków.

Tomasz Lubieniecki dodaje:

Iga Świątek, obok Roberta Lewandowskiego, to dziś największa ambasadorka Polski na świecie. Jej głos w sprawach społecznych ma ogromną siłę – śledzi ją m.in. ponad 2,3 mln osób na Instagramie. To niezwykle cenne, że mówi otwarcie o hejcie i zdrowiu psychicznym – bo to problemy, które dotykają każdego z nas, nie tylko sportowców.

Analiza pokazuje, że przypadek Świątek stał się impulsem do globalnej refleksji nad kulturą słowa w sieci. Dyskusja, która rozgorzała wokół jej wpisu na Instagramie z 2 października, potwierdza, że rośnie świadomość społeczna dotycząca skutków przemocy słownej oraz że sport może być ważnym głosem w rozmowie o zdrowiu psychicznym.

Metodologia:

Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach oraz w zagranicznych portalach internetowych w dniach 2-6 października 2025 roku.

Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Więcej informacji o wskaźnikach IMM jest dostępnych na stronie internetowej.


Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdej grafice.