Premiera IMMrank – wszechstronna analiza medialności marek w modelu IDEAS

Premiera IMMrank – wszechstronna analiza medialności marek w modelu IDEAS

Instytut Monitorowania Mediów uruchomił IMMrank® – pierwsze w Polsce kompleksowe badanie mierzące medialną siłę marek na podstawie danych pozyskiwanych z monitoringu informacji oraz reklam. Medialność jest obliczana w autorskim modelu IDEAS, analizującym pięć obszarów obecności marki w przestrzeni medialnej: Interactive, Domestic, Earned, Advertising oraz Sponsoring.

Od listopada 2025 roku miesięczne informacje o medialnej sile oraz wartości ekspozycji marek są dostępne na stronie immrank.com. Wyniki badania wyświetlają się bezpłatnie dla wszystkich zalogowanych użytkowników serwisu.

IMMrank® to interaktywne narzędzie analityczne, które w sposób kompleksowy mierzy medialność marek oraz wartość ich ekspozycji w mediach w oparciu o dane pochodzące ze wszystkich monitorowanych przez IMM źródeł. Aktualnie stale monitorowanych jest ponad 1800 tytułów prasowych, 350 stacji radiowych i telewizyjnych, 420 tys. portali, blogów i forów oraz +16 mln publicznych profili w mediach społecznościowych. To najszer­sza w Polsce, ciągle aktualizowana baza danych z mediów, pozwalająca śledzić aktywność marketingową marek w czasie rzeczywistym.

Podstawą badania IMMrank® jest autorski model analityczny IDEAS, który mierzy  widoczność marki w pięciu wymiarach:

  • Interactive – publiczne posty i komentarze w social mediach (w tym: Facebook, Instagram, Linkedin, X/Twitter, YouTube, TikTok, pełna treść podcastów), w których występuje badana marka;
  • Domestic – kanały własne marki, w tym: profile firmowe w mediach społecznościowych, serwisy www, zgłoszone do monitoringu firmowe newslettery i podcasty;
  • Earned – publikacje dziennikarskie w prasie, radiu, telewizji i portalach internetowych, w których wzmiankowana jest marka;
  • Advertising – reklamy marki w prasie, radiu i telewizji;
  • Sponsoring – materiały powstałe w wyniku współprac sponsorskich i partnerskich, w których eksponowana jest marka.

Każda z kategorii jest analizowana wielowymiarowo i uwzględnia parametry takie jak zasięg OTS+1, częstotliwość, zaangażowanie, kontekst wizerunkowy oraz wartość reklamowa (AVE). Wyniki prezentowane są w formie wskaźnika medialności, który w punktach odzwierciedla siłę marki w mediach, a także pozwala porównywać marki między sobą i śledzić zmiany ich pozycji w czasie. Ramowy opis metodologii badania jest dostępny na stronie O rankingu | IMMrank ranking medialności marek. Obecnie IMMrank® prezentuje dane od 1 stycznia 2025 roku. Aktualizacja wyników następuje w pierwszym tygodniu każdego miesiąca.

IMMrank® ma pomagać specjalistom komunikacji marketingowej szybko i obiektywnie analizować natężenie obecności medialnej marki w publicznie dostępnych treściach polskojęzycznych mediów klasycznych i społecznościowych, a także sprawdzać wartość tej ekspozycji. Dane z IMMrank®, w połączeniu z danymi sprzedażowymi firm oraz badaniami opinii, mogą być wykorzystywane do obliczania całkowitej wartości marek działających na polskim rynku. Ambicją projektu IMMrank® jest dostarczanie rzetelnych wyników aktywności marketingowej najbardziej wartościowych marek na polskim rynku oraz ułatwienie szacowania wartości niematerialnych, jakimi są widoczność oraz reputacja marki. Badanie realizowane jest w podziale na sektory oraz branże.

Nowe badanie IMM dostarcza informacji o osiąganych efektach komunikacji marketingowej w branżach. Obecnie takich łatwo dostępnych, rzetelnych danych brakuje, można je jedynie kupić na specjalne zamówienie, a tego typu opracowania są zwykle drogie mówi Sebastian Bykowski, wiceprezes i dyrektor sprzedaży IMM

IMMrank® to nie tylko zestawienie marek – to także wszechstronny i regularnie aktualizowany benchmark rynkowy wspierający analizę efektywności działań promocyjnych. Dane z badania można zestawiać z wynikami sprzedażowymi, wskaźnikami sponsoringowymi, notowaniami giełdowymi czy wynikami badań opinii. Każda firma zainteresowana dodaniem marki do analizy może to bezpłatnie zgłosić przez formularz dostępny na stronie immrank.com. To opcja dostępna dla wszystkich zalogowanych użytkowników serwisu dodaje wiceprezes IMM.

W dniu premiery badanie IMMrank® wyświetla dane dla dwudziestu branż z sektora B2C: 

  • Banki
  • Biura podróży 
  • Energetyka 
  • Firmy budowlane i deweloperskie 
  • Fundusze inwestycyjne 
  • Kina
  • Linie lotnicze
  • Motoryzacja
  • Muzea
  • Operatorzy telekomunikacyjni
  • Paliwa
  • Płatności elektroniczne
  • Sieci – apteki i drogerie
  • Sieci handlowe
  • Sieci – jubilerzy
  • Sieci – opieka medyczna
  • Serwisy streamingowe
  • Transport, spedycja, logistyka
  • Ubezpieczenia
  • Wydawnictwa książkowe

Od grudnia 2025 r. IMMrank® będzie co miesiąc uzupełniany o kolejne sektory oraz branże obecne na polskim rynku. Każdy użytkownik może po zalogowaniu uzyskać dostęp do szczegółowych danych wskaźnikowych i pozycji dowolnie wybranej marki w otoczeniu dziewięciu najbardziej medialnych konkurentów branżowych w wybranym miesiącu. 

Zapraszamy firmy, agencje i instytucje do współtworzenia badania oraz aktywnego zgłaszania marek. Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie: immrank.com


Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48  722 036 565