Case study: dane z mediów – dlaczego ich potrzebujemy?

Case study: dane z mediów – dlaczego ich potrzebujemy?

Kim jesteśmy?

WiseEuropa – Fundacja Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych i Europejskich

WiseEuropa to niezależny think-tank, działający od 2013 roku. Specjalizuje się w makroekonomii, polityce gospodarczej, europejskiej i zagranicznej. Misją WiseEuropa jest poprawa jakości polityki krajowej i europejskiej oraz środowiska gospodarczego przez oparcie ich na rzetelnych analizach ekonomicznych i instytucjonalnych, niezależnych badaniach oraz ocenach oddziaływania polityki na gospodarkę. Instytut angażuje obywateli, przedsiębiorców, ekspertów oraz twórców polityk publicznych z kraju i zagranicy do wspólnej debaty na temat modernizacji Polski i Europy oraz ich roli w świecie. Celem WiseEuropa jest działanie na rzecz aktywnej i zaangażowanej roli Polski w otwartym, zrównoważonym, demokratycznym rozwoju Europy. W centrum działalności WiseEuropa jest pobudzanie i inspirowanie debaty publicznej na temat przyszłości Polski i Europy.

Strona internetowa: www.wise-europa.eu

W 2025 roku WiseEuropa po raz trzeci otrzymała tytuł Lidera Transformacji Energetycznej. Nagroda przyznawana jest za działania wspierające zieloną transformację, ochronę klimatu i środowiska. Uhonorowano nas za pracę na rzecz bioróżnorodności i akceptacji społecznej dla energetyki wiatrowej. Konkurs organizuje Europejska Fundacja Inwestycji Zrównoważonych, organizator Polskiego Kongresu Klimatycznego i Central Northern European Climate Summit.

Pozyskiwanie danych z mediów

Od 2020 roku Monitoring mediów prowadzimy w IMM. Zakres usług, z których korzystamy, to: monitoring prasy, radia, telewizji, internetu i mediów społecznościowych oraz z platforma analityczna Instytutu Monitorowania Mediów.

Śledzimy materiały dotyczące think tanku WiseEuropa, w tym:

  • wywiady i wypowiedzi ekspertów,
  • cytowania i prezentacje naszych raportów i analiz,
  • relacje z wystąpień publicznych (spotkania z administracją, ambasadami, uczestnictwo w konferencjach w Polsce i za granicą).

Okazjonalnie prowadzimy również monitoring haseł specjalnych, związanych z bardzo złożonymi projektami, o bardzo dużej skali oddziaływania:

Przykład monitoringu dla projektu Gościnna Polska 2022+

Źródło: http://wise-europa.eu/wp-content/uploads/2024/05/Przeglad-dzialan-2022-PL.pdf (PDF str. 16-17).

Najważniejsze cele korzystania z monitoringu mediów przez WiseEuropa:

  • ocena obecności WiseEuropa w mediach i wpływu na debatę publiczną – ważna przy podejmowaniu decyzji strategicznych;
  • analizowanie trendów (przy jakich tematach/zagadnieniach jesteśmy widoczni; które tytuły/dziennikarze piszą o nas najczęściej);
  • dokumentacja obecności w mediach – dla partnerów projektowych i donorów.

Ocena narzędzi IMM

Platforma monitoringu mediów IMM jest łatwa w obsłudze i intuicyjna. Korzystamy z list publikacji i różnych opcji sortowania danych. Z Platformy IMM można szybko pobierać zestawienia z wybranego okresu – wraz z danymi o zasięgu materiałów. Szczególnie przydatne są tabele w formacie XLS.

Na przestrzeni lat widać także pozytywne zmiany platformy monitoringowej z perspektywy użytkownika, przede wszystkim w obszarze analiz, które są coraz lepiej zobrazowane graficznie. Wykorzystujemy dane i wykresy dotyczące liczby publikacji, zasięgów i AVE – zarówno do oceny wyników, jak i porównywania naszej obecności w mediach i mediach społecznościowych w różnych okresach. Platforma umożliwia szybkie analizowanie danych oraz identyfikowanie trendów.

Przykład wykorzystania danych analitycznych z Platformy IMM 

Infografika z danymi z monitoringu – podsumowanie obecności think tanku WiseEuropa w mediach tradycyjnych pokazujące duży wpływ na debatę publiczną – została umieszczona w naszej publikacji Kształtując zrównoważoną przyszłość (wydanie polskie i angielskie, 2023 r.). Pokazuje ona efekty pracy Zespołu Komunikacji i Relacji z Interesariuszami:

Źródło: https://wise-europa.eu/wp-content/uploads/2024/05/Przeglad-dzialan-2022-PL.pdf (PDF str. 20)

Za co jeszcze cenimy współpracę z IMM?

WiseEuropa, jako organizacja realizująca projekty finansowane z funduszy UE, przedstawia polski rynek medialny partnerom zagranicznym. W tym celu potrzebujemy wiarygodnych danych – liczbowych, niezależnych i dostępnych publicznie. Regularnie korzystamy z informacji zawartych w publikowanej od wielu lat serii raportów IMM pt. Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce. Raporty te pokazują zarówno aktualną sytuację poszczególnych tytułów na polskim rynku mediów, jak i pomagają nam analizować trendy istotne dla naszej komunikacji z odbiorcami.

Bierzemy także udział w szkoleniach online organizowanych przez IMM, poświęconych różnym zagadnieniom komunikacji (np. relacje z mediami, pozycjonowanie w kontekście AI). Są to szkolenia o zróżnicowanym poziomie zaawansowania; te bardziej podstawowe pomagają porządkować posiadaną wiedzę, te bardziej zaawansowane – dają cenne wskazówki dla rozwoju nowych form komunikacji.

Wybrane projekty WiseEuropa z ostatnich lat:


Kontakt: Małgorzata Majewska
Kierowniczka Komunikacji i Relacji z Interesariuszami, WiseEuropa malgorzata.majewska@wise-europa.eu