“To niebezpieczne rozwijać nowe technologie w Polsce” – sprawa Olgi Malinkiewicz wywołała burzę w sieci

“To niebezpieczne rozwijać nowe technologie w Polsce” – sprawa Olgi Malinkiewicz wywołała burzę w sieci

Tysiące komentarzy, deklaracje wsparcia finansowego, spontaniczne zbiórki i wezwania do interwencji państwa – internauci masowo stają w obronie Olgi Malinkiewicz. Podczas wywiadu na żywo w Kanale Zero w studiu dodzwoniono się do inwestora, który w kontrowersyjnych słowach zwrócił się do gościni Krzysztofa Stanowskiego. Na reakcję internautów nie trzeba było długo czekać, a z analizy ekspertów z Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) wynika, że była ona wyjątkowo jednoznaczna. W tysiącach komentarzy krytykowano nie tylko inwestorów – negatywna narracja rozlała się także na instytucje państwowe, które nie dopełniły obowiązku ochrony polskiej nauki oraz innowacyjnych technologii i tym samym zawiodły obywateli.

Wszystko zaczęło się od wywiadu z Olgą Malinkiewicz w Kanale Zero. Podczas rozmowy założycielka Saule Technologies, pracująca nad przełomowymi ogniwami perowskitowymi, musiała zmierzyć się na antenie z ostrą wypowiedzią jednego z inwestorów. W zaledwie 5 dni temat ten wywołał blisko 195,4 tys. interakcji (reakcji, komentarzy, udostępnień) w social mediach i osiągnął blisko 13 mln zasięgu przede wszystkim w mediach społecznościowych. Oznacza to, że o całej sytuacji z mediów mogła dowiedzieć się co druga statystyczna osoba w Polsce (w wieku od 15 r. ż.).

Jednoznaczny ton dyskusji w internecie

Polska naukowczyni momentalnie znalazła się w centrum zainteresowania internautów, którzy w swoich wypowiedziach skupiali się nie tylko na emocjonalnym, medialnym konflikcie, ale dyskutowali także o przyszłości polskiej innowacji i zdolności państwa do ochrony strategicznej technologii. Publiczna wypowiedź jednego z inwestorów, szeroko komentowane w Internecie, uruchomiła natomiast falę oburzenia. Wypowiedź biznesmena została oceniona przez komentujących jako arogancka i manipulacyjna, a część użytkowników określiła ją wprost jako próbę zdyskredytowania wynalazczyni. 

Eksperci IMM wyróżnili trzy dominujące narracje widoczne w komentarzach:

  • Bohaterka kontra system – użytkownicy widzą w Oldze Malinkiewicz bohaterkę narodową i symbol polskiej innowacyjności. Porównują ją do „superwoman”, podkreślają jej determinację oraz deklarują finansowe wsparcie. W sieci przeważa przekonanie, że walczy nie tylko o swoją firmę, lecz o przyszłość polskiej technologii.
  • Biznes jako czarny charakter – komentujące osoby określają działania inwestorskie jako manipulacyjne i zagrażające projektowi. Publiczne wystąpienie jednego z nich zostało ocenione jako kompromitujące i interpretowane jako próbę przejęcia kontroli nad spółką oraz jej patentami. Wpisy pełne są mocnych słów, porównań do „gangsterki” i ostrych ocen metod biznesowych.
  • Zawiodło państwo –  narracja uderza w instytucje publiczne, które – według komentujących – nie potrafią chronić strategicznych technologii. Internauci piszą o „układzie zamkniętym”, o braku wsparcia dla innowatorów oraz o konieczności interwencji służb państwowych. Padają pytania, czy Polska w ogóle jest miejscem, w którym opłaca się rozwijać projekty technologiczne.

Social media miejscem emocjonalnych dyskusji i krytyki systemu

Jak wynika z analizy IMM, dyskusja wokół tematu toczy się niemal wyłącznie w kanałach społecznościowych – stamtąd pochodzi ponad 85% wszystkich publikowanych treści. W klasycznych mediach temat pojawia się marginalnie, głównie na portalach internetowych, w których ukazało się 77 publikacji  – najwięcej na portalach wnp.pl, money.pl, dziennikpolski24.pl, gazetakrakowska.pl. W ciągu analizowanych 5 dni żaden materiał nie ukazał się w prasie oraz telewizji, a jedynie dwa pojawiły się na antenie Polskiego Radia Kraków.

Emocjonalne tematy wyjątkowo łatwo rozprzestrzeniają się w social mediach, a dodatkowym paliwem jest tutaj oddolna krytyka systemu i poczucie, że instytucje zawodzą w ochronie nauki i strategicznych projektów. Warto też zauważyć rolę prowadzącego rozmowę Krzysztofa Stanowskiego – wyrażane jednoznaczne oceny, a także stanowczy i konfrontacyjny styl prowadzenia wywiadu, mogły istotnie wpływać na przebieg oraz temperaturę dyskusji 

– zauważa Tomasz Lubieniecki, kierownik Działu Raportów Medialnych w Instytucie Monitorowania Mediów.

Dominującą reakcją wśród komentujących wywiad u Krzysztofa Stanowskiego jest złość, która pojawia się w 19,5% wpisów. Kolejne najczęściej rejestrowane emocje to smutek (12,4%) oraz zaskoczenie (11,6%), wskazujące na poczucie rozczarowania i wręcz niedowierzania wśród odbiorców.

Największe zaangażowanie odbiorców koncentruje się na YouTub’ie, gdzie eksperci IMM odnotowali ponad 113,6 tys. interakcji. Drugim najaktywniejszym kanałem jest X (d. Twitter) z prawie 45 tys. interakcji. Także na X w ciągu 5 dni odnotowano najwięcej (255) postów   wzmiankujących sprawę Olgi Malinkiewicz. 

Na temat sprawy wypowiedzieli się także influencerzy ze świata nauki, tacy jak Maciej Kawecki czy Tomasz Rożek:

Metodologia:

Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w dniach 27.11-1.12.2025 r.

Zasięg oznacza liczbę potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Interakcje są sumą reakcji, komentarzy i udostępnień pod danym materiałem w mediach społecznościowych. Więcej informacji o wskaźnikach znajduje się na stronie:  pomoc.imm.com.pl/podstawowe-definicje/ 


Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdej grafice.

Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565