Medialność międzynarodowego sukcesu Kornelii Wieczorek

Medialność międzynarodowego sukcesu Kornelii Wieczorek

Dokonania naukowe utalentowanej 17-letniej Polki zostały docenione w prestiżowym rankingu magazynu „Time” – „Girls of the Year 2025”. Informacja o jej niezwykłych osiągnięciach uzyskała 7,6 mln potencjalnych kontaktów z przekazem na zagranicznych portalach internetowych między innymi w Turcji, Japonii oraz USA. W Polsce posty prezentujące wyniki rankingu w mediach społecznościowych wywołały 55 tys. interakcji.

Amerykański magazyn „Time” umieścił Kornelię Wieczorek w zestawieniu dziesięciu  „Girls of the Year” 2025. W uzasadnieniu zaznaczono:

Wieczorek pracuje nad wieloma projektami – od aplikacji do wykrywania i diagnozowania zmian skórnych, przez badania nad wykorzystaniem komórek macierzystych w terapii choroby Parkinsona, po tworzenie aplikacji onkologicznej do brachyterapii we współpracy z jednym z największych ośrodków onkologicznych w Polsce.

Według danych Instytutu Monitorowania Mediów, z informacjami o sukcesie Kornelii Wieczorek czytelnicy zagranicznych portali internetowych mogli zetknąć się 7,6 mln razy. Największe zasięgi wygenerowały portale w Turcji (3,7 mln), Japonii (1,2 mln) oraz Stanach Zjednoczonych (0,9 mln) – są to kraje, których przedstawicielki również znalazły się w rankingu. Komunikacja na portalach zagranicznych była skupiona w dużej mierze na przedstawicielkach własnego kraju, ale sama obecność Kornelii Wieczorek w tych publikacjach, wraz z zaznaczeniem z jakiego powodu jest w rankingu, buduje pozytywny wizerunek utalentowanej polskiej młodzieży w obszarze wymagających dyscyplin naukowych.

Tego typu sukcesy mają duże znaczenie także dla wizerunku oraz promocji Polski – pokazują, że polska młodzież nie tylko dorównuje, ale często wyprzedza swoich rówieśników z innych części świata. Tylko w ostatnim miesiącu mogliśmy także usłyszeć o imponujących osiągnięciach Krzysztofa Rojka, który wygrał Międzynarodową Olimpiadę Sztucznej Inteligencji w Pekinie oraz Michała Wolnego, który zwyciężył w Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej w Boliwii – komentuje Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych w IMM.

W sierpniu br. Krzysztof Rojek, uczeń klasy matematyczno-uniwersyteckiej w III Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu sięgnął po złoty medal podczas II Olimpiady Sztucznej Inteligencji w Pekinie, w której rywalizowało 284 uczestników z ponad 60 krajów, mierząc się z wymagającymi zadaniami obejmującymi m.in. uczenie maszynowe, wizję komputerową i przetwarzanie języka naturalnego. Z kolei Michał Wolny, uczeń XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie w ciągu trzech tygodni wakacji zdobył dwa cenne medale na arenie międzynarodowej: srebrny w Australii podczas LXVI Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej oraz złoty z informatyki w Boliwii, gdzie w XXXVII edycji olimpiady rywalizowało ponad 300 uczestników reprezentujących przeszło 80 krajów.

Sukcesy międzynarodowe inspiracją dla młodzieży

Sukces Kornelii Wieczorek był widoczny także w polskich mediach. Informacje na jej temat uzyskały 6,3 mln zasięgu, a łączne zaangażowanie (reakcje, komentarze, udostępnienia) pod  postami zgromadziło  ponad 55 tys. interakcji. Największą dyskusję wywołały publikacje Macieja Kaweckiego na platformach X, Facebook i LinkedIn – zebrały one prawie 28 tys. interakcji.

To wyraźnie pokazuje, jaki znaczący wpływ mają dziś influencerzy popularyzujący naukę i jej osiągnięcia. Dzięki nim historie o sukcesach naukowców i młodych talentów docierają do szerokiego grona odbiorców, co może być inspirujące dla kolejnych pokoleń. Szkoda jednak, że o takich dokonaniach dowiadujemy się najczęściej dopiero przy okazji głośnych rankingów i nagród. Choć międzynarodowe osiągnięcia  Kornelii Wieczorek, Krzysztofa Rojka czy Michała Wolnego mogą być ciekawe dla ich rówieśników, media rzadko informują o nich na co dzień. To wyzwanie, przed którym stoi dziś polska przestrzeń medialna – by sukcesy naukowe i społeczne, także młodego pokolenia były obecne i doceniane w debacie publicznej równie często, jak wydarzenia sportowe czy polityczne – dodaje Tomasz Lubieniecki, ekspert z IMM.

Metodologia:

Analizę przeprowadzono na postawie przekazów w polskiej prasie radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach oraz w zagranicznych portalach internetowych w dniach 5-22.08.2025 r. 

Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdej grafice.